دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1394 - 10:44
مدیر امور پژوهشی سما در گفت وگو با آنا:

ایجاد «تفکر پژوهشی» در کودکی، هدف بلند مدت سازمان سما است

مدیر امور پژوهشی سما گفت: «یکی از اهداف مدت بلند سازمان سما تربیت دانش‌آموز و دانشجو با داشتن یک مهارت خاص است.»
کد خبر : 47475

دکتر علی نیازی ،رییس ستاد راه‌اندازی پژوهش‌سراها و مراکز تحقیقاتی نانو سما در ارتباط با مسئولیت جدید خود و اولویت‌بندی برنامه‌هایش به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «رویکرد کلان سازمان سما که مدارس و آموزشکده‌ها را تحت پوشش خود دارد، برای دانش‌آموزان و دانشجویان کاردانی ایجاد فضایی مهارت محور است.»


نیازی اظهار داشت: «در سازمان با توجه به مسئولیتی که بر عهده‌ دارم هدف این است که با تأسیس پژوهش‌سراها و مراکز تخصصی مهارتی گامی در راستای پژوهش محوری برداریم. یعنی در پژوهش سراها و مراکز تخصصی –مهارتی، پژوهش‌ها را بومی سازمان سما کنیم.»


مدیر امور پژوهشی سما افزود:‌ «اگر در بحث آکادمیک و دانشگاهی، تولیدات علمی مثل مقاله مدنظر باشد، در اینجا تربیت نیروی به‌اصطلاح "آچار به دست" مهم است تا در زمان فارغ‌التحصیلی آماده ورود به بازار کار باشد. اما برای اینکه این کار انجام پذیرد به زیرساخت‌هایی نیازمندیم.»


رییس ستاد پژوهش سرا گفت : « البته سازمان سما با قدمت و زیرساخت‌های فیزیکی بالقوه‌ای که دارد و ازجمله نیروهای انسانی کارآمدی که در خود جای‌داده است، هدف اصلی خود را "هدفمند" کردن و"مأموریت گرا" کردن واحدهای تحت پوشش سازمان می‌داند.


نیازی درباره ضرورت ایجاد پژوهش سرا برای سازمان سما گفت: « در مدارس و آموزش‌وپرورش یک سری درس‌ها به‌صورت تئوری ارایه می‌شود. در سیاست‌های آموزش و پرورش هم طرحی به نام پژوهش‌گرا وجود دارد که دانش آموزان فعالیت‌های جنبی کارگاهی و آزمایشگاهی پیشرفته که در ساختار مدرسه وجود ندارد را در این پژوهش سرا در اختیار دارند.»


رییس ستاد راه‌اندازی پژوهش‌سرا و مراکز تحقیقاتی نانو سما درباره پتانسیل‌های موجود در سما برای ارتقای سطح پژوهشی دانش آموزان و دانشجویان اظهار داشت: « سازمان سما در حدود 120 آموزشکده در سطح کشور دارد و 600 مدرسه بیشتر سازمان‌های بزرگ در بحث آموزشی در زمینه تربیت دانش آموزو نیروی کاردانی است.»


او اظهار داشت: «همه این مدارس و آموزشکده‌ها پتانسیل‌هایی ازجمله، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های متعددی دارد. این پژوهش‌سراها کار با آزمایشگاه‌ها را هدفمند می‌کند. به‌طور مثال اگر ما در یک شهر 30 تا 40 آزمایشگاه و کارگاه داریم، با تجمیع و یا محوریت دادن به یک مرکز می‌توانیم سرویس‌های بهتری به همه مدارس و جامعه دهیم.»


نیازی از ابزارهای موردنیاز پژوهش‌سرای سما برای پیشرفت و ارتقا در زمینه‌های پژوهشی و آموزشی گفت: «این پژوهش سرا از الگوی آموزش‌وپرورش تبعیت می‌کند و باید بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های آموزش‌وپرورش را رعایت کند.»


رییس ستاد راه‌اندازی پژوهش سرا اظهار داشت: «در بخشی از آن سرفصلی هست که تعیین‌شده برای پژوهش سراها چه ساختاری موردنیاز است و اگر به الگوی ساختاری عمل کند، آموزش‌وپرورش به ما مجوز می‌دهد که ما پژوهش سرا را تعریف کنیم.»



مدیر پژوهش سازمان سما از حداقل امکانات و پتانسیل‌های موجود در سما خبر داد و گفت: «در سما، آزمایشگاه‌های شیمی، فیزیک، نجوم، نانو، اتاق هوافضا و اتاق‌های مختلفی وجود دارد و ما با وجوداین امکانات می‌خواهیم ظرفیت‌های بالای پژوهش سرا را نشان دهیم.»


نیازی درباره پشتوانه‌هایی که این پژوهش سرا می‌تواند درزمینهٔ علمی برای دانشگاه آزاد ایجاد کند، تصریح کرد: «با شنیدن واژه پژوهش همگی ناخودآگاه به یاد دانشگاه‌ها می‌افتیم ، در مقطع لیسانس و ارشد و بالاتر. اما بحث اصلی تفکر پژوهش از همان مقطع ابتدایی شروع می‌شود.»


او در ادامه تصریح کرد: «تفکر پژوهشی در کودکی هدف بلند سازمان سما است. پژوهش در دوران ابتدایی شکل می‌گیرد و بعد به سمت دانش‌آموزی و دانشکده‌ای می‌رود.»


نیازی در پایان هدف اصلی پژوهش سراها را آشنایی دانشجویان با علم روز دانست.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب