دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1393 - 10:53
سرمدی در همایش اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای تأکید کرد

ضرورت انسجام استانداران و نمایندگان ایران در کشورهای همسایه برای شناسایی فرصت‌های اقتصادی

قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت تدبیر و امید در پی توسعه مناسبات سیاسی و منطقه‌ای با تأکید بر نظام امنیت پایدار منطقه‌ای است.
کد خبر : 4753

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری آنا، مرتضی سرمدی، قائم مقام وزارت امور خارجه، صبح امروز - یکشنبه - در همایش دو روزه «اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای» اظهار کرد: خوشحالم که امروز در این همایش نشان از همدلی، همبستگی و هم‌افزایی میان نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.


وی افزود: این اجلاس مشترک با این کم و کیف و ماهیت فرابخشی خود که به صورت مشارکتی و با میزبانی وزارت کشور و مساعدت وزارتخانه‌های اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود، چه از نظر شکلی و چه محتوایی، اولین تجربه از این نوع در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.


قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این اجلاس در زمانی حساس با دستور کاری بسیار پراهمیت و با شکلی بدیع در حال برگزاری است. ما در شرایطی این اجلاس را برگزار می‌کنیم که امواج بحران در طول و عرض منطقه فراگیر شده و تهدیدات مشترک، ملت‌های منطقه را در بر گرفته است.


وی ادامه داد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به مقوله امنیت در منطقه مشوق برگزاری چنین همایشی است. امنیت منطقه‌ای از درک مشترک چالش‌ها و تهدیدات و راه‌های مواجهه با آن پیوند ارگانیسم‌های اجتماعی و اقتصادی و ایجاد حوزه‌های منافع مشترک نشأت می‌گیرد.


سرمدی با بیان اینکه «منطقه پیرامونی ما نیازمند ثبات است»، گفت: از مهمترین مؤلفه‌های ایجاد ثبات حرکت جمعی بر اساس مشترکات به سوی رفاه جمعی است که ریشه‌های بحران و بی‌ثباتی را می‌خشکاند.


وی اضافه کرد: در همین راستا توجه به مناسبات با همسایگان، ‌نظام امنیت پایدار منطقه‌ای مبتنی بر مشارکت و هم‌پیوندی اقتصادی و اجتماعی میان کشورهای منطقه از مفاهیم کلیدی در سیاست خارجی دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود و با استفاده از این فرصت، اولویت‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران در حوزه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، همسایگان هستند.


وی ادامه داد: ما اعتقاد راسخ داریم که همکاری و اشتراک مساعی کشورهای منطقه کلید رشد، ‌توسعه، رفاه و امنیت تمام ملت‌های ما خواهد بود. قرار گرفتن جمهوری اسلامی در مسیرهای حیاتی تجارت و ترانزیت کشورهای همسایه، ‌وجود بازارهای عمده مصرف در همسایگی ما با توجه به سلایق همگون مصرف‌کنندگان با بازارهای داخلی و همچنین وجود بازار سرمایه عظیم در برخی کشورهای همسایه و ضرورت ایجاد شرایط جهت به کارگیری این سرمایه‌ها، وجود نیروی کار ارزان و ماهر در کشورمان، ‌بازار مصرف ۷۵ میلیونی و پروژه‌های سودآور جهت جذب سرمایه گذاری خارجی، ‌جاذبه‌های گردشگری و ده‌ها پتانسیل دیگر، همگی دلایل محکم و امیدوارکننده‌ای برای توسعه روابط ما در تمامی ابعاد با همسایگان است.


وی ادامه داد: این اجلاس به طور خاص با هدف معرفی و شناخت ظرفیت‌ها و فرصت‌ها، رصد موانع و مشکلات و ارائه راهکار‌ها در حوزه‌های تجارت، گردشگری و سرمایه‌گذاری برگزار شده که نقطه عطف آن، ظرفیت‌های انسانی و قابلیت‌های موجود در کشورهای همسایه است.


سرمدی تصریح کرد: دستور کار این اجلاس، توسعه همه‌جانبه روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان است. تجربه سال‌های گذشته به ما آموخته که نباید و نمی‌توان از نقش مهم و کلیدی کشورهای همسایه در بحرانی‌ترین شرایط و لحظات غفلت شود.


قائم مقام وزیر امور خارجه اظهار کرد: از سوی دیگر در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به عنوان پارادایم کلان سیاست‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود، توجه به همسایگان و همکاری منطقه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد. این نگاه برگرفته از اقتصاد مقاومتی و آموزه‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری ضامن استقلال کشور توسعه اقتصادی است.


وی افزود: از این منظر، توسعه و رفاه اقتصادی در یک فضای بسته اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه از طریق توجه به ظرفیت‌های موجود همسایگی، توسعه پیوند‌ها با همسایگان و تعقیب اهداف توسعه‌ای با همسایگان و مشارکت آن‌ها قابل تحقق است.


وی گفت: منطقه پیرامونی ما آن قدر تنوع و تکثر و ظرفیت‌های گسترده دارد که بخش قابل توجهی از اهداف توسعه اقتصادی و تنوع بخشیدن به منابع درآمدی کشور از طریق کار و تعامل با کشورهای همین منطقه قابل تحقق است. آمار صادرات غیرنفتی کشور و تمرکز بخش مهمی از آن در برخی همسایگان به خوبی بیانگر این واقعیت است. همایش حاضر از منظر نگاه خاص دولت یازدهم به همکاری با کشورهای منطقه حائز اهمیت زیادی است و بهره‌برداری از فرصت‌ها، هدف دیگر این همایش به شمار می‌رود.


سرمدی گفت: ما و همسایگان‌مان باید در تعامل هر چه نزدیک‌تر ساختارهای یکدیگر را در سطوح مختلف، برای شناسایی و شکار فرصت‌های موجود در روابط دوجانبه آماده کنیم. افزایش سرعت در روابط دوجانبه در دو سوی مرز‌ها در کنار گسترش ارتباطات می‌تواند چابکی لازم را در روابط میان ما ایجاد نماید و اگر از فرصت‌های موجود استفاده نکنیم آن‌ها را از دست خواهیم داد و از دست دادن این فرصت‌ها نه تنها مغایر اهداف توسعه منطقه‌ای است بلکه می‌تواند به عامل مخل منافع ملی تبدیل شود و این کمکی به حل بحران‌های موجود نمی‌کند.


قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و استانداران به ویژه در استان‌های مرزی نقش مهمی در ایجاد هماهنگی و انسجام سازمانی در راستای استفاده از فرصت‌های موجود اقتصادی در منطقه و نیل به اهداف توسعه استان‌ها و به تبع آن توسعه کشور دارد.


سرمدی افزود: همکاری و انسجام بیشتر میان استانداران و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه می‌تواند فرصت‌ها و قابیلت‌ها را شناسایی کند و زمینه‌های ساختاری تعاملات را فراهم آورد.


وی با تأکید بر اهداف همکاری بین سازمانی گفت: توسعه و نهادینه کردن ساز و کارهای گفت‌وگوهای راهبردی، تقویت چهره‌های مثبت جمهوری اسلامی ایران، تسهیل زمینه‌های لازم برای ارتقای هم پیوندی اقتصادی و تجاری، تسهیل زمینه افزایش صادرات غیرنفتی، تسهیل زمینه همکاری‌های بانکی و پولی، ‌افزایش زمینه‌های همکاری در حوزه فناوری و همچنین تسهیل زمینه‌های توسعه صنعت توریسم و جذب گردشگر در کشورهای همسایه می‌توان به اهداف و افق‌های ترسیم شده در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان دست یافت.


اجلاس دوروزه «اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای» از صبح امروز با حضور وزیر کشور، ‌وزیر اطلاعات و مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه آغاز به کار کرد.


این اجلاس که در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برقرار است، بعد از ظهر امروز با سخنرانی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، ادامه می‌یابد.


اجلاس مزبور، فردا به کار خود پایان خواهد داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته