دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1398 - 13:06
یک مدرس دانشگاه تأکید کرد؛

لزوم توجه به گردش نخبگان با تکیه جوانان بر مسئولیت‌های جامعه

یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه جوان‌شدن انقلابیون و گردش نخبگان را مورد توجه قرار نداده‌ایم، گفت: «جوانان باید بر مسئولیت‌های جامعه تکیه زده، مسئولیت‌پذیر باشند و گردش نخبگان به وجود آید.»
کد خبر : 473231
WhatsApp Image 2020-02-20 at 08.44.29.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اراک، فرهاد اسکندری در نشست بصیرتی با عنوان «جایگاه مجلس در تراز انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب» که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: «تبیین موضوع بسیار مهم است که ذهنی پویا و زبانی گویا می‌خواهد و دانشجویان اگر بخواهند مسائل را تبیین کنند باید بخوانند، بدانند تا بتوانند تبیین را انجام دهند.»


بیانیه گام دوم انقلاب یک نقشه راه فشرده است


وی افزود: «بیانیه گام دوم انقلاب یک نقشه راه فشرده است، جامعیت و عمق دارد و در عین حال یک حادثه بسیار بزرگ به شمار می‌آید. این بیانیه در شرایطی از سوی  مقام معظم رهبری صادر شد که هجمه استکبار در کشور گسترده شده بود.»


اسکندری گفت: «۲۲ بهمن 97 این بیانیه و نقشه راه برای پیشرفت و عظمت ایران با هدف رسیدن به تمدن نوین اسلامی و غلبه بر تمدن غربی صادر و ابلاغ شد، این بیانیه، فرازهای مختلف دارد که پنج حلقه را پیش‌بینی کرده است این در حالیست که انقلاب اسلامی، نظام اسلامی را جزء حلقه‌های پیش‌بینی شده در فرازهای این بیانیه عنوان کرده است.»


این استاد دانشگاه یادآور شد: «کار بزرگ حضرت امام (ره) نظام‌سازی بود و ایجاد خبرگان، قانون اساسی و رفراندوم از جمله اقدامات اساسی و مهم ایشان است.»


وی با بیان اینکه کاربرد و حلقه سوم در بیانیه گام دوم انقلاب، دولت اسلامی به معنای سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه است، تأکید کرد: «حلقه چهارم، جامعه اسلامی و در عین حال جامعه‌ای مطلوب است.»


اسکندری پنجمین حلقه را تمدن نوین اسلامی و زمینه ظهور عنوان کرد و گفت: «این در حالی است که انقلاب اسلامی می‌‌تواند در راستای وقوع و زمینه‌سازی ظهور فعالیت داشته باشد.»


وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری چند کلیدواژه در این راستا ارائه کردند که تاکنون مورد غفلت واقع شده بود، افزود: «نداشتن اندیشه‌پردازی، نبود آینده‌پژوهی، نبود تبیین، تقویت و بسط تئوریک اسلامی نمونه‌ای از این کلیدواژه‌ها به شمار می‌آیند.»


گردش نخبگان را مورد توجه قرار نداده‌ایم



این مدرس دانشگاه اضافه کرد: «مهندسی کشور، راهکارهای انتقال مفاهیم، ارزش‌های انقلاب اسلامی و مدیریت منابع انسانی به نسل جوان را انجام نداده و جوان شدن انقلابیون و گردش نخبگان را مورد توجه قرار نداده‌ایم در حالی که جوانان باید بر مسئولیت‌های جامعه تکیه زده، مسئولیت‌پذیر باشند و گردش نخبگان به وجود آید.»


اسکندری با اشاره به چگونگی گردش نخبگان گفت: «در این راستا انتخابات مجلس یازدهم ابتدای کار است؛ چراکه اگر دولت اسلامی ایجاد نشود در ایجاد تمدن اسلامی نیز کوتاهی شده و مورد غفلت قرار گرفته است.»


وی بیان کرد: «اکنون ۳۵ میلیون جوان در کشور داریم که ۲۵ میلیون بین ۱۵ تا ۲۰ سال و قریب به ۱۴ میلیون نیز دانشگاهیان تحصیل‌کرده هستند.»


یکی از مؤلفه‌های انقلاب اسلامی مطالبه‌گری و پرسشگری است


این استاد دانشگاه افزود: «در راستای ایجاد نظام انقلابی، دولت انقلابی، جامعه انقلابی و تمدن انقلابی باید مطالبه‌گری داشته باشیم؛ چراکه یکی از مؤلفه‌های انقلاب اسلامی مطالبه‌گری و پرسشگری است، این مطالبه‌گری می‌تواند مردم از مردم یا مطالبه‌گری دولت از مردم باشد.»


اسکندری با بیان اینکه اصل هشتم قانون اساسی مطالبه‌گری از دولت است، گفت: «مطلوبات، مقدورات و محذورات سه مؤلفه‌ای است که مجرمان باید داشته باشند و هر کدام از ما باید وضعیتمان را برابر بیانیه گام دوم انقلاب مشخص کنیم.»


 وی خاطرنشان کرد: «در بحث مهندسی نظامات ذهنی باید به تثبیت ذهنی، تحلیل و پردازش ذهنی توجه داشته باشیم، این در حالیست که باید در بحث مهندسی نظام برای اغنای عمومی، مهندسی نظامات ذهنی را پیاده کنیم.»


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب