دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1398 - 00:03
کارشناس ترکیه‌ای در گفتگو با آنا:

ایران و ترکیه با حمایت‌ از گروه‌های فلسطینی مانع اصلی اجرای معامله قرن شوند

یک کارشناس سیاسی ترکیه‌ای درباره واکنش‌های منطقه‌ای به رونمایی از طرح معامله قرن گفت: کشورهای تعیین‌کننده همچون ایران و ترکیه می‌توانند با حمایت‌های خود از گروه‌های فلسطینی مانع اصلی اجرای این طرح باشند.
کد خبر : 473665
2.jpg

«علی حیدر حقسال» در گفتگو با گروه بین الملل خبرگزاری آنا با بیان اینکه تهران و آنکارا با استفاده از ظرفیت‌های خود قادرند از گروه‌های فلسطینی حمایت به عمل‌آورده و از این رهگذر، مانع اصلی اجرای این توطئه باشند گفت: «مردم ترکیه واکنش خود را در این زمینه با برگزاری تظاهرات و تجمعات نشان داده‌اند. طبیعتاً دولت‌ها نمی‌توانند بدون احتیاط در این زمینه رفتار کنند و ترجیح می‌دهند واکنش‌های دیپلماتیک به این موضوع نشان دهند که اظهارات مقامات ترکیه‌ای نیز در همین راستا بوده است. اما نباید فراموش کرد که اقدام ترامپ نیز خارج از شئونات دیپلماتیک بود. در ضمن اقدامات دیگر دولت آمریکا نیز قابل‌تأمل است.»


 این کارشناس رادیو ترکی استانبولی معاونت برون‌مرزی صداوسیما اضافه کرد: «ایجاد گروه‌های تروریستی در منطقه و درگیر کردن کشورهای عراق و سوریه همچنین دیگر کشورهای منطقه با مسئله تروریسم، اجرای کودتا در مصر برای روی کار آوردن دولت موردحمایت آمریکا، مشغول کردن ترکیه به کودتا و درگیری با گروه‌های تروریستی در جنوب و جنوب شرق، همچنین به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی نیز بخشی از نقشه شوم آمریکایی‌ها برای تأمین منافع خود و رژیم صهیونیستی در منطقه بود. در همین راستا ترامپ پس از به اجرا در آوردن چندین طرح صهیونیستی بار دیگر نقشه نهایی خود در رابطه با تأمین منافع رژیم صهیونیستی را ارائه کرد.»


قطع شدن روابط اقتصادی آنکارا و تل‌آویو محل تردید است


حقسال با ابراز امیدواری در زمینه همکاری ایران، ترکیه و کشورهای عربی مخالف این طرح خاطرنشان کرد: «اینکه برخی از کشورهای عربی نیز مخالفت خود را با این طرح ابراز کرده‌اند، جای امیدواری دارد. اما در این زمینه فعالیت‌های گروه‌های مقاومت بسیار تعیین‌کننده است. در این بین کشورهای تعیین‌کننده‌ای همچون ایران و ترکیه می‌توانند با حمایت‌های خود از گروه‌های فلسطینی مانع اصلی اجرای این طرح باشند.»


این کارشناس سیاسی با اشاره به وجود روابط اقتصادی قابل‌توجه بین آنکارا و تل‌آویو گفت: «مشکل اصلی وجود روابط اقتصادی بین طرفین است. اینکه آیا آنکارا حاضر به قطع روابط اقتصادی خود با تل‌آویو می‌شود یا نه، جای سؤال دارد. برای همین باید مقامات مصمم باشند. اگر چنین عزمی در مقامات وجود داشته باشد، احتمال تحقق این امر نیز وجود دارد.»


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته