تهران و خیابانهای نسبتاً خلوت؛ اما چرا هوا آلوده است؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: از انتهای بهمن ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد شهروندان میزان مصرف بنزین در کشور ۱۰ درصد کاهش یافت. میزان مصرف بنزین در کشور ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر در روز است. در ابتدا تغییر قیمت بنزین میزان مصرف به ۹۵ تا ۹۶ میلیون لیتر در روز رسید. در انتهای بهمن ماه این عدد به ۸۵ تا ۸۶ لیتر کاهش یافت و از زمان شیوع ویروس کرونا میزان مصرف بنزین مجدد کاهش یافته است و اکنون شاهد تقاضای کمتر مالکان خودرو برای سوخت هستیم.
در حالی که مسئولان همواره خودروها و بنزین را عامل اصلی آلودگی تهران میدانند حال جای سؤال است با وجود کاهش تردد خودروها در سطح تهران و همچنین کاهش مصرف بنزین علت آلودگی هوا چیست؟
محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران دلیل آلودگی این روزهای تهران خودروهای دیزلی میداند و گفته است: با وجود اینکه تردد خودروها در سطح شهر کاهش یافته است، اما برخی از منابع اصلی آلودگی هوا مانند خودروهای دیزلی همچنان در سطح شهر تردد میکنند که این خود میتواند عامل تشدید آلودگی هوا شود. زمانی که با پایداری هوا مواجه هستیم حتی اگر میزان کمی آلودگی تولید شود، امکان تهویه آن وجود نخواهد داشت و به همین دلیل به تدریج کیفیت هوا کاهش پیدا میکند.
حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران اما علت آلودگی را میزان کم وزش باد دانسته و گفته است: طبق بررسیهای انجامشده مشخص شد در دو روز اخیر میزان وزش باد در شهر تهران بهویژه در برخی ساعات صفر بوده و بیشترین شدتی که داشته به سه متر بر ثانیه رسیده است. هرچند تا حدودی تردد خودروها کم شده بود، اما معنی آن این نیست که باید با کاهش تردد آلودگی رفع شود چرا که ما نیازمند باد نیز هستیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها بر آلودگی هوای تهران اظهار کرد: حدود یک ماه گذشته استفاده از سوخت مازوت وجود داشت اما سازمان محیط زیست به موضوع ورود کرد و جلوی آن گرفته شد، اما از اینکه باز هم چنین امری صورت گرفته است یا خیر، خبر ندارم! زیرا شرکت کنترل کیفیت بر عوامل خارج از شهر تهران نظارتی ندارد.
نیروگاهها و صنایع عامل اصلی آلودگی هوا
نیروگاهها و صنایع بیشتر با گاز شهری فعالیت میکنند که درصد آلایندگی بسیار کمی دارند. در فصل زمستان اما به دلیل نیاز بیشتر بخش خانگی به گاز شهری، نیروگاهها از سوختهای مازوت و گازوئیل استفاده میکنند. حال با توجه به کاهش چشمگیر مصرف بنزین و آلودگی هوای تهران و برخی شهرستانها میتوان به این نتیجه رسید که بنزین مصرفی سهم کمی در آلودگی هوا دارد و علت اصلی آلودگی هوای تهران و شهرستانها مصرف سوخت مایع و گازوئیل در نیروگاهها و صنایع است.
در این راستا صمدی مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق ایران در گفتگویی ضمن تایید این مدعا گفته است: نیروگاهها به طور معمول با استفاده از گاز طبیعی فعالیت میکنند، اما در زمستان با در اولویت قرار گرفتن تامین گاز شهری، مصرف سوختهای مایع در نیروگاهها افزایش و به دنبال آن میزان آلایندگی نیروگاهها افزایش مییابد.
مصرف گازوئیل و مازوت به خصوص در فصول سرد سال به همراه بروز پدیده وارونگی دما (اینورژن) تأثیر بالایی در آلودگی هوا دارند. سهم نیروگاهها و سایر صنایع مصرف کننده سوختهای سنگین در آلودگی بسیار بالا است؛ اگر چه نیروگاهها در سالهای اخیر بیشتر گازسوز شدهاند ولی مصرف بیشتر گاز در بخش خانگی در فصول سرد، میزان مصرف گاز نیروگاهها را کاهش میدهد.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/