دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1398 - 10:06
سفارت ایران در ژاپن:

سیاست فشار حداکثری آمریکا تهدیدی برای بهداشت جهانی است

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران که در قالب سیاست فشار حداکثری وضع شده‌اند، تهدیدی برای بهداشت بین‌المللی نیز محسوب می‌شوند.
کد خبر : 475659
Embassy_of_Islamic_Republic_of_Iran_in_Japan.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سفارت ایران در ژاپن با انتشار بیانیه‌‌ای درباره اقدامات دولت ایران برای کنترل و مقابله با شیوع ویروس کرونا نوشت: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال شیوع ویروس کرونا در چین، طبق وظایف بین‌المللی خود اقدامات لازم اولیه را برای بررسی راهکارهای مقابله با همه‌گیری این بیماری در دستور کار خود قرار داد. از اول بهمن ستاد ملی کنترل کرونا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد، جلسات منظم روزانه در آن وزارتخانه تشکیل و آخرین وضعیت این اپیدمی‌ بررسی شد تا در ساعت مشخصی روزانه برای عموم اطلاع‌رسانی شود.


این بیانیه می‌افزاید: نخستین مورد ابتلا به ویروس کووید-19 در ایران 30 بهمن در شهر قم شناسایی شد. با وجود اینکه کشور در آستانه برگزاری انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی قرار داشت، موضوع بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌کاری به‌صورت شفاف و با هدف هشدار عمومی و در راستای حفظ سلامت عمومی و پیروی از مقررات بین‌المللی بهداشت اطلاع‌رسانی شد. باید توجه کرد که طبق استانداردهای جهانی مرجع اعلام آمار درباره ویروس کرونا، فقط وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران است.


سفارت ایران در ژاپن می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران با وقوف به مسئولیت خود، همه اطلاعات لازم را به‌صورت شفاف در اختیار نهادهای بین‌المللی مربوطه قرار داده و از مدیران و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی دعوت کرده است تا از امکانات بهداشتی و ظرفیت درمانی کشور بازدید کنند و مشاوره‌های لازم و تجربیات سایر کشورها را در زمینه مبارزه با این ویروس در اختیار ایران قرار دهند.


اعلام ابتلا به ویروس کرونا از سوی مقامات ایران نماد بارزی از حقیقت‌گویی و شفافیت است


طبق این بیانیه، اعلام ابتلا به ویروس کرونا از سوی مقامات ایران می‌تواند نماد بارزی از حقیقت‌گویی و شفافیت از سوی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با شیوع این بیماری باشد. علاوه بر این، ایران طبق مسئولیتی که در چارچوب مقررات بین‌المللی بهداشت بر عهده کشورها نهاده شده، درباره هم‌رسانی بهنگام اطلاعات خود به کشورهای دیگر اقدام کرده است  و انتظار دارد سایر کشورها نیز با عمل به تعهدات خود، به اجرای جمعی مقررات بهداشتی و یاری رساندن به بیماران کمک کنند.


در بیانیه سفارت ایران در ژاپن آمده است: ویروس کرونا نشان داد تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران که در قالب سیاست فشار حداکثری وضع شده‌اند، تهدیدی برای بهداشت بین‌المللی نیز محسوب می‌شوند. با توجه به اینکه اپیدمی ویروس کرونا موضوعی در ابعاد جهانی است، لازم است همه کشورها با تشریک مساعی، هم‌افزایی و همکاری دسته‌جمعی در راستای کنترل این اپیدمی‌ اقدام کنند.


در این راستا سفیر ایران به وسیله تماس با ارگان‌های ذی‌ربط در ژاپن ، علاوه بر تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران و چگونگی مقابله جدی و همگانی با آن، بر تعامل و همکاری جمعی برای مقابله با این معضل امروز جهان به‌ویژه مساعدت و همکاری میان ایران و ژاپن تأکید کرد. در وب‌سایت نمایندگی نیز اطلاع‌رسانی اخبار تحولات ویروس کرونا در ژاپن و ایران مرتب انجام می‌شود.


سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به‌شدت اعتقاد دارد با تشریک مساعی، همکاری مشترک و بدون تبعیض و منتشر نکردن مطالب مغرضانه با هدف ایجاد ایران‌هراسی و همچنین نادیده گرفتن محدودیت‌ها و تحریم‌های غیر قانونی رژیم آمریکا می‌توان از ظرفیت‌های تاریخی و دوستانه دو کشور ایران و ژاپن برای حمایت از انسانیت و تکریم ملت‌های دو کشور و ریشه‌کنی این اپیدمی جهانی بهره برد و با در اختیار قرار دادن امکانات پزشکی و اقلام انسان‌دوستانه، فصل جدیدی در روابط دیرینه دو کشور ایجاد کرد.


در پایان بیانیه آمده است: همه ایرانیان مقیم ژاپن و ایران‌دوستان ژاپنی، شرکت‌ها و تشکل‌های مردمی‌ که تجربه سال‌ها همکاری و دوستی دو کشور دارند می‌توانند کمک‌های خود را برای دسترسی مردم ایران به اقلام پزشکی و دارویی بسیج کنند و هر نوع کانال عملی که برای اجرای این همکاری‌ها در اختیار دارند، به سفارت منعکس کنند تا بتوان در اسرع وقت هماهنگی و اقدام لازم به‌عمل آورد.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته