دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1398 - 15:03
حجت‌الاسلام مهدی شیخ:

لایحه صیانت از فضای مجازی به‌زودی تصویب می شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از تصویب لایحه صیانت از فضای مجازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این لایحه هم اکنون در حال بررسی است و اگر به این مجلس نرسد، امیدواریم در مجلس بعدی تصویب شود.
کد خبر : 472672
1.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا ، حجت‌الاسلام مهدی شیخ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم روز اینترنت امن‌تر، با بیان اینکه حذف اینترنت از زندگی نه میسر و نه مطلوب است گفت: باید روش صحیح استفاده از اینترنت را بیاموزیم و این به معنای دستیابی به اینترنت پاک است.


وی با اشاره به اینکه اینترنت برای کودکان کارکرد آموزشی و سرگرمی دارد؛ کلاس‌های اینترنتی، در مناطق محروم هم قابل دسترسی هستند و حتی اینترنت به انجام ظریف‌ترین عمل‌های جراحی کمک می‌کند، گفت: اگر اینترنت مختل شود خیلی از امکانات ساده مثل نور، گرمایش محیطی، حمل‌ونقل عمومی و... دچار اختلال می‌شوند. چون سیستم مدیریت و کنترل این‌ها از طریق اینترنت هدایت می‌شود.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان کارکردهای دوسویه مثبت و منفی تمام ابزارهای بشری از جمله اینترنت تصریح کرد: اینترنت هم مثل هر ابزار دیگری خطرات و تهدیدهایی دارد. امروز در اینترنت همه نوع جرمی رخ می‌دهد، به ویژه اینکه مجرمان به‌آسانی هویت و جنسیت خود را پنهان می‌کنند، اما نباید به بهانه عوارض و خطرات، از قابلیت‌ها و امکانات آن محروم بمانیم.


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هنوز در ایران برخی بر این باورند که برای مبارزه با آلودگی‌های اینترنت باید اینترنت را قطع کنیم، افزود: بخشی از دستیابی به اینترنت پاک با کمک فناوری از سخت‌افزار و نرم‌افزار انجام می‌شود و وجود سیم‌کارت‌های کودک و اینترنت‌های ویژه کودکان در دنیا برای نیل به همین هدف است. اما مهم‌ترین رکن در این زمینه آگاهی پدران و مادران و مربیان هستند، چون آن‌ها هستند که باید برای فرزندان سطح دسترسی تعریف کنند.


شیخ به نقش نهادهای مختلف در رسیدن به اینترنت امن‌تر اشاره کرد و گفت: متولیان امور هم لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی داشته. وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، صداوسیما، پلیس و.. همه باید دست به دست هم بدهند تا اینترنت پاک و امن‌تر را تحقق ببخشند.


وی با اشاره به برگزاری روز جهانی روز اینترنت امن‌تر (SID- Safer Internet Day) گفت: متأسفانه امروز در سطح شهر هیچ تبلیغی از روز اینترنت‌ پاک‌تر مشاهده نمی‌شود و این در حالی است که از مسئولان انتظار می‌رود در این روز، سراسر کشور را روی موضوع اینترنت و چالش‌های آن متمرکز کنند.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: ما هم اکنون در حال تصویب قانون صیانت از فضای مجازی در مجلس هستیم و اگر به این مجلس نرسد، امیدواریم در مجلس بعدی تصویب شود. در همین حال در شورای عالی فضای مجازی نیز اساسنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای ابلاغ این قانون تنظیم خواهد شد.


روز اینترنت امن‌تر (SID- Safer Internet Day) از سال ۲۰۰۴ توسط کمیسیون اروپا نام‌گذاری شده و از آن زمان تاکنون همه‌ساله مراسمی به این مناسبت در سراسر دنیا برگزار می‌شود.


امسال بیش از ۱۴۰ کشور دنیا، مراسم روز اینترنت امن‌تر را برگزار کردند.


    


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته