دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1394 - 13:59

مرمت پوشاک سلطنتی در کاخ سعدآباد آغاز شد

مرمت لباس‌های سلطنتی موجود در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد آغاز شد.
کد خبر : 47434

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی مجموعه سعدآباد، معصومه نعمتی در این باره توضیح داد: «در طبقه دوم موزه پوشاک سلطنتی که به نمایش لباس‌های سلطنتی پهلوی اول و دوم اختصاص یافته است بخشی به عنوان تجربه بازدیدکنندگان از موزه در نظر گرفته شده است. در قسمتی از این سالن، یکی از لباس‌های سلطنتی به نام تاکشیتا (لباس سنتی زنان مراکش) که احتمالا اهدایی به فرح پهلوی بوده در حال مرمت و پاکسازی است.»


مسئول واحد مرمت آثار سعدآباد افزود: «برای مرمت این لباس که دچار آسیب‌هایی مانند پارگی و آلودگی‌های سطحی است کار مطالعاتی نظیر شناسایی الیاف، شناسایی آسیب‌ها و همچنین دلایل آسیب صورت پذیرفت و با توجه به شرایط لباس، پلان مرمتی مناسب تهیه شد.»


نعمتی گفت: «این لباس از جنس مخمل به رنگ بنفش و دارای تزئینات قیطان‌دوزی است. تزئینات قیطان‌دوزی روی لباس، از الیاف ابریشمین با روکش فلز طلایی رنگ است.»


وی با اشاره به آسیب‌های اثر اظهار اشت: «بخش‌هایی از لباس دچار پارگی بوده و در قسمت یقه لباس علاوه بر گسست الیاف، جداشدگی تزئینات نیز ملاحظه می‌شود. در قسمت شانه و پشت لباس رنگ رفتگی به دلیل تابش طولانی مدت آفتاب مشاهده می‌شود. این لباس پس از پاکسازی سطحی و تمیزکاری تزئینات قیطان دوزی با روش ساپورت دوزی مرمت خواهد شد.»


علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان می‌توانند همه روزه از ساعت 8 تا 17 علاوه بر بازدید گنجینه نفیس لباس‌های سلطنتی، تجربه نابی از مراحل تخصصی مرمت یکی از لباس‌های درباری در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد داشته باشند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته