وقتی سلامت شهروندان بازیچه دست مدیران شهری می شود/ شهرداری: انشاءالله برای مقابله با کرونا تلاش میکنیم!
به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، چند روزی است که تهرانیها درگیر کرونا ویروس هستند و اخباری مبنی بر انتشار این ویروس در شهر تهران منتشر شد، در همان روزهای نخست انتشار اخبار ورود ویروس کرونا به شهر مردم بسیار نگران بودند و انتظار میرفت شهرداری تهران نیز به عنوان یک نهاد اجرایی در حوزه مقابله با این ویروس پیش قدم شود، مبتلا شدن مرتضی رحمانزاده، شهردار منطقه 13 به ویروس کرونا و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران شهرداری تهران را به فکر مقابله با این ویروس انداخت.
اما این موضوع که چقدر شهرداری تهران آماده مقابله با این ویروس است برای بسیاری از شهروندان ایجاد شد تا اینکه غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر از آغاز جلسه اضطراری مدیران شهری با مسئولان وزارت بهداشت با موضوع کنترل ویروس کرونا خبر داد؛ به دنبال این اتفاق شهرداری تهران طی حرکتی رسانهای ضدعفونی کردن اتوبوسهای بیآرتی و واگنهای مترو را به تصویر کشید تا نشان دهد در این زمینه فعال است.
بیآرتی همچنان آلوده
گزارش میدانی خبرنگار آنا، صبح روز بعد از انتشار تصاویر ضد عفونی کردن اتوبوسهای بیآرتی سطح شهر نشان میدهد که بسیاری از این وسیلههای حمل و نقل عمومی چنان که شهرداری تهران به نمایش گذاشته ضدعفونی نشده است.
تلاشمان را میکنیم
شهرداری تهران به عنوان اولین نهاد اجرایی باید این اطمینان خاطر را به شهروندان بدهد که برای هرگونه خطری آماده است؛ غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در گفتگویی که با خبرگزاری آنا داشت، در مورد ضد عفونی کردن مترو و اتوبوسهای سطح شهر و مقابله شهرداری با کرونا اظهار کرد: بخشهایی مانند پلههای برقی، آسانسورها و ایستگاههای مترو و اتوبوس که مردم استفاده میکنند، قطعاً ضدعفونی خواهند شد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نیروی انسانی کم خدماتی در شهرداری تهران چگونه عمل ضد عفونی صورت میگیرد گفت: تلاشمان را میکنیم تا با وجود نیروی کم این کار صورت بگیرد و انشاءالله تلاش میکنیم یک نوبت در شب عمل ضد عفونی صورت بگیرد.
توان شهرداری چقدر است؟
اما سؤال اصلی اینجاست که آیا شهرداری تهران توان ضد عفونی کردن وسایط حمل و نقل عمومی را دارد؟ پیمان سنندجی، مدیرعامل سابق شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مرداد 98 اعلام کرده بود که در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران دارای ۵۹۲۶ دستگاه اتوبوس در بخش عمومی و خصوصی است که از این تعداد یادشده ۱۳۴۲ دستگاه در بخش عمومی و ۴۵۸۴ دستگاه آن در بخش خصوصی فعال هستند را در اختیار دارد.
این در حالی است که محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مدیرعامل با اعلام خبر ضدعفونی کردن 5 هزار اتوبوس در یک شب توسط شرکت واحد گفت: از تاریخ یکم اسفند گندزدایی اتوبوسهای بخش خصوصی و ملکی توسط مواد ضدعفونیکننده استاندارد و قوی مورد تأیید وزارت بهداشت آغاز شده و هر شب ۵ هزار دستگاه اتوبوس فعال بخش خصوصی و همینطور ایستگاههای اتوبوس بیآرتی توسط نیروهای بخش شستوشوی اتوبوسها «Bus wash» ضدعفونی میشود.
ترفع افزود: علاوه بر اتوبوسها، مینیبوسها و خودروهای ون سامانه حمل و نقل جانبازان و سرویس مدارس دانشآموزان استثنایی هم هر شب ضدعفونی میشوند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه تمیز نبودن برخی اتوبوسها دلیل بر آلودگی ویروسی نیست، افزود: ضدعفونی اتوبوسها با نظافت آنها متفاوت است و اگر شیشه، صندلی یا اجزای برخی اتوبوسها تمیز نباشد، دلیلی بر آلودگی نیست و شهروندان نگران نباشند.
به گفته مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی گندزدایی اتوبوسها تا زمان ریشهکنی ویروس کرونا در کشور ادامه خواهد داشت و به دلیل گستردگی کار، در صورت نیاز از ظرفیت نیروهای پیمانکار برای این منظور استفاده خواهد شد.
مترو خطرناکتر از اتوبوس
همچنین تا بهمن ماه ۱۳۹۸، در ازای خطوط مترو بهرهبرداری شده، برابر ۲۴۵٫۸ کیلومتر با ۱۲۸ ایستگاه است و شمار واگنهای فعال در مترو تهران ۱۲۳۰ واگن، برابر ۱۵۷ قطار است که روزانه بهطور میانگین بیش از ۲٫۵ میلیون مسافر را جابهجا میکنند. این در حالی است که با توجه به بالا رفتن قیمت سوخت بسیاری نیز از مترو استفاده میکنند. بعید است که مترو تهران و حومه نیز تعداد نیروی کافی را برای مقابله با کرونا داشته باشد. همچنین به دلیل فشردگی جمعیت و ازدحام در مترو توقع می رود توجه بهداشتی شهرداری به مترو بیشتر از همیشه باشد.
تاکسیهای آلوده
علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران نیز تعداد تاکسیهای فعال درونشهری را ۷۹ هزار ناوگان اعلام کرده است که از این تعداد نزدیک به ۳۴ هزار دستگاه، تاکسی خطی و ۱۷ هزار دستگاه، تاکسی گردشی و حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار دستگاه، تاکسی تلفنی هستند. تعدادی تاکسی ویژه در ترمینالها و پایانهها مشغول هستند، این درحالی است که تاکنون اقدام جدی در زمینه مقابله با کرونا در تاکسیها صورت نگرفته است.
مصطفی یک راننده تاکسی گردشی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا میگوید: ما روزانه با تعداد زیادی از مردم در ارتباط هستیم و این موضوع احتمال ابتلا به ویروس کرونا را بالا میبرد؛ اما متاسفانه تاکنون سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران هیچ اقدامی از قبیل پخش ماسک یا دستکش و یا ... برای ما رانندگان تاکسی انجام نداده است.
تهران بیدفاع تر از همیشه
ویروس کرونا وارد تهران شده و آنقدر گسترش پیدا کرده است که اکثر شهروندان تهرانی را نیز درگیر خود کرده است، شهرداری تهران اگر خطر مقابله با این ویروس کرونا را جدی نگیرد، ممکن است مشکلات زیادی شهر تهران را تهدید کند، طی دو روز گذشته خبرهایی منتشر شده است که شورای شهر برای جلوگیری از ابتلای اعضای خود به ویروس کرونا جلسات را به حالت تعلیق در آورده؛ این درحالی است که شورای شهر امروز باید آمادهتر از همیشه به سلامت شهروندان باشد و به عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد.
انتهای پیام/4076/پ
انتهای پیام/