دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1398 - 19:00
در گزارش آنا از نشست زنان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بخوانید؛

راز کتابچه‌ای که در مناظره رؤسای فراکسیون زنان مجالس نهم و دهم افشا شد/ سه مؤلفه برای تغییر مجلس یازدهم

زنان حاضر در فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب امروز در نشستی به تشریح برنامه‌های خود برای مجلس آینده پرداختند.
کد خبر : 472407
11111.jpg

 گروه سیاسی خبرگزاری آنا-معصومه رضاییان؛ زنان عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب امروز در خبرگزاری تسنیم برنامه‌های خود برای ورود به مجلس یازدهم را در جمع خبرنگاران تشریح کردند.


در ابتدا مجری جلسه از زهره الهیان خواست تا درباره برنامه‌های زنان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در مجلس آینده بگوید،‌ این نماینده دوره هشتم مجلس سخنان خود را در تشریح دستاوردهای مجلس هشتم آغاز کرد و گفت:  در آن زمان جای خالی مشارکت تخصصی مردم و سازمان‌های مردم نهاد به مجلس را حس می‌شد که سبب شکل‌گیری سامانه‌ای شد که در آن بسیاری از سازمان مردم‌نهاد به عضویت درآمدند تا این نهادها درباره طرح‌ها و لوایحی که به تصویب مجلس می‌رسد اظهار نظر کنند و پیگیری این موضوع نخستین برنامه‌های بنده برای مجلس یازدهم است.


الهیان ضعف نظارت و نبود سازوکار نظارتی قوی در این زمینه را از معضلات دیگر مجلس عنوان کرد و دلیل رد صلاحیت 90 نماینده حاضر در مجلس و پرونده‌های مالی آنان را نیز به دلیل نبود از معضلات دیگر عنوان کرد و قول پیگیری و رفع این معضل را در مجلس یازدهم داد.


کاندیدای مجلس یازدهم شفافیت را از الزامات دیگر مجلس یازدهم عنوان کرد و گفت: ورود پول‌های کثیف به تبلیغات موجب شده تا کاندیداها زمانی که به مجلس ورود می‌کنند به جای پیگیری چالش‌ها و دغدغه‌های مردم به دنبال مطالبات حامی‌های مالی خود بروند.


وی همچنین مسائل اقتصادی و معیشتی را از اولویت‌های برنامه‌ شورای ائتلاف در مجلس یازدهم دانست و بیان کرد:  عملکرد ضعیف دولت در حوزه مسکن گفت: آقای روحانی با نماد کلید به عرصه انتخابات آمد ولی افتخار وزیر مسکن دولت ایشان این بود که هیچ مسکنی برای مردم ساخته نشد.


الهیان افزود: باید ببینیم چه مافیایی پشت حوزه مسکن است که روز به روز گران‌تر می‌شود این باز می‌گردد به فرارهای مالیاتی؛ ۴۵۰ هزار مسکن خالی در تهران داریم که فرار مالیاتی دارند و اگر تراکنش‌های مالیاتی را رصد کنیم می‌توانیم ۹۰ درصد سپرده در دست ۱۰ درصد افراد را شامل مالیات کنیم. این می‌تواند تنفس مالیاتی برای کم درآمدها را در پی داشته باشد که می‌شود این را در مجلس پیگیری کرد.


الهیان با انتقاد از اینکه 15 میلیون جوان داریم که به دلیل نداشتن شغل و مسکن فرصت ازدواج را از دست می‌دهند که این مشکلاتی مانند تحدید نسل را به دنبال دارد، تأکید کرد: باید جوانان را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها هدایت کنیم و با تسهیلاتی که در اختیار آنان می‌گذاریم اجازه فعالیت به آنان بدهیم. رایزنان فرهنگی و بازرگانی باید در زمینه شناسایی بازارها برای دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شوند.


نسخه‌های مُسکنی‌ای که برای مسئولان دردسرساز شده است


سمیه رفیعی عضو دیگر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم در جلسه حضور داشت و خود را فعال محیط زیست معرفی و بیان کرد: ۴۰ سال گذشته کارهایی کرده‌ایم که اکنون برایش جوابی نداریم، چون نسخه‌های مسکنی برای مشکلات کشور داشتیم. ما آمده‌ایم تا با برخی قوانین مخرب مقابله کنیم.


وی گفت: ما اصل ۵۰ قانون اساسی را داریم که در دنیا بی نظیر است، اما این قانون ۴۰ سال است توسط یک بند در یکی از قوانین دائمی کشور مصوب سال ۵۳ نقض می شود که این ناراحت کننده است و متأسفانه در این سال‌ها صدایی از یک نماینده مجلس در نیامده است.


رفیعی گفت: من آمده‌ام به نفع مردم برخی قوانین را بردارم. متأسفانه قوانین کسب و کار آن‌قدر دست و پاگیر هستند که اگر کسی که در این کشور دزدی کند فقط باید به یک دستگاه پاسخگو باشد در حالی‌که تولیدکننده برای ایجاد کسب و کار باید به چندین دستگاه پاسخگو باشد که این ناراحت کننده است.


عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: برای حل معضلات محیط زیست طرح دارم و با صدای بلند می‌گویم، می‌توانیم گام دوم انقلاب را مبناگذاری صحیح کنیم و کاری نکنیم که برایش پاسخی نداشته باشیم.


طرحی که در آن پزشکان از سلامت مردم منفعت می‌برند


سوده نجفی خود را پزشک و مدیر کلینیک لبافی‌نژاد معرفی کرد و احیای طرح پزشک خانواده را از جمله برنامه‌های خود برای ورود به مجلس معرفی کرد.


وی گفت: پزشک خانواده مدل درمان سرانه‌ای است که هرچه هزینه سلامت و درمان فرد کاهش یابد پزشک مسئول منفعت بیشتری می‌برد. اکنون سالانه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه سلامت می‌شود که متأسفانه به دلیل تعارض منافع تاکنون اجرا نشده است.


وی پرونده الکترونیک سلامت را مناسب ارزیابی کرد و افزود: با پرونده‌های الکترونیک سلامت تمام بیماری‌های یک فرد در سیستمی واحد نگهداری می‌شود؛ این‌گونه وقتی بیمار به پزشک مراجعه می‌کند تمام سوابق او وجود دارد. به همین دلیل در مجلس یازدهم به‌دنبال این هستیم که این طرح را به خوبی اجرا کنیم چرا که می‌تواند حتی در پژوهشگاه‌های ما بسیار اثرگذار باشد.


کاندیدای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به نظام ارجاع گفت: باید کاری کنیم که توأم با پزشک خانواده و نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت تا حد خیلی زیادی هزینه‌ها را کاهش دهیم و باعث جلوگیری از بیماری‌ها شد. پزشک خانواده در پی پیشگیری از بیماری‌های مزمن است.


نجفی بیان کرد: مؤلفه‌های اجتماعی و اقتصادی اشتغال و بیکاری در زندگی مردم بسیار اثرگذار است بحثی به نام «تله فقر» داریم که فقر بیماری می‌آورد یا بیماری فقر می‌آورد.  باید بتوانیم مؤلفه‌های اجتماعی را به‌صورت یک بسته کامل در اختیار داشته باشیم؛ به عنوان مثال خودروهای خوبی نداریم و آمار تصادفات در کشور منجر به مرگ یا معلولیت می‌شود که همگی هزینه‌بر است.


حل مسائل زنان و خانواده با مشارکت ذی‌نفعان


فاطمه قاسم‌پور از فعالان اجتماعی است که به اذعان خودش برای اصلاح حوزه زنان و خانواده به میدان انتخابات وارد شده است. به اعتقاد او دولت‌ها و مجلس‌ها براساس نگرش خود به برخی مسائل خانواده می‌پردازند و برخی را از اولویت می‌اندازند.


قاسم‌پور معتقد است که قوانین و سیاست‌های حوزه زنان و خانواده باید به صورت مشارکتی با ذی‌نفعان این حوزه تدوین شود تا بتوان راهبرد دقیقی در آن تعریف کرد.


عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همچنین انباشت قوانین را معضل دیگری در این حوزه عنوان می‌کند که باید کارآمد شوند. به اعتقاد وی حل مسائل اجتماعی موقعی اتفاق می‌افتد که مسائل اقتصادی رفع شود و اگر ازدواج را در اولویت قرار دهیم، چرخ اقتصاد هم خواهد چرخید؛ بنابراین نهضت اجتماعی می‌تواند به حل مسئله اقتصادی کمک کند.


سه مؤلفه برای تغییر مجلس یازدهم


عاطفه خادمی که به گفته خودش نخستین دکترای سیاستگذاری فرهنگی را دارد دلیلش برای حضور در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای حضور در مجلس را اینگونه تشریح کرد: مجلس یازدهم با سه مؤلفه بیانیه گام دوم، مکتب شهید سلیمانی و خیزش معطوف به جوانان می‌تواند منشأ تغییر باشد.


این عضو فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم مانند دیگر هم طیفان خود معیشت و اقتصاد را اولویت اصلی کشور می‌داند که باید در سایه تقویت فرهنگ اقتصاد مقاومتی تحقق یابد.


خادمی همچنین خود را منتقد شدید تبدیل شدن فضای خانواده به حیات خلوت سیاسی دولت‌ها معرفی می‌کند و می‌گوید،  دولت‌ها به‌ویژه اصلاح طلبان برخوردشان با مسائل خانواده سیاست‌زده است و عرصه زنان به صحنه غرض ورزی سیاسی بدل شده است.


عضو فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان می‌کند: مدل کنونی اشتغال زنان معیوب است که باید اصلاح شود. در چنین ساختاری چگونه می‌توان انتظار داشت که زنان نقش مادری ایفا کنند.


کتابچه‌ای در دست فریده اولادقباد که برای فاطمه رهبر آشنا بود


فاطمه رهبر هم آخرین سخنران جلسه بود که به تشریح دستاوردهای فراکسیون زنان مجلس در مجلس نهم پرداخت و با انتقاد از اینکه زنان مجلس راغب به گزارش عملکرد نیستند، گفت: مناظره‌ای با خانم اولادقباد رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم داشتم، وقتی از او درباره عملکرد فراکسیون سؤال کردم، کتابچه‌ای را بالا گرفت و ادعا کرد که آن کتابچه نتیجه فعالیت‌ آنان در مجلس دهم بوده است. به این اقدام ناصحیح رئیس فراکسیون زنان مجلس اعتراض کردم، و گفتم چگونه جرأت می‌کنید قوانینی که در دوره نهم مجلس پیگیری شده را به عنوان عملکرد خودتان معرفی کنید.


عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با انتقاد از اینکه هیچ یک از زنان مجلس دهم حاضر به ارائه گزارش عملکرد به خبرنگاران نیستند، اظهار کرد: در مجلس نهم مجموعه قوانین مرتبط با زنان را جمع آوری و چاپ کردیم. توانستیم هشت جلد کتاب از قوانین و مقررات حوزه زنان و خانواده را تدوین و چاپ کنیم.


وی اصلاح قانون آیین‌‌دادرسی کیفری را از جمله قوانینی تدوین شده در مجلس نهم عنوان و تصریح کرد: در مجلس هیچگاه کار فردی صورت نمی‌گیرد بلکه به‌صورت تیمی و دسته‌جمعی انجام می‌شود. به‌عنوان مثال بسیاری از مصوبات حاصل پیگیری‌هایی است که یا خودمان گذاشتیم و یا مجموعاً‌ کار دسته‌جمعی و یا تیمی با سایر نمایندگان صورت گرفته است.


عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه پلیس اطفال و افراد نابالغ با ضابطین دوره دیده تعیین کردیم، اظهار کرد: قانون حمایت از خانواده بسیار سروصدا کرد. در آن زمان سیاه نمایی کردند و هنوز هم به ما اتهام وارد می‌کنند و می‌گویند این طرحی است که مجلس ارائه کرد اما در حقیقت لایحه‌ای بود که دولت پیشنهاد داد.


رهبر خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان را کردیم و حساسیت‌ها را درک  می‌کنیم. قاضی مشاور، راه اندازی مراکز مشاوره در کنار دادگاه خانواده، اصلاح مهریه از دستاوردهای ما بود. راه اندازی صندوق پرداخت دیه را پیگیری می‌کنیم تا حق زوجه از این طریق پرداخت شود.


وی اضافه کرد: در سال ۹۱ مقام معظم رهبری توصیه به مرکز راهبری فراقوه‌ای زنان کردند. دو طرح را برنامه‌ریزی کردیم و به دفتر ایشان ارایه دادیم. همه مسائل نظیر بیمه، زنان خانوار و غیره در آن دیده شده است. تاکنون در مجموع پنج طرح به دفتر مقام معظم رهبری ارائه شده که بسیاری از مسائل را حل می‌کند.


کاندیدای شورای ائتلاف گفت: ماده ۲۳۰ قانون پنجم با وجود پیگیری رئیس قوه قضائیه زمینه اجرای آن فراهم شده است.


وی ادامه داد: مشوق‌هایی برای فرزندآوری که در مجلس نهم در نظر گرفته شد، ولی در مجلس دهم مرخصی ۲ هفته آقایان که یکی از این مشوق‌ها برای فرزنددار شدن بود به ۳ روز تقلیل یافت. همچنین مطلع شدیم خانم مولاوردی تفاهم نامه با ملل متحد به امضا رساندند که به تصویب مجلس رسیده است در صورتی‌که این مغایر قانون است. این تفاهم نامه اعطای مجوز به صندوق برای دسترسی کامل به اسناد و تمام اطلاعاتی که طرف مقابل جمع کرده است به‌عنوان دارایی صندوق قلمداد شده است که جای تأسف دارد.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته