دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اطلاعیه معاونت مطبوعاتی ارشاد درباره انتشار اخبار بیماری کرونا

معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با پوشش خبری مربوط به بیماری کرونا اطلاعیه‌ای را صادر کرد.
کد خبر : 473292
99.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در پی ابتلای چند نفر از هموطنانمان به ویروس کرونا و انتشار اخبار مربوط به این بیماری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعیه‌ای صادر کرد.


متن این اطلاعیه به شرح زیر است:


به‌دنبال شیوع برخی شایعات و گمانه‌زنی‌های گسترده درباره شیوع بیماری کرونا، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توصیه‌هایی خطاب به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد.


با توجه به شیوع برخی شایعات و گمانه‌زنی‌های گسترده و غیررسمی درباره ویروس کرونا در کشور که موضوع همه مردم ایران است، توصیه می‌شود رسانه‌ها  و فعالان شبکه‌های اجتماعی، موارد زیر را در انتشار و بازنشر اخبار مورد توجه قرار دهند:


۱. هنگام دریافت اطلاعات و بازنشر آن انتظار می‌رود از منبع تولید اطلاعات و صحت و سقم آن مطمئن شوید و مانع از انعکاس  «برداشت از موضوع- گمانه و اطلاعات ناقص» شوید.


۲. انتشار گمانه زنی‌ها، شایعات و فایل‌های صوتی، تصاویر و ویدئوهای بدون منبع مشخص، ذکر آمار و ارقام بدون تأیید از سوی نهادهای رسمی صرفاً موجب اضطراب و اغتشاش خبری است و تنها آرامش و امنیت روانی مردم را هدف قرار می‌دهد لذا توصیه می‌شود به اخبار تولیدی رسانه‌های شناسنامه‌دار و رسمی توجه گردد. 
۳. کرونا، یک مسئله جهانی است و شفافیت در اطلاع رسانی موثق و دقیق وظیفه ابلاغی از سوی رئیس جمهور محترم به همه دستگاه‌هاست و طبعاً از رسانه‌ها انتظار می‌رود در این موضوع،  دقت را  برای صحت، سپس  سرعت و رقابت را در اولویت بعدی قرار دهند.


۴. با توجه به تخصصی بودن موضوع، صرفاً به انتشار اخبار رسمی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بپردازید.


۵. از نشر و درج نظرات و دیدگاه‌های سایر دستگاه‌ها، چهره‌ها و مسئولان که متخصص و یا مرتبط با موضوع نیستند حتی الامکان خودداری شود.


۶. اهتمام همه رسانه‌های کشور که دغدغه ایران را دارند، افزایش آگاهی مردم، ایجاد همبستگی ملی برای پیشگیری و بسیج همه امکانات برای کاهش انتشار ویروس  و درمان مبتلایان احتمالی است  و از رسانه‌ها  که در این موارد همواره پیشگام و ازهفته ها قبل اطلاع رسانی را آغاز نموده‌اند انتظار می‌رود، همچنان همین مسیر را تداوم بخشند.


۷. با توجه به انتشار گسترده اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی، وظیفه رسانه‌های شناسنامه‌دار و رسمی است که میدان دار و مرجع اطلاع رسانی برای مردم باشند تا ضمن جلوگیری از نگرانی بی مورد موجب حفظ آرامش روانی مردم با دریافت، اخبار درست و دقیق مورد نیازمردم دراین شرایط شویم.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته