دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1398 - 10:38

با مسخره‌ترین و عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی آشنا شوید

معیار‌های انتخاب رشته متفاوت هستند و شاید بتوان گفت تنوع رشته‌ها گاهی افراد را دچار تردید می‌کند.
کد خبر : 473097
unnamed.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، جالب است بدانید در دنیا، رشته‌هایی برای تحصیل دانشگاهی وجود دارد که فوق العاده عجیب و غریب و شبیه یک جوک هستند. منتها نه دانشگاه‌ها و استاد‌هایی که درس‌های این رشته‌ها را ارائه می‌دهند با کسی شوخی دارند، نه دانشجویان برای وقت‌گذرانی در آن رشته‌ها تحصیل می‌کنند.
در همین ارتباط به تعدادی از عجیب‌ترین رشته‌های تحصیلی که در حال حاضر در دانشگاه‌های مختلف جهان تدریس می‌شوند، پرداخته‌ایم.


۱- دلقک‌شناسی
کسی که برای اولین بار ایده ایجاد چنین رشته‌ای به سرش زد، دکتر فرانسیس بوزو بود؛ این فکر نشئت گرفته از یک جریانی به عنوان «باهات شوخی ندارم» بود.


۲- آموزش ماجراجویی
 در این رشته با آموزش مبانی صخره‌نوردی، اصول قایقرانی، نکات بیابان‌گردی و... که عنصر مهم‌شان هیجان و ماجراجویی است، آشنا می‌شوید. در این رشته که در دانشگاه ایالتی پلیموث، کشورانگلیس تدریس می شود،  به شما می‌آموزند چگونه با قرار گرفتن در معرض خطر و ماجراجویی به رشد شخصیت و کشف توانایی‌های خود بپردازید.


۳- مدیریت دوشیدن شیر گاو
دانشجویان این رشته، طی یک دوره دوساله در دانشکده کشاورزی با مهارت‌های شیر دوشی و البته مدیریت آن آشنا می‌شوند. علاوه‌بر این، مهارت‌های اقتصادی، باید و نباید‌های قانونی و نکات مدیریتی راه‌اندازیِ یک شرکت لبنیاتی را می‌آموزند.


۴- بهداشت شخصی و خودآرایی
یکی از رشته‌های عجیب و در عین حال جالبی که در دانشگاه‌های آلمان تدریس می‌شود، رشته بهداشت شخصی و خودآرایی است. دانشجویان این رشته، مطالبی را پیرامون رعایت درست بهداشت شخصی و اطلاعاتی درباره مواد شیمیایی می‌آموزند تا بتوانند در بحث خودآرایی دانش بیشتری داشته باشند و به سلامت خود آسیب نزنند.


۵- علم کفن و دفن
در این رشته که در دانشگاه کلمبیا کشور آمریکا تدریس می شود همه خدمات مربوط به تشییع جنازه و کفن و دفن به دانشجویان آموزش داده می‌شود. دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در بیمارستان‌ها و مراکز خدماتی تدفین، مشغول به کار شوند.


۶- سیمپسون‌ها و فلسفه
اگرچه این رشته فقط طی یک دوره دو واحدی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی تدریس می‌شود، اما واقعیت این است که حتی برنامه‌ای مبتنی بر سیمپسون‌های ابدی وجود دارد و فلسفه موجود در آن، گواهی بر تاثیر این نمایش در طی چند نسل است.


۷- رشته بازرسی گوشت
شاید تابه‌حال اسم این رشته به گوش شما نخورده باشد؛ اما باید بدانید تقریباً همیشه برای این رشته و شغل بازار کار فراهم است. شما بعد از فارغ‌التحصیلی در این رشته می‌توانید در تمام کشتارگاه‌های دام و طیور مشغول به کار شوید. مراحل کار بازرسی گوشت به‌این‌ترتیب است که بازرسی مراحلی قبل از ذبح حیوان شروع می‌شود و تا بعد از کشتن و به بازار عرضه کردن گوشت به بازار ادامه دارد.


۸- رشته هری پاتر و عصر افسون‌گری
مطمئنم خانم جی.کی.رولینگ موقع نوشتن داستان های هری پاتر فکرش را هم نمی کرده که کتاب هایش را در دانشگاه درس بدهند. در دانشگاه «دارهام» که یکی از قدیمی ترین دانشگاه های انگلستان است، رشته ای به نام «هری پاتر و عصر افسون‌گری» تدریس می شود.الان فکر می کنید که مثلا می‌آیند وردهایی را که هری پاتر می‌خواند و طرف را جزغاله می‌کرد، تدریس می کنند؟ کاملا درست حدس زدید. در این رشته دانشجویان شعبده بازی و جادوی وردها را یاد می گیرند و بعد هم کلاه های فارغ‌التحصیلی را به هوا می اندازند.


۹- رشته تربیت هکر
یکی از عجیب‌ترین رشته‌هایی که در برخی دانشگاه‌های غربی تدریس می‌شود، آموزش چگونگی هک است. به احتمال زیاد شما هم در ابتدا از شنیدن نام این رشته تحصیلی متعجب شدید، اما باید بدانید که این رشته برای اهداف مهمتری به وجود آمده که در بحث حفظ امنیت آن کشور بسیار حائز اهمیت است، به این معنا که کشور‌های مورد نظر، برای اقدامات امنیتی به تربیت هکر‌های حرفه‌ای می‌پردازند تا بتوانند در مواقع لزوم از وجود آن‌ها بهره ببرند.
 
۱۰- رشته کشت حشیش
در برخی دانشگاه‌های جهان، رشته‌ای تدریس می‌شود که در آن به نحوه کشت حشیش به صورت علمی و تکنیکی پرداخته می‌شود. قطعا برای شما هم این سوال مطرح می‌شود که چه دانش و تکنیکی پشت این اقدام است و چرا یک دانشگاه باید به صورت آشکارا در رشته‌ای به این نام پذیرش دانشجو داشته باشد، اما واقعیت این است که در آن دانشگاه‌ها این رشته تدریس می‌شود.


۱۱- رشته مدیریت و فناوری صنعت بولینگ
بولینگ از جمله ورزش‌هایی است که طرفداران خاص خود را دارد و برخی به دلیل علاقه بسیار به این رشته ورزشی، به طور حرفه‌ای این بازی را دنبال می‌کنند. حتما شما هم به این موضوع فکر کرده‌اید که پس هر بار پرتاپ توپ، پین‌های بولینگ به خودی خود به حالت قبلی باز نمی‌گردند و حتما پشت این اتفاق، یک تکنولوژی وجود دارد که این موضوع را مدیریت و کنترل می‌کند. برای همین منظور امروزه در دانشگاه‌های جهان رشته‌ای با عنوان مدیریت و فناوری صنعت بولینگ تدریس می‌شود و متقاضیان خود را دارد.


۱۲- رشته نان
رشته نان، رشته خوشمزه دانشگاهی است که همیشه بازار کار دارد. شما پس از فارغ‌التحصیل شدن در این رشته برای دریافت مجوز واحد تولید نان دارای اولویت هستید و همچنین برای دریافت وام هم می‌توانید سریع‌تر به نتیجه برسید. درصورتی‌که سری به نمایشگاه‌های تخصصی نان بزنید، می‌توانند با قیمت و نوع ماشین‌آلات آشنایی پیدا کرده و در صورت تمایل به راه‌اندازی نانوایی ماشینی اقدام نمایید و با خلاقیت و نوآوری خود و با ارائه‌ نان باکیفیت یک اشتغال پایدار و سودده را برای خود تضمین کنید.


۱۳- مطالعات زامبی
مرده های متحرک که در فیلم‌ها می آیند و خرخره آدم را می‌جوند، یکی از رشته های دانشگاهی پرطرفدار هستند. آرنولد بلومبرگ، نویسنده کتاب زامبی‌ها از آن جایی که مطالعات گسترده ای در زمینه این دوستان ترسناک داشته، تصمیم گرفت تا رشته مطالعات زامبی‌ها را در دانشگاه «بالتیمور» تدریس کند. دانشجویان این رشته بیشتر به مشاهده فیلم های کلاسیک زامبی می پردازند و این جور که پیداست، خیلی بهشان سخت می گذرد.


۱۴- رشته رابین هود
 همان رابین هودی که در جنگل های شروود در حال جدال با داروغه بود، الان یکی از واحدهای درسی رشته تاریخ آن هم در مقطع کارشناسی ارشد است. رشته رابین هود در دانشگاه «ناتینگهام» تدریس می شود. در رشته رابین هودشناسی آوازهای خوانده شده نقد و بررسی می شوند. در پایان دوره تحصیلی دانشجویان رابین هودشناسی در رابطه با آوازهای قهرمانان قرون وسطا تحقیق می کنند.


۱۵- رشته احضار روح
تونی لارنس، مدرس دانشگاه «کاونتری» از کودکی عاشق بازی شبح شگفت انگیز بوده و دلش می خواسته شغلش احضار ارواح باشد. به همین دلیل تصمیم می گیرد که از طریق این بازی رشته ای با نام «روان شناسی تجارب استثنایی انسانی» تدریس کند تا دانشجویان نترس با شغل شریف احضار روح روزگار بگذرانند.
 
۱۶- رشته شیره درخت افرا
در ایران رشته مهندسی کشاورزی از آن دسته رشته‌هایی است که علاقه مندان به گل و گیاه آن را انتخاب می کنند. اما بعضی‌ها هستند که دوست ندارند درباره هر گل و گیاهی بخوانند و علاقه بیش از اندازه ای به درخت افرا دارند. این دسته از افراد می توانند در دانشگاه «آلفرد» نیویورک پذیرش بگیرند و به طور تخصصی در رابطه با شیره درخت افرا تحصیل کنند. این شیره بسیار گران قیمت است و نان دانشجویانش در روغن.


۱۷- رشته چاقی
شاید این یکی چندان بی راه هم نباشد، اما اگر بدانید که در دانشگاه جورج واشنگتن، کلاسی برپا می شود و چاقی را از لحاظ مفاهیم، ادبیات، فیلم، انسان شناسی و تاریخ
مورد مطالعه قرار می دهند، شما هم مثل من به چاقی فکر خواهید کرد که مثلا در رابطه با ادبیات چاقی چه شعری می توان گفت؟


۱۸- رشته بیتلزشناسی
طرفداران بیتلز توجه نمایید. در دانشگاه لیورپول واحدی ارائه می شود که دانشجویانش از صبح تا شب بیتلز گوش می دهند و تمام سختی کارشان این است که باید درک درستی از آهنگ ها و موسیقی بیتلز برسند. امتحانش هم بسیار ساده است. آهنگ های بیتلز را یک بار بنویسد. (20 نمره)
 
۱۹- مطالعات اسب و سوارکاری
تا به حال دلتان خواسته وقتی اسبی را می بیند، با او حرف بزنید و از مشکلاتش باخبر شوید. بالاخره اسب ها هم دل دارند. یک نفر دلش برای این طفل معصوم ها سوخته و رشته «مطالعات اسب و سوارکاری» را در دانشگاه «Glyndwr» تدریس می کند.


۲۰- رشته دیوید بکهام شناسی
در سال 2000 پروفسور الیس کشمور برای شیفتگان بکهام طرحی ارائه داد تا جماعتی به آرزوهایشان برسند. بله! رشته تحصیلی دیوید بکهام، آن هم در دانشگاه «استنفورد». دانشجویان این رشته با مطالعه زندگی این ستاره فوتبال اخلاق ورزشی را یاد می گیرند.


۲۱- چطور یک جدای واقعی شویم؟
دانشگاه بلفاست کوئین با الهام از شخصیت جدای در فیلم جنگ ستارگان رشته ای با نام "چطور یک جدای واقعی شویم؟" ارائه کرده تا از این طریق دانشجویان بتوانند با استفاده از تکنیکهای روانشناختی روی مباحثی مانند تعادل، تقدیر، دوگانگی، منشاء حیات و … کار کنند.


۲۲- رشته فلسفه و جنگهای ستاره ای
دانشجویان این رشته تلاش می‌کنند تا با تحقیق و تفحص پاسخ سئوالات خود مانند" آیا سفر در زمان و بازگشت به گذشته امکانپذیر است؟" و سئوالاتی مشابه را در‌یابند.


۲۳- رشته تاریخچه قلاب بافی
دانشگاه گلاسکو فرصت استثنایی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد تا دکتری خود را در رشته "تاریخچه قلاب بافی" گذرانده و پس از فارغ‌التحصیلی از این رشته بتوانند از برنامه‌های آموزشی گستره موجود در دانشگاه هم استفاده کنند.


۲۴- رشته توسعه بامبو
از 1250 گونه بامبوی موجود در جهان 145 نمونه آن متعلق به جنگلهای هند است. مباحث این رشته شامل موضوعاتی در رابطه با استفاده درست از منابع بامبو و چگونگی بکارگیری آن در آلات موسیقی، کشاورزی، مبلمان و مصالح ساختمانی است. دانشجویان فارغ‌التحصیل این رشته از دانشگاه   تریپورای هند، قادر خواهند بود با به کارگیری تکنولوژی مدرن تاثیر چشمگیری در رشد اقتصادی کشور خود داشته باشند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
۰
این دانشگاه ها چرت هم که ارائه کنند حداقل کار دارند شما برو دانشگاه های سراسری ایران که رشته های پردرآمد در خارج را بدون بازار کار مثل کلونی مورچه دانشجو میگیرند گزارش تهیه کن
هلدینگ شایسته