دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1394 - 09:58

فعالیت آمریکا در دریای چین جنوبی ادامه می‌یابد

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا شامگاه دوشنبه تاکید کرد این کشور درباره آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی متعهد است.
کد خبر : 47326

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، «بن رودز» طی سخنانی در مراسمی در واشنگتن گفت: منافع ما در آن منطقه است. همچنین این امر نشان می‌دهد ما به اصل آزادی کشتیرانی متعهدیم.


رودز این سخنان را پس از آن مطرح کرد که هفته گذشته ناوشکن آمریکایی «یو.اس.اس لاسن» مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده از نزدیک یکی از جزایر مصنوعی «اسپراتلی» ساخت چین در دریای چین جنوبی عبور کرد.


به نوشته رویترز، حرکت این ناوشکن به مهمترین چالشی تبدیل شده است که تاکنون آمریکا در برابر ادعای مالکیت چین بر محدوده 12 مایل دریایی اطراف این جزایر مصنوعی پدید آورده است.


چین ادعای مالکیت بخش‌های زیادی از دریای چین جنوبی را دارد که سالیانه محموله‌هایی با ارزش بیش از پنج تریلیون دلار از این مسیر جابه‌جا می‌شود.


ویتنام، مالزی، برونئی، فیلیپین و تایوان نیز چنین ادعایی را مطرح می‌کنند.


رودس گفت: هدف این مناقشه، دستیابی به چهارچوبی دیپلماتیک برای حل و فصل چنین مسائلی بود.


«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا، روز یکشنبه در نشست سالیانه امنیتی این کشور در کره جنوبی گفت: در مقابل تحرکات نظامی چین از کره جنوبی حمایت می‌کنیم.


وی افزود تحرکات چین در راستای سیطره بر منطقه و گسترش توسعه از طریق ساخت جزیره‌های مصنوعی در تقویت همکاری‌‌های امنیتی میان آمریکا و کشورهای منطقه نقش داشته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته