خلبان پرواز 370 مالزی عامدانه هواپیما را ساقط کرده است
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا از آسوشیتدپرس، «تونی ابوت» اظهار کرد که «مقامات برجسته» دولت مالزی مدتهاست که مشکوکاند ناپدید شدن هواپیمای مسافربری این کشور در 6 سال پیش، خودکشی و قتل بوده که بهوسیله خلبان انجامشده است.
ابوت، در زمان ناپدید شدن هواپیمای مسافربری مالزی که 239 مسافر داشت و از کوالالامپور به پکن پرواز میکرد، نخستوزیر استرالیا بود.
وی که با شبکه اسکای نیوز در یک برنامه مستند گفتگو کرده و امروز و فردا پخش خواهد شد، گفت: «مقامات بلندپایه مالزی معتقدند «زهاری احمدشاه»، خلبان پرواز 370 عامدانه هواپیما را ساقط کرده است.»
ابوت در این خصوص اظهار کرد: «آنچه من از مقامات بسیار بلندپایه مالزی بهصورت کاملاً روشن فهمیدم این است که آنها در همان اوایل سقوط هواپیما اینگونه فکر میکردند که این اتفاق یک قتل و خودکشی است که به دست خلبان صورت گرفته است.»
وی افزود: «بنا ندارم بگویم این مطلب را چه کسی به چه کسی گفته اما اجازه دهید مجدداً تکرار و کاملاً شفاف و واضح اعلام کنم که مقامات مالزی در بالاترین سطح معتقدند که این خلبان بهطورقطع، مرتکب خودکشی و قتل شده است.»
ابوت تصریح کرد به تئوریهای توطئه علیه دولت مالزی که مالک این شرکت هواپیمایی است اعتقادی ندارد.
نخستوزیر سابق استرالیا گفت: «من همه گزارشها مبنی بر اینکه مالزیاییها نمیخواستند نظریه قتل و خودکشی را دنبال کنند چراکه آنها شرمنده کار خلبان بودند را خواندهام. من دلیلی برای پذیرش این استدلال ندارم.»
ابوت معتقد است که تحقیقات جدید ضروری است و افزود: «بیایید فرض کنیم که سقوط این هواپیما قتل و خودکشی توسط خلبان بوده و اگر بخشی از آن در اقیانوس، قابلدستیابی است و هنوز مورد کاوش قرار نگرفته، بر این اساس باید مورد جستجو قرار بگیرد.»
به گزارش آنا، پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی (اماچ ۳۷۰) پرواز یک هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی بود که در ۸ مارس ۲۰۱۴ از کوالالامپور، پایتخت مالزی، با ۲۳۹ مسافر تبعه ۱۴ کشور گوناگون عازم پکن بود اما به دلیل نامعلومی پس از تغییر مسیر تماس آن با رادار قطع و ناپدید شد.
عملیاتی بینالمللی برای پیدا کردن این هواپیما توسط بیش از ۲۶ کشور به جریان افتاد و گفته شد بزرگترین عملیات جستجو در تاریخ بوده است. این عملیات از خلیج تایلند و دریای جنوبی چین آغاز شد و پس از آن به تنگه مالاکا و دریای آندامان و در نهایت پس از آنکه بازرسها متوجه شدند که هواپیما پس از ناپدید شدن به سمت غرب و شبهجزیره مالایا حرکت کرده و سپس در یک مسیر به سمت شمال یا جنوب به مدت هفت ساعت پرواز کرده است، به اقیانوس هند گسترش یافت.
در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۱۴ نجیب تون رزاق، نخستوزیر مالزی گفت بر اساس دادههای ماهواره اینمارست بیشتر از هر احتمال دیگری، هواپیما در حال پرواز به سمت جنوب اقیانوس هند بوده و پس از هفت ساعت پرواز و تمام شدن سوختش در همانجا سقوط کرده و تمام سرنشینان آن مردهاند. با وجود اینکه تا به امروز قطعات زیادی توسط ماهوارهها دیده شده است، اما به دلیل گستردگی زیاد منطقه و شرایط بد آبوهوایی و فاصلهٔ بسیار زیادش با خشکی، هنوز هیچیک از مشاهدات ماهوارهها قابلتأیید نیست. با این حال، برخی مقامهای مالزی میگویند که هیچ احتمالی را رد نمیکنند. این هواپیما دارای ۱۲ خدمه مالزیایی و نیز ۲۲۷ مسافر بود که ۱۵۲ نفر چینی، ۵۰ نفر مالزیایی، ۲۰ نفر از کشورهای غربی و نیز دو نفر ایرانی) در میان آنها بودهاند.
در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۳ خرداد ۱۳۹۳) یافتههای جدید نشان داد که «ظاهر شاه»، خلبان هواپیما در منزل و در دستگاه شبیهساز رایانهای مسیر پرواز به جنوب اقیانوس هند را تمرین کرده است. این در حالی است که طبق برنامه هواپیما باید از کوالالامپور به پکن میرفته و نیازی به حرکت به سمت جنوب اقیانوس هند نبوده است.
انتهای پیام/4106/
انتهای پیام/