چرا کلیات لایحه بودجه 99 رأی نیاورد؟
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بودجه سال 99 کل کشور، کلیات آن را با ۶۷ رأی موافق، ۱۱۴ رأی مخالف و سه رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده رد کردند، اما نمایندگان مخالف لایحه بودجه 99 دلایلی را برای مخالفتشان بیان کردند که در ادامه این گزارش به آنها اشاره شده است.
ابوترابی: لایحه بودجه 99 با شرایط جنگ اقتصادی مطابقت ندارد
ابوالفضل ابوترابی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مخالفت با لایحه بودجه 99 اظهار کرد: این بودجه به هیچ عنوان شرایط جنگ اقتصادی را در نظر نگرفته است؛ در حالیکه مقام معظم رهبری فرمودند باید اصلاح ساختار بودجه در دستورکار قرار گیرد. همچنین این بودجه مثل بودجههای قبلی است و بودجه سال ۹۹ بودجهای برای زمان جنگ نیست.
وی ادامه داد: ما بارها گفتیم که خرید تضمینی گندم باید منطقی باشد، اما سال گذشته منطقی نبود و مجبور شدیم از جاهای مختلف و با قیمت سنگین گندم خریداری کنیم که در بودجه سال آینده هم قطعاً این اتفاق تکرار خواهد شد.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متأسفانه در بودجه ۹۹ یک عدد غیرواقعی درباره فروش نفت خام لحاظ شده است، در حالی که ما باید اعداد و ارقام واقعی را در بودجه بنویسیم.
ابوترابی با اشاره به اینکه ۴۹ هزار میلیارد تومان فروش اموال دولتی در این بودجه دیده شده است، گفت: این در حالی است که سال گذشته دولت رقمی را برای فروش اموال دولتی در نظر گرفته بود که بسیار کمتر از این عدد بود اما محقق نشد و با این شرایط این عدد امسال هم محقق نخواهد شد.
قاضیپور: دولت براساس لایحه بودجه 99 میتواند کارمندان را اخراج یا بازنشسته اجباری کند
نادر قاضیپور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: بودجه سال ۹۹ فزاینده است. افزایش انتشار اوراق مشارکت و اوراق خزانه به معنای خلق پول و افزایش تورم است و نباید مملکت را با انتشار اوراق، اوراق نکنیم.
وی ادامه داد: بودجه نیازمند انضباط مالی است. وقتی که انضباط مالی وجود نداشته باشد بودجه ضعیف شکل میگیرد.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ را چک سفید مجلس به دولت خواند و گفت: بر اساس بودجه سال ۹۹ دولت میتواند کارمندان خود را اخراج و یا بازنشسته اجباری کند.
فولادگر: اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه از سوی دولت و کمیسیون تلفیق، کم و حداقلی بود
حمیدرضا فولادگر در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹، در مخالفت با کلیات آن اظهار کرد: اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه از سوی دولت و کمیسیون تلفیق، کم و حداقلی بود. شرایط اقتصاد کشور، شرایط تحریمی است. باید بودجه متناسب با شرایط تحریم، واقعگرایانه تنظیم شود.
وی گفت: در بخش درآمدی، لایحه بودجه ۱۰۰هزار میلیارد تومان منابع از محل واگذاری درآمدهای سرمایهای یعنی فروش نفت دیده شده و برای نخستین بار ۳۴هزار میلیارد تومان مستقیماً از صندوق توسعه ملی استقراض کردهایم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: در بخش منابع ۲۰۰هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی دیده شده که با توجه به شرایط رکود اقتصادی، باید دید چه مقدار از این درآمدها قابل تحقق است؛ آیا جامعه هدف، گسترش مییابد و فرارهای مالیاتی را کاهش میدهیم یا سازمان مالیاتی به دنبال افزایش فشار بر مؤدیان موجود است؟
فولادگر درآمد دولت از محل واگذاری داراییهای مالی شامل انتشار اوراق مشارکت و خزانه را انتقال بدهیهای دولت به آینده خواند و در عین حال اظهار کرد: اعتبارات عمرانی در بودجه سال ۹۹، یکهفتم اعتبارات جاری است و به دلیل عدم اجرای قانون خدمات کشوری، بودجه جاری در حال فربه شدن است.
کواکبیان: لایحه بودجه 99 پاسخگوی نیازهای معیشتی مردم نیست
همچنین مصطفی کواکبیان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۹ گفت: بودجه ۹۹ واقعگرایانه نیست و صرفاً با جابهجا کردن برخی از اعداد و ارقام شکل گرفته است و با وجود این، قطعاً وضعیت مطلوبی برای مردم ایجاد نخواهد شد.
وی افزود: ما در سال گذشته هم چنین مطالبی را مطرح کردیم اما به آن توجهی نشد درحالیکه باید واقعیتهای کشور را در تدوین لایحه بودجه لحاظ کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس انجام نشده، ساختار بودجه در شورای هماهنگی سران سه قوه تنظیم شد و در زمان انتخابات، مردم به ما گله کردند که مجلس چه نقشی در این زمینه دارد؟
کواکبیان با بیان اینکه در بودجه ۹۹ بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شده است، یادآور شد: در شرایطی که صاحبان کارخانجات نمیتوانند مواد اولیه خود را تأمین کنند، این مالیات از کجا تأمین خواهد شد؟ آیا با فشار به مردم میخواهیم بودجه را تنظیم کنیم؟
وی گفت: اگر به دنبال تأمین معیشت مردم هستیم، این بودجه پاسخگوی مشکلات مردم نیست و باید بودجهای نوشته شود که وضع مردم بهتر شود.
نوروزی: در لایحه بودجه 99، مالیات بر مجموع درآمدها مطابق با برنامه ششم توسعه نیست
حجت الاسلام حسن نوروزی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۹ اظهار کرد: بودجه سالانه باید برشی یک پنجمی از برنامه ششم توسعه باشد، اما این بودجه چنین مسئلهای را رعایت نکرده است.
وی افزود: برای مثال و مطابق با برنامه ششم توسعه باید در سیاست خارجی کشور اولویت های اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، اما در این بودجه هیچ توجهی به این مساله نشده است و این بودجه هم مثل بودجه سالهای قبل است و فقط یکسری از اعداد و ارقام تغییر یافته است.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه منابع و مصارف توجه ویژهای نشده است، گفت: همچنین در این بودجه مالیات بر مجموع درآمدها مطابق با برنامه ششم توسعه نیست.
نوروزی عنوان کرد: مطابق با برنامه ششم توسعه اجرای کامل و دقیق سیاست پرداخت به ذینفع نهایی به تصویب رسید، اما در این بودجه این مسئله مشخص نشده است و همچنین مدیریت هزینه در معاملات دولت هم مورد توجه قرار نگرفته است.
فلاحتپیشه: تجمیع یارانههای نقدی و معیشتی در سال آینده نارضایتی مردم را افزایش میدهد
حشمت الله فلاحتپیشه در مخالفت با کلیات بودجه، گفت: تجمیع یارانههای نقدی و معیشتی موجب شده که یارانهها نصف شود که این امر موجب نارضایتی مردم در سال آینده خواهد شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ۱۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه در بودجه ۹۹ دیده شده که ۶ برابر عملکرد عمرانی سال ۹۸ است، اظهار کرد: آینده کشور را به فروش گذاشتهایم.
حاجبابایی: افزایش 15 درصدی حقوق در سال آینده ظالمانه است
حمیدرضا حاجی بابایی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: عدم شفافیت، عدم وجود عدالت اجتماعی، عدم توجه به اشتغالزایی و عدم تطبیق بودجه با اسناد بالادستی از ایرادات مهم لایحه بودجه سال ۹۹ است.
وی ادامه داد: سقف بودجه سال ۹۹ شفاف نیست و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت به جای واریز به خزانه به صندوق توسعه ملی واریز می شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: کف حقوق کارمندان دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و افزایش ۱۵ درصدی حقوق به صورت مساوی برای همه افراد ظالمانه است، مجلس نباید زیر بار این ظلم برود.
حاجی بابایی گفت: در لایحه بودجه سال ۹۹ سهم ۱۴.۵ درصدی بودجه نفت شفاف نشده است ادغام یارانههای نقدی و کمک معیشتی اشتباه بود. مجلس برای کمک به دولت نباید زیر بار این بودجه برود.
انتهای پیام/4079/
انتهای پیام/