دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1394 - 09:42
در مصاحبه اختصاصی با «اسپوتنیک»

محمد باقر نمر: امیدوارم پادشاه عربستان اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی را متوقف کند

فعال حقوق بشر سعودی هشدار داد که اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی که بخشی از آن‌ها را افرادی از مناطق شرقی عربستان تشکیل می‌دهند، منجر به فتنه داخلی شود.
کد خبر : 47479

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «محمد باقر نمر» فعال حقوق بشر سعودی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: مقام‌های سعودی و به‌ویژه «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه باید به منافع ملی بیش از پیش توجه، اجرای احکام اعدام را متوقف و زندانیان سیاسی را آزاد کنند.


«محمد نمر» برادر شیخ «نمر نمر» روحانی شیعه که از زندانیان سیاسی نظام آل‌سعود است، افزود: در مناطق شرقی عربستان ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند و برادرم جزء همین افراد است.


شیخ «نمر باقر نمر» روحانی شیعه عربستانی پیشتر به‌وسیله دادگاه‌های سعودی بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. حکمی که تاکنون به‌وسیله بسیاری از مجامع حقوق بشری جهان و نهادهای بین‌المللی محکوم شده است.


پرونده اکنون از حیطه کاری وزارت دادگستری خارج و برای اجرای حکم اعدام، به وزارت کشور سپرده شده است. در هر حال، حکم بدون موافقت پادشاه عربستان اجرا نمی‌شود.

محمد باقر نمر تاکید کرد: تنها بخشی از آن افراد مجرم و سزاوار محاکمه هستند، زیرا در ریختن خون بی‌گناهان در مساجد همچون داعشی‌ها دست داشتند و باید تسلیم عدالت شوند.


او افزود: برخلاف آن دسته اندک، بسیاری از بازداشت‌شدگان، فارغ از اینکه شیعه یا اهل‌سنت هستند، همچون «عبدالله حامد»، «محمد قحطانی» و «ولید ابوالخیر» بی‌گناه هستند و باید تبرئه شوند.


این فعال حقوق بشر سعودی با بیان اینکه شیخ «نمر» جزو زندانیان سیاسی است که عقاید خود را آزادانه و رسا به گوش دیگران رساند، تصریح کرد: برادرم در هر حال زندانی سیاسی است که با سخنان خود کلمه به کلمه آل‌ سعود را انجانده است و آنها تصمیم به محاکمه‌اش گفته‌اند.


وی درباره صدور حکم اعدام برای شیخ «نمر» به‌وسیله دادگاه سعودی گفت: موضوع برادرم (نسبت به دیگر زندانیان سیاسی) متفاوت است. وی به‌طور صلح‌آمیز به سیاست‌های خاندان آل‌ سعود و اوضاع کشور اعترضا کرده بود و این موضوع امروز قابل اثبات است.


«نمر» با بیان اینکه دیگر زندانیان سیاسی تظاهرات می‌کردند و شعار می‌دادند ولی نمی‌دانستند چه سرنوشتی در انتظارشان است، تاکید کرد: تظاهراتی را که به رهبری شیخ «نمر» برگزار می‌شود، می‌توان مشابه «ربیع‌العربی» (بهار عربی) دانست، ولی آن‌ها همچون دیگر کشورهای عربی، درباره سقوط نظام شعار نمی‌دادند. شیعیان عربستان خواستار سقوط نظام نیستند بلکه می‌خواهند به مطالباتشان رسیدگی شود.


این فعال حقوق بشر عربستان درباره سلامت شیخ «نمر باقر نمر» گفت: وی آغاز سال جاری (اول محرم) از بیمارستان زندان به زندان «حایر» منتقل شد ولی وضع وخیمی دارد و نیازمند نظارت پزشکی است. با وجود این، وی روحیه‌ای قوی دارد، از تهدیدات در زندان نمی‌هراسد و خود را برای حضور طولانی‌مدت در زندان و حتی شهادت آماده کرده است.


وی درباره سرنوشت پرونده قضایی شیخ «نمر» و دیگر زندانیان سیاسی محکوم شده به اعدام گفت: از همه راه‌های قانونی سود جسته‌ایم. دادگاه کیفری در اکتبر سال 2014 حکم اعدام را صادر کرده بود و دادگاه استیناف آن را تایید کرده است.


«نمر» با بیان اینکه در صحت بررسی‌های دادگاه شیخ «نمر» نقص وجود دارد، تصریح کرد: آن‌ها دلیل محکمی برای ادعاهای خود ندارند و تنها از زبان شاهدانی عینی سخن می‌گویند.


پادشاه عربستان دو گزینه مقابل خود دارد، نخست اینکه فرمان اجرای حکم اعدام را صادر کند که این محتمل‌تر به‌نظر می‌آید و یا اینکه جلوی اجرای حکم را بگیرد که این خود می‌تواند از بروز فتنه‌ای داخلی در عربستان جلوگیری کند.

وی افزود: پرونده اکنون از حیطه کاری وزارت دادگستری خارج و برای اجرای حکم اعدام، به وزارت کشور سپرده شده است. در هر حال، حکم بدون موافقت پادشاه عربستان اجرا نمی‌شود.


این فعال حقوق بشر عربستان درباره روند اجرای حکم و احتمالات فراروی آن گفت: پادشاه عربستان دو گزینه مقابل خود دارد، نخست اینکه فرمان اجرای حکم اعدام را صادر کند که این محتمل‌تر به‌نظر می‌آید و یا اینکه جلوی اجرای حکم را بگیرد که این خود می‌تواند از بروز فتنه‌ای داخلی در عربستان جلوگیری کند.


«نمر» تاکید کرد: ما امیدواریم پادشاه عربستان با توقف حکم اعدام، مانع بروز فتنه شود که اگر حکم اجرا شود، بسیاری از مردم مناطق شرقی عربستان به خشونت روی می‌آورند و به خیابان‌ها می‌ریزند. من این را برای «تحریک» افراد نمی‌گویم، بلکه واقعیتی است که مشاهده می‌شود.


وی درباره واکنش جامعه بین‌الملل به صدور حکم اعدام زندانیان سیاسی گفت: دوستان عربستان نسبت به این موضع و اتخاذ حکم اعدام، انتقاد و نسبت به آینده اجرای این حکم ابراز نگرانی کرده‌اند.


به‌گفته «نمر»، کشورهای غربی همچون فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا به‌عنوان دوستان عربستان، از کانال‌های دیپلماتیک پیگیر موضوع هستند و امیدواریم که این پیگیری‌ها منجر به فشار سیاسی بر عربستان و در نهایت توقف اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی از جمله شیخ «نمر» شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته