دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1399 - 09:00
نگارش علمی پایان‌نامه 17/

چگونه یک پرسشنامه استاندارد بنویسیم

پرسشنامه عبارت است از دسته‌ای سؤالات مرتب‌شده که توسط محققان طراحی می‌شود.
کد خبر : 475326
Standard-Brand-Loyalty-Questionnaire-Brand.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه پایان‌نامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ نگارش پایان‌نامه ازجمله موارد تخصصی است که اغلب دانشجویان در نحوه نگارش علمی آن با مشکلاتی روبرو هستند، از انتخاب عنوان گرفته تا نگارش بخش‌های مختلف پایان‌نامه و اصلاحات تخصصی مربوط به آن، ازاین‌رو خبرگزاری آنا بر آن است تا با ارائه سلسله مباحثی در رابطه با نحوه نگارش پایان‌نامه و نکاتی که در این خصوص دانشجویان باید بدانند، چراغ راهی برای علاقه‌مندان به نگارش دقیق و تخصصی پایان‌نامه‌ها باشد.


پس از خواندن این گزارش دانشجویان و علم‌دوستان با انواع پرسشنامه‌ها در نگارش پایان‌نامه آشنا خواهند شد.


دو نوع پرسشنامه وجود دارد پرسشنامه‌های خودساخته و پرسشنامه‌های استاندارد یا هنجار شده در این بخش می‌خواهیم در مورد پرسشنامه‌های استاندارد یا هنجار شده در این بخش در مورد نحوه تدوین پرسشنامه‌های استاندارد اطلاعاتی برای شما گردآوری کرده‌ایم.


پرسشنامه چیست؟


پرسشنامه عبارت است از دسته‌ای سؤالات مرتب‌شده که توسط محققان طراحی می‌شود این سؤالات به‌منظور تکمیل پایان‌نامه یا تحقیق انجام می‌شوند و این پرسش‌ها توسط محققین تنظیم می‌شوند و در بین قشر خاصی از مردم پخش می‌شوند.


این قشر خاص با توجه به هدف پایان‌نامه تعیین می‌گردد محقق باید با توجه به موضوع پایان‌نامه افرادی را برگزیند که بتوانند به این پرسش‌ها پاسخ دهند اما تنظیم این پرسشنامه‌ها مراحل و قواعد خاصی دارد که باید رعایت شوند. در حالت کلی دو نوع پرسشنامه وجود دارد که پرسشنامه استاندارد یا پرسشنامه خودساخته گفته می‌شود.


پرسشنامه‌های خودساخته


پرسشنامه‌های خودساخته به آن دسته از پرسشنامه‌هایی گفته می‌شود که توسط خود محقق تنظیم می‌شوند و در جهت تکمیل هدف پایان‌نامه هستند یعنی محقق صرفاً به‌قصد تکمیل یافته‌های پایان‌نامه این سؤالات را مطرح کرده است و در بین قشر خاصی پخش می‌کند تا با پاسخ آن‌ها نکات ابهام دار را رفع کند یا از یک موضوع کلی نتیجه‌گیری کند.


چون محقق تجربه و دانش کافی در زمینه طراحی پرسشنامه ندارد ممکن است سؤالاتی که مطرح می‌کند کاربرد خوبی نداشته باشد و استاندارد نباشد به همین دلیل توصیه می‌کنیم که از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده کنید تا پاسخ سؤالات را به‌خوبی دریافت کنید و پایان‌نامه را تکمیل نمایید.


پرسشنامه استاندارد


منظور از پرسشنامه استاندارد یا هنجار شده که معادل آن در زبان انگلیسی Standardized Questionnaire یا Normalized questionnaire است، پرسشنامه‌ای است که به‌واسطه یک پژوهش و با «هدف ساخت پرسشنامه» به دنیای علم معرفی شده باشد، به‌طوری‌که شواهد روان‌سنجی و مورد تأیید بودن این پرسشنامه در قالب یک مقاله علمی – پژوهشی یا مقاله بین‌المللی ارائه گردیده باشد.


پایان‌نامه یا ارائه پوستر شواهد مستدلی دال بر استاندارد بودن پرسشنامه تلقی نمی‌شوند، اگرچه که برخی پژوهشگران از پایان‌نامه نیز به‌عنوان مرجع استاندارد بودن پرسشنامه در پژوهش‌های خود استفاده می‌نمایند!


یک پرسشنامه هنجار شده حاصل مطالعه و کاربرد پرسشنامه‌های متعددی است که برای اهداف و متغیرهای مختلف طراحی شده است و محققان از بین آن‌ها به پرسشنامه‌ای روا، پایا و دقیق که بر روی جوامع مختلف اجرا شده و نهایتاً منجر به نتیجه‌ای قابل استناد شده است، دست یافته‌اند.


انتهای پیام/4133/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته