دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1394 - 14:04

تحلیل هاآرتص از پیروزی حزب عدالت و توسعه: انتخابات ترکیه اردوغان را در جایگاه یک رهبر قدرتمند برآمده از مردم قرار داد

نشریه اسرائیلی«هاآرتص» در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات زودهنگام مجلس ترکیه که با پیروزی حزب حاکم «عدالت و توسعه» همراه بود، نوشت: انتخابات مجلس اردوغان را در جایگاه یک رهبر قدرتمند برآمده از مردم قرار داد.
کد خبر : 47278

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، هاآرتص روز دوشنبه در مقاله‌ای نوشت: مرد قدرتمند ترکیه ممکن است برای تبدیل شدن به رئیس‌جمهوری با مدل آمریکا، حمایت کافی را به دست آورد و بتواند افزون بر تغییر قانون اساسی، ماهیت ملت خود را نیز دگرگون سازد.


به نوشته این نشریه اسرائیلی، برای 78 میلیون شهروند ترکیه، روز انتخابات یک روز پر از انتظار، دستگیری‌ها و حمله‌ها، بی‌مدیریتی‌های رخ داده در حوزه‌های رای‌گیری و تحریم انتخابات در یک شهر کوچک در جنوب‌شرقی این کشور بود.


هاآرتص افزود: حتی پس از آنکه در حوزه‌های رای‌گیری در پایان روز یکشنبه (دهم آبان‌ماه) بسته و شمارش آرا آغاز شد، تنش‌ها پایان نیافت.


عدالت و توسعه در انتخابات هفدهم خردادماه نتوانست نیمی از آرا را از آن خود کند و موظف به تشکیل دولت ائتلافی شد اما با توجه به مخالفت احزاب مخالف با سیاست‌های این حزب که از حمایت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری و «احمد داووداوغلو» نخست‌وزیر، برخوردار است، پس از پنج ماه دوباره انتخابات برگزار شد.


بر اساس شمارش تقریبا همه آرا، حزب جمهوریخواه خلق به عنوان بزرگ‌ترین رقیب حزب عدالت و توسعه 25.4 درصد آرا و حزب دست‌راستی حرکت ملی 12 درصد آرا را به دست آوردند.


به نوشته روزنامه انگلیسی «گاردین»، کاهش آرای حزب چپگرای دموکراتیک خلق از 13.2 درصد آرا به 10.6 درصد آرا (از 80 کرسی به 59 کرسی) با ناآرامی‌هایی در مناطق کردنشین همراه بوده است.


ترس از بازگشت جنگ تمام‌عیار بین دولت ترکیه و شورشیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، پس از آنکه دامنه خشونت‌ها به آتش‌بس شکننده سال 1392 پایان داد، احساس می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته