کلاهبرداری با پیامکهای بینام و نشان
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا به نقل از جامجم، پیامکهای کلاهبردارانه هر روز به شکلی نوین خود را مطرح میکند و به هر حال چندین و چند قربانی هم میگیرد. در مدل جدید این پیامکها که در روزهای اخیر به تلفن همراه بسیاری از شهروندان ارسال شده، آمده است
« واریز سود به مبلغ 290/897/9 ریال بابت سپرده پسانداز.... ۱۴۴ را ارسال کن تا راز واریزشدنش به حسابترو بگم. پیامی صد تومن». این پیامک در حالی ارسال میشود که مشتری برای دریافت چنین سودی باید مبلغی کلان در بانک سپردهگذاری کند. همچنین اعلام پرداخت سود به حسابی که یارانه افراد به آن واریز میشود نیز شکل دیگر و جدید کلاهبرداری پیامکی است.
در نهایت نیز با ارسال عدد خواسته شده، پیامکهای اغواکننده بعدی به تلفن همراه فرد ارسال میشود و ماجرا تا مرحلهای پیش میرود که شخص در یک وسوسه یا طمع، اطلاعات حساب بانکیاش را اعلام میکند و تا میجنبد، میبیند کل موجودی حسابش خالی شده است. این در حالی است که دیگر شیوههای کلاهبرداری پیامکی از طریق اعلام برنده شدن در قرعهکشی، برنده شدن لوازم خانگی و... همچنان در جریان است و هر بار شیوههای جدیدتری خلق و ابداع میشود!
بررسیها نشان میدهد بیشتر این پیامکها از پنلهای ویژه ارسال پیامکهای انبوه که اپراتورها در اختیار پیمانکارانشان قرار میدهند، ارسال میشود و بعضا حتی اعلام شده این پنلها اطلاعات اشخاص را نیز در اختیار پیمانکاران قرار میدهند. اما نظارت بر محتوای این پیامکها ضعیف و موکول به بروز مشکل یا شکایت مردم است. حال آنکه این پرسش پیش میآید که چرا با وجود دامنهداربودن پیامکهای کلاهبردارانه در سالهای طولانی و با وجود امکانات گستردهای که فناوریهای نوین ارتباطی در اختیار قرار داده، ریشه این پیامکها خشکانیده نمیشود؟
این در حالی است که پیگیری جامجم نشان داد که دستاندرکاران این امر در وزارت ارتباطات و پلیس فتا باید به این موضوع به عنوان یک مساله میانبخشی نگاه کرده و با همکاری یکدیگر آن را حل کنند. حال آنکه این همکاری یا موثر نیست یا کماثر است.
احراز هویت برای پنل پیامک
آرش کریمبیگی، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره به جامجم گفت: هر کسی که از طریق پیامکهای انبوه پیامکی را ارسال میکند از طریق اپراتور موردنظر احراز هویت شده و بعد از دریافت اطلاعات حقیقی و حقوقی پنل پیامک واگذار میشود.
وی افزود: اپراتورها با این افراد قراردادهایی منعقد میکنند تا در صورت بروز مشکل نسبت به آن پاسخگو باشند.البته در برخی موارد هم شاهد هستیم که پیامکهای انبوه به پیمانکاران واگذار میشود و افراد متقاضی باید برای دریافت پنل به پیمانکاران مراجعه و بعد از احراز هویت، سرویس را تحویل بگیرند. وی تصریح کرد: درعین حال اگر مشکلی درباره پنلهای تبلیغاتی با محتوای کلاهبرداری وجود دارد مردم باید به اپراتورها شکایت کنند. ممکن است برخی افراد فریب خورده و پنل پیامک را در اختیار فردی بگذارند به همین دلیل افراد اگر شکایت کنند همه اطلاعات لازم برای پیگیری و برخورد در دسترس پلیس فتا و اپراتورها بوده و کار به نتیجه خواهد رسید.
روش جدید کلاهبرداری؛ استفاده از سیمکارت شخصی
همچنین محمدرضا فرنقیزاد، سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتوگو با جامجم اظهار کرد: با توجه به گسترده شدن پیامکهای کلاهبرداری پلیس فتا برخی افراد را شناسایی و دستگیر کرد به همین منظور برخی افراد سودجو به جای استفاده از سیستم پیامک انبوه از سیمکارتهای شخصی استفاده میکنند تا به اهداف شوم خود برسند. فرنقیزاد اضافه کرد: در این مورد اطلاعرسانیهای زیادی شده و مردم نباید نسبت به پیامکهای وسوسهانگیز و برنده شدن در قرعهکشی واکنش نشان دهند تا در دام این افراد متخلف نیفتند. وی گفت: مدتی است برخی پیامکها با مضمون برنده شدن در قرعهکشی به تلفنهای مردم ارسال میشود که در ادامه با واکنش صاحبان تلفن همراه، این افراد نقشه خود را پیاده کرده و حساب بانکی آنها را خالی میکنند. وی افزود: این در حالی است که هر شرکت یا بانکی برای برنده شدن در قرعهکشی دارای سایت بوده یا نام افراد را پشت در شعبه مورد نظر نصب میکنند.
مردم دقت کنند به دام نیفتند
در همین حال دکتر داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران به جامجم گفت: هیچ وقت نتایج قرعهکشی و مسابقات از طریق پیامک اعلام نمیشود و خوشبختانه با اطلاعرسانیهای انجام شده در این زمینه میزان تخلفات در این بخش کاهش یافته اما همچنان وجود دارد و مردم در این زمینه باید دقت کافی داشته باشند.
وی افزود: غالبا افراد سودجو کار خود را از طریق پنل پیامکی انجام نمیدهند و به طور معمول از طریق شماره تلفنهای شخصی که متعلق به خودشان نیست و افراد را برای به کاربردن آن فریب میدهند استفاده میکنند. چراکه شماره پنلها قابل شناسایی است. وی با اشاره به اقدام اپراتورها برای کنترل محتوای پیامکهای انبوه اظهار کرد: اپراتورها حق دخالت در محتوا را ندارند و مسئولیت محتوا با دیگر نهادهاست. در پیامکهای ارزش افزوده هم نام شرکت و هم شماره آن معلوم است. از سوی دیگر هر پیامکی از این پنل از هر نقطهای که ارسال میشود، برای اپراتورها روشن است. وی افزود: هر فردی که در این زمینه شکایتی داشته باشد، میتواند به اپراتورها مراجعه کرده و شکایت خود را تنظیم کند و در این بخش همه چیز قابل پیگیری است. زارعیان اضافه کرد: بازرسی، حراست و امور مشترکین هر شرکت میتوانند پاسخگوی مشکلات مردم در این زمینه باشند. مشترکین همراه اول هم در اینباره میتوانند با 9990 تماس بگیرند و مشکل خود را در این زمینه مطرح کنند.سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود 200 میلیون پیامک به منظور اطلاعرسانی به مردم ارسال کردیم تا در دام این افراد نیفتند.
پلیس فتا: حتما شکایت کنید
سرهنگ علی نیکنفس، معاون تشخیص و پیشگیری جرایم رایانهای پلیس فتا نیز ضمن تاکید بر رعایت اصول ایمنی از سوی کاربران تلفن همراه به خبرنگار جامجم گفت: درخصوص پیامکهای کلاهبرداری اگر از شخصی کلاهبرداری شد، باید به پلیس فتا یا دادسرای جرایم رایانهای مراجعه و شکایت کند.
وی با تاکید بر اینکه نهادهای مالی معتبر و اپراتورهای تلفن همراه تمام مشخصات کاربران را در اختیار دارند، گفت: شهروندان بدانند که برای دریافت جایزه، سود سپرده و اطلاع از آخرین وضعیت حساب بانکی خود نیازی به ارائه اطلاعات بانکی به دیگران نیست و کسانی که با این ادعا با افراد تماس میگیرند، بدون تردید به دنبال سودجویی یا خلافی در این زمینه هستند؛ هرچند کاربران نباید فراموش کنند برای دریافت سود یا جایزه بانکی نیز نباید به دستگاههای خودپرداز مراجعه کرده یا اطلاعات رمز دوم عابربانک و شماره سیویوی کارت بانکی خود را برای کسی ارسال کنند . به گفته این مقام مسئول در پلیس فتا، بهترین راهکار برای شهروندان در صورت گرفتار شدن در دام این کلاهبرداران این است که بلا فاصله موضوع را به پلیس فتا اطلاع داده و رمز اینترنتی خود را تغییر دهند تا از تکرار این موارد جلوگیری شود.
در همین حال خبرنگار ما برای پیگیری این موضوع با سازمان تنظیم مقررات رادیویی تماس گرفت اما روابط عمومی این سازمان بعد از معطلی 24 ساعته خبرنگار ما پاسخی نداد و بعد از گذر این زمان گفت که باید سوالات خود را به صورت کتبی ارسال کنید. با اینکه سوالات هم کتبی ارسال شد در این زمینه پاسخی ازسوی رگولاتوری که مسئول اصلی نظارت بر این پیامکها است، داده نشد.
انتهای پیام/