دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1394 - 16:21

صالحی خبر داد: روند کاهش تعداد سانتریفوژها در ایران آغاز شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که روند کاهش تعداد سانتریفوژها در اجرای تعهدات ایران مطابق توافق هسته‌ای آغاز شده است. این در حالی است که هم‌زمان ۲۰ نماینده مجلس در تذکری به رئیس‌جمهوری خواستار توقف کاهش سانتریفوژها شده‌اند.
کد خبر : 47257

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بی‌بی‌سی، «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که برای سفری رسمی در ژاپن به سر می‌برد، امروز دوشنبه به خبرگزاری ژاپنی «کیودو» گفت: ایران در حال کاهش تعداد سانتریفیوژهای خود است. با وجود این، اجرای کامل توافق به زمان نیازمند است.


بر طبق توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 که اوایل تابستان سال جاری به دست آمد، ایران متعهد شده است که تعداد سانتریفیوژهای نسل اول خود در تأسیسات غنی‌سازی نطنز را به 5060 عدد و سطح غنی‌سازی را به 3.67 درصد کاهش دهد. در تاسیسات غنی‌سازی فردو نیز فقط 1044 سانتریفیوژ نسل اول ایران به صورت نصب‌شده باقی می‌ماند که برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار استفاده خواهد شد. بر طبق این توافق، سانتریفیوژهای اضافی تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به انبار منتقل می‌شود.


از سوی دیگر جواد کریمی قدوسی، روح‌الله حسینیان، مهدی هاشمی، ابراهیم کارخانه‌ای، مهدی کوچک‌زاده، مسعود میرکاظمی، نصرالله پژمان‌فر، محمد سلیمانی، محمد کوثری، محمدصالح جوکار، احمد سالک، بیژن نوباوه، مصطفی افضلی‌فر، زهره طبیب‌زاده نوری، فاطمه آلیا، حسین طلا، فرج‌الله عارفی، ابوالقاسم جراره، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و حسین فتاحی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به «حسن روحانی»، از رئیس‌جمهوری خواسته‌اند که جمع‌آوری سانتریفیوژهای نطنز و فردو را متوقف کند.


آنان در این تذکر در جلسه علنی امروز قرائت شد،خواسته‌اند دولت تا زمانی که شروط مقام معظم رهبری به‌ویژه «بند یک» آن محقق نشده است، کاهش تعداد سانتریفیوژها را متوقف کنند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی حدود دو هفته پیش در نامه‌ای به «حسن روحانی»، مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای اجرای توافق هستهای را به‌طور مشروط تایید و خواستار اعلام کتبی رئیس‌جمهوری آمریکا و اتحادیه‌ اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها شده بودند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته