دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1394 - 09:45

غرویان در واکنش به اظهارات روانبخش: چرا همیشه از رهبری هزینه می‌کنید؟/ اتاق تفتیش عقاید در طبقه منفی دو است

آقای روانبخش چه مسئولیت رسمی در مؤسسه دارند که از جانب مؤسسه سخن می‌گویند؟ من راجع به کلیت صحبت نکردم راجع به یک اقلیت محدودی صحبت کردم. ایشان فقط باید درباره حلقه پرتو صحبت کنند. ایشان قبلا هم گفته‌ بودند مؤسسه مورد تأیید رهبری است؛ اینها چه ربطی دارد به بحثی که من کردم؟ مگر من اینها را منکر شدم؟
کد خبر : 47618

زهرا ترابی، گروه سیاسی ـ یکشنبه سوم آبان بود که حجت‌الاسلام‌ محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آنا خبر نامزدی سیدحسن خمینی را اعلام کرد که بازتاب‌های فراوانی را در پی داشت. غرویان در این مصاحبه عنوان کرده بود، در دیداری که با آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی، مفسر قرآن و از مراجع تقلید داشته است ایشان هم بر جایگاه علمی سیدحسن خمینی صحه گذاشتند. در پی آن، سایت صابرنیوز وابسته به حلقه رسانه‌ای پرتو (نزدیک به آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی)، گزارشی را روی خروجی خود قرار داد که به بازخوانی ماجرای توبه غرویان در سال 83 به دنبال مصاحبه‌اش با شرق، می‌پرداخت.


غرویان نیز که زمانی شاگرد آیت‌الله مصباح‌یزدی بود و جدا شدن وی از مؤسسه تحت نظارت مصباح (مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)، با حواشی بسیار همراه شد، در مقابل این اقدام پرتوی‌ها، سکوت نکرد و در گفت‌وگویی با سایت خبری انتخاب، زوایایی از چرایی جدا شدنش از مؤسسه مزبور را افشا کرد. او در این مصاحبه می‌گوید: «مرا تهدید کردند که ماشینت را آتش می‌زنیم و به همسرت می‌گوییم با یک زن رابطه داشته‌ای. این‌ها توبه‌نامه‌ای اجباری از من منتشر کردند. اتاق‌های این زیرزمین (زیرزمین موسسه امام خمینی) به شکل اتاق‌های شکنجه ساواک طراحی شده است.»


این اظهارات شاگرد قدیمی آیت‌الله مصباح یزدی، با واکنش حجت‌الاسلام قاسم روانبخش عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌ خمینی(ره) و دبیر سیاسی نشریه پرتو سخن مواجه شد.


وی که در پی پیگیری‌های خبرنگار آنا، جوابیه‌ای را از طریق تلگرام در اختیار آنا قرار داد، به فاصله نیم روز از ارسال این جوابیه، آن را در سایت صابرنیوز و به صورت گفت‌وگوی اختصاصی با این سایت خبری، منتشر کرد.


روانبخش: شکنجه‌گاهی که آقای غرویان ادعا می‌کند کجای مؤسسه است که از چشم هفت هزار شاگرد و استاد مخفی مانده و فقط ایشان دیده است؟! با این فرض خوب است دستگاه‌های مسئول نسبت به اینگونه اتهامات اقدام کنند و پاسخ لازم را از ایشان دریافت کنند

روانبخش: اتاق شکنجه کجاست که از چشم 7 هزار استاد و شاگرد پنهان مانده است


روانبخش در این گفت‌وگو، در تشریح ماجرای مربوط به غرویان و مؤسسه مصباح گفت: سال 83 بود که آقای غرویان در مصاحبه با شرق مطالب سخیفی گفته بود، از جمله اینکه ارث زن و مرد مساوی است و در این مسأله حق با آقای صانعی است، این حرف ها باعث شد که برخی بزرگان حوزه با مؤسسه تماس گرفتند و نسبت به این حرف ها اعتراض کردند. فضای عجیبی در حوزه علیه ایشان شکل گرفته بود.


وی ادامه داد: اینجانب از دوستان صمیمی ایشان بودم و این را همه دوستان می‌دانند، به من گفت خواهش می‌کنم مصاحبه‌ای با من داشته باشید تا به نحوی از این حرف‌ها اظهار پشیمانی کنم. مصاحبه‌ای انجام شد و خود ایشان هم ملاحظه و تیتر مصاحبه نیز با خود ایشان هماهنگی شد که تیتر آن مصاحبه بود: «به خود آمده‌ام».


عضو شورای مرکزی جبهه پایداری اظهار کرد: چند روز قبل از آن، در جلسه کانون طلوع بودیم و علامه مصباح هم حضور داشتند، ناگهان آقای غرویان بلند بلند شروع به گریه کردن کرد و می‌گفت من علی‌محمد باب شدم، عباس افندی شدم، شیطان این حرف‌ها را در دهان من گذاشت (ارث زن و مرد برابر است و.....) البته فیلم آن نیز موجود است. مدتی گذشت انتخابات ریاست جمهوری آغاز و ایشان از طرفداران آقای هاشمی‌رفسنجانی شدند (که در انتخابات 84 شکست خورد) و کم‌کم از مؤسسه به جامعة المصطفی و بعد از چندی هیئت علمی منصوب شدند و ارتباط خودش را با مؤسسه قطع کرد؛ حال نمی‌دانیم مؤسسه چه گناهی مرتکب شده که در این مدت 11 ساله دائماً به مؤسسه و دوستان قدیمی‌اش اهانت می‌کند؟!


روانبخش با بیان چند ابهام در صحبت‌های غرویان گفت: اما درباره اظهارات اخیر ایشان چند نکته به نظر می‌رسد، صدر و ذیل سخنان ایشان در تعارض است، موضوع مصاحبه با پرتو در سال 83 بوده و ربطی به دوران احمدی‌نژاد نداشته است که ایشان به آن دوران نسبت می‌دهند.


وی ادامه داد: ادعای تفتیش عقاید که مطرح می‌کند نسبت به مؤسسه‌ای که اساتید آن از پیشگامان مناظره و تریبون آزاد در دانشگاه‌های کشور هستند، خنده‌آور است؛ به‌راستی اظهارات خلاف شرع و قرآن کریم در روزنامه شرق تفتیش عقاید است یا اظهار عقاید؟ اگر هم تفتیش عقاید شده ایشان باید از خانم خبرنگار شرق گلایه کند که عقاید ایشان را تفتیش کرده است.


روانبخش همچنین درباره اتاق شکنجه‌ای که غرویان از آن یاد کرده بود، گفت: شکنجه‌گاهی که ایشان ادعا می‌کند کجای مؤسسه است که از چشم هفت هزار شاگرد و استاد مخفی مانده و فقط ایشان دیده است؟! با این فرض خوب است دستگاه‌های مسئول نسبت به اینگونه اتهامات اقدام کنند و پاسخ لازم را از ایشان دریافت کنند.


او در پایان اظهار کرد: ایشان ادعا می‌کنند که در این شکنجه‌گاه تحت فشار قرار گرفته و توبه‌نامه نوشته است. باید از ایشان پرسید که ایشان دارای چه مشکلاتی بوده است که حاضر به تحمل این فشار شده و به ارتباط با شیطان و ... اعتراف کرده است. حال اگر این توبه‌نامه با فشار بوده است پس ایشان همچنان بر همان اعتقاد باطل باقیمانده است با این وضع آیا جامعه المصطفی نسبت به مواضع ضد قرآن کریم این شخص موضعی اتخاذ نخواهد کرد؟


غرویان: اتاق شکنجه در پارکینگ منفی دو مؤسسه است


غرویان: آقای روانبخش چه مسئولیت رسمی در مؤسسه دارند که از جانب مؤسسه سخن می‌گویند؟ من راجع به کلیت صحبت نکردم راجع به یک اقلیت محدودی صحبت کردم. ایشان فقط باید درباره حلقه پرتو صحبت کنند. حرف‌هایی که آقای روانبخش می‌زنند راجع به کل مؤسسه است

به دنبال انتشار اظهارات روانبخش، حجت‌الاسلام محسن غرویان در گفت‌وگویی با خبرنگار سیاسی آنا، به این اظهارات واکنش داد.


او در پاسخ به این سؤال که «آنچه شما درباره مؤسسه گفته‌اید، متوجه کل مجموعه است؟»، گفت: بنده نسبت به یک اقلیت محدود افراطی که در مؤسسه امام خمینی(ره) حضور دارند صحبت کردم نه کلیت مؤسسه.


وی ادامه داد: من گفتم چنین اتاقی در مؤسسه وجود دارد و خود بنده را آنجا بردند و حرف‌های نامربوط و زشتی هم به من زده‌اند. این خبر است نه تحلیلی که آقای روانبخش و دیگران در این باره می‌گویند. این افراد از روی آن چیزی که شنیده‌اند صحبت می‌کنند ولی بنده از روی آن چیزی که دیده‌ام سخن می‌گویم.


غرویان یادآور شد: این افراد، پیش از این نیز هر بار درباره افشاگری من سخن گفتند، به رهبری تمسک جسته‌اند و از تحسین‌های رهبر انقلاب درباره مؤسسه امام خمینی،‌ مایه گذاشته‌اند.


سایت صابرنیوز در گزارش خود برای رد حضور اشخاص افراطی و ادعای غرویان درباره وجود اتاق تفتیش عقاید در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره عملکرد این مؤسسه استناد کرده بود. در سال‌های گذشته نیز، قاسم روانبخش در واکنش‌هایی به اظهارات غرویان، از تقدیرهای رهبر معظم انقلاب از مؤسسه آیت‌الله مصباح یزدی سخن گفته بود.


بر این اساس، غرویان به آنا گفت: مگر من درباره مؤسسه صحبت کرده‌ام؟ مگر من درباره نظر رهبر انقلاب در این زمینه تردید کرده‌ام؟ من درباره یک اقلیت صحبت می‌کنم. من همچنان احترام استاد مصباح را به عنوان استاد خودم نگه می‌دارم و حق استادی ایشان همچنان برایم محفوظ است. همچنین التزام بنده به ولایت فقیه و مقام معظم رهبری و فرمایش‌های ایشان از این آقایان خیلی بیشتر است. اینها کسانی بودند که خود رهبری آنها را از افراط‌گری و اخلال در جلسات سخنرانی‌های متعدد نهی کردند ولی این افراد همچنان به کارشان ادامه داده‌اند.


وی ادامه داد: این افراد در قضیه برجام مورد توبیخ رهبری قرار گرفتند و مقام معظم رهبری شخص آقای ظریف را به عنوان یک انسان متدین یاد کردند. اینها چون در برجام شکست خوردند و با آن طرح‌هایی که داشتند نتوانستند دولت را شکست بدهند، عصبانی هستند.


غرویان گفت: این مباحث برای 11 سال پیش است چه ربطی به الان داشت که اینها، دوباره آن را مطرح کردند؟ بنده فقط از کاندیداتوری آیت‌الله سیدحسن خمینی حمایت کردم و از مقام علمی ایشان سخن گفتم. حالا این چه ربطی داشت که این افراد مسائل 11 سال پیش را مطرح کنند؟


وی افزود: به نظر من حرف‌هایی که آقای روانبخش و دیگران می‌زنند تحریف تاریخ است. من آنچه گفتم برای این است که واقعیت‌ها در تاریخ ثبت شود. من آن زمان دستگاه فیلمبرداری و ضبط صوت نداشتم که آن برخوردها و آن حرف‌های رکیک را ضبط کنم یا فیلمش را نشان بدهم. اصلا آن جلسه‌ای هم که فیلم تهیه کردند که ایشان می‌گویند فیلمش موجود است مگر از من اجازه گرفتند که حالا برای پخشش از من اجازه می‌خواهند؟ اگر یک امر خصوصی بوده به چه حقی آن فیلم را گرفتند؟


غرویان در پاسخ به این سؤال که «آیا شما آن روز در آن جلسه گریه کردید و ابراز پشیمانی کردید؟»، گفت: بله، ولی مقدمات این کار چه بوده؟ مقدمه آن فشارهایی بود که صورت گرفت. باید ببینیم چه بوده است که من مجبور به گریه شدم و ابراز پشیمانی کردم. این فشار از ناحیه افراد افراطی مؤسسه بود که فشار روحی زیادی را به من تحمیل می‌کردند.


غرویان با اشاره به مواضع حلقه پرتو: اینها کسانی بودند که خود رهبری آنها را از افراط‌گری و اخلال در جلسات سخنرانی‌های متعدد نهی کردند ولی این افراد همچنان به کارشان ادامه داده‌اند. این افراد در قضیه برجام مورد توبیخ رهبری قرار گرفتند و مقام معظم رهبری شخص آقای ظریف را به عنوان یک انسان متدین یاد کردند

او افوزود: نکته مهم دیگر درباره بحث ارث است که این افراد به آن اشاره می‌کنند؛ مگر نظر فقهی من در مورد ارث چیست؟ اینها کدام بحث علمی و بحث فقهی را انجام دادند که ادعا می‌کنند که بنده منکر بحث قرآن یا حکم ارث در قرآن شدم؟ بحث‌هایی که ایشان مبنی بر انکار نگاه قرآن به ارث، از سوی اینجانب مطرح می‌کنند، خلاف واقع است. آقای روانبخش اصلا شأنیت قضاوت در این بخش را ندارد و کار ایشان نیست.


غرویان در پاسخ به این سؤال که «آیا آیت‌الله مصباح که رئیس مؤسسه است از این ماجرا اطلاع دارند؟»، گفت: من احتمال قوی می‌دهم که ایشان در جریان نبودند والا جلوی این کارها را می‌گرفتند.


وی در پاسخ به این سؤال که «این اتاق شکنجه در کجای مؤسسه است؟»، تأکید کرد: اتاقی است در پارکینگ طبقه منفی دو.


غرویان همچنین درباره اظهارات روانبخش گفت: آقای روانبخش چه مسئولیت رسمی در مؤسسه دارند که از جانب مؤسسه سخن می‌گویند؟ اولا من راجع به کلیت صحبت نکردم راجع به یک اقلیت محدودی صحبت کردم. ایشان فقط باید درباره حلقه پرتو صحبت کنند. حرف‌هایی که آقای روانبخش می‌زنند راجع به کل مؤسسه است. قبلا هم ایشان صحبت‌هایی که در این زمینه داشتند این بود که مؤسسه مورد تأیید رهبری است؛ اینها چه ربطی دارد به بحثی که من کردم؟ مگر من اینها را منکر شدم؟ من اصلا اینها را نگفتم. گفتم یک اقلیتی آنجا تحت نام مؤسسه کارهای افراطی می‌کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: محسن غرویان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته