دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1394 - 12:50
کمالوندی در پاسخ به آنا

کمالوندی: تعداد سانتریفیوژها کاهش پیدا نکرده است؛ نمایندگان نگران نباشند/ 15 دسامبر پرونده PMD بسته خواهد شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت که تعداد سانتریفیوژها هنوز کاهش پیدا نکرده است و جای نگرانی نیست.
کد خبر : 47419

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا تعداد سانتریفیوژهاکاهش پیدا کرده است، گفت:‌ تعداد سانتریفیوژها کاهش پیدا نکرده است اما اقداماتی که انجام می‌دهیم تا زمانی که خواستیم تعداد سانتریفیوژها را کاهش دهیم این اقدام فورا انجام شود. اکنون مجموعه ای از کارهای فنی را انجام می دهیم.


وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار آنا درباره نامه نمایندگان مجلس در اعتراض به اجرای برجام اظهار کرد:‌ بهتر است نمایندگان نگران نباشند ما هم و توجه لازم را داریم، دلسوزیم و تلاش می‌کنیم که به نحوی مسائل پیش رود که منافع ملت و کشور دیده شود.


وی افزود: مهم‌تر از اینها دید و نگاه مقام معظم رهبری و دستورهای ایشان است که با دل و جان انجام می‌دهیم.


کمالوندی در پاسخ به این سوال که با توجه به نامه مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر دریافت نامه کتبی از اروپا و امریکا برای اجرای برجام، ایران چگونه تعهدات خود را آغاز کرده است گفت:‌ قطعاً آنچه مقام معظم رهبری فرموده‌اند اجرا می‌شود و تضمین‌ها گرفته خواهد شد. باید قرارداد محکم وجود داشته باشد و در این مورد نیز آقای عراقچی به صورت مفصل صحبت کرده‌اند.


وی افزود: 2 بند خیلی مهم که مقام معظم رهبری در نامه خود به آن اشاره کرده‌اند آن است که قبل از آنکه PMD حل و قراردادهای لازم نوشته نشده است، دو موضوع مربوط به راکتور اراک و تبادل اورانیوم صورت نگیرد و ما نیز بر همین اساس اقدام کرده‌ایم. اگرچه براساس اجرای برنامه اقدام مشترک ما مجموعه ای از کارها را آغاز کرده‌ایم که این مجموعه به ما فرصت می‌دهد که زمان را بدون کاهش ظرفیت غنی‌سازی در اختیار داشته باشیم. تا زمانی‌که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرد و مسئله PMD حل شد ما به زمان زیادی برای اجرای تعهداتمان نیاز نداشته باشیم.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:‌ طرف مقابل نیز برخی اقدامات خود از جمله ارسال نامه‌ها و اقدامات دیگر را آغاز کرده و ما هم با هماهنگی وزارت امور خارجه و مجموعه دولت اقدامات را انجام می دهیم.


وی درباره بررسی سندها گفت: نامه‌های مربوط به طرف مقابل را وزارت امور خارجه به لحاظ حقوقی بررسی می‌کند تا مشخص شود برای رفع تحریم‌ها کفایت می‌کند یا خیر که باید در این زمینه حتماً باید حقوق‌دانان نظر بدهند و آنچه ما در سازمان انرژی اتمی انجام می‌دهیم این است که درباره اراک یک سندی وجود داشته که باید همه طرف‌ها آن را امضا می‌کردند که این سند تقریباً نهایی شده است و تنها یک کشور هنوز موافقتش را اعلام نکرده که این کشور هم ظرف امروز و فردا موافقتش را اعلام خواهد کرد.


کمالوندی گفت:‌ ما در راکتور اراک خودمان می‌توانیم باز‌طراحی را انجام دهیم این تضمین در ارتباط با سرعت‌دهی به کار با وارد کردن طرف‌های دیگر است. باز‌طراحی برای بهینه‌سازی اراک و در این حال رفع نگرانی طرف مقابل است و آنها نیز باید تضمین‌هایی بدهند که در این سند پیش‌بینی شده است.


کمالوندی بیان کرد:‌ برخی از اقدامات باید برگشت‌پذیر باشند. ممکن است در تاریخی که آنها باید پایان PMD را اعلام کنند این اعلام صورت نگیرد و ایران بخواهد برگشت‌پذیری داشته باشد باید این امور در جلسات بین مهندسین و حقوق‌دانات بررسی شود که در حال انجام این مجموعه اقدامات هستیم.


کمالوندی همچنین درباره سفر صالحی به ژاپن و همکاری‌های بین ایران و ژاپن در بحث هسته‌ای بیان کرد:‌ ما در بحث ایمنی تفاهم‌های کلی با ژاپن داریم. ژاپن به دلیل مسئله حادثه فوکوشیما در ایمنی تجربه خوبی دار‌د و ما می‌خواهیم از این تجربیات استفاده کنیم ضمن اینکه در حوزه‌های دیگر نیز زمینه همکاری وجود دارد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا برای ساخت نیروگاه‌های اتمی با ژاپن همکاری خواهیم کرد؟ اظهار کرد: در نیروگاه‌های متعددی که در آینده خواهیم داشت نیاز داریم کشورهایی مانند ژاپن و یا کشورهای پیشرفته به شرط آنکه در سرمایه‌گذاری مزیت داشته باشند در این حوزه وارد شوند.


وی درباره نشست ایران و آژانس گفت:‌ قرار است در 24 آذر، آژانس یک نشست فوق‌العاده داشته باشد. یک هفته پیش از آن روز، جلسه‌ای بین ایران و آژانس در تهران برای بررسی کلی امور برگزار خواهد شد و فکر می‌کنم 15 دسامبر جلسه شورای حکام به منظور بسته‌شدن پرونده هسته‌ای ایران تشکیل شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته