دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1394 - 15:14

فراخوان «بان کی مون» برای خاتمه مصونیت جنایت علیه روزنامه‌نگاران

دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار فراخوانی، خواستار خاتمه مصونیت برای جنایت علیه روزنامه‌نگاران شد.
کد خبر : 47233

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد، در پیام «بان کی‌مون» که به مناسبت فرارسیدن دوم نوامبر (11 آبان) روز بین‌المللی پایان دادن به مصونیت برای جنایت علیه روزنامه‌نگاران منتشر شد، آمده است: امروز یاد روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌هایی را ارج می‌نهیم که در راه انجام وظیفه جان خود را از دست داده‌اند. در دهه گذشته، 700 روزنامه‌نگار کشته شدند، یعنی هر پنج روز یک نفر، صرفا برای آنکه عموم را در جریان اخبار و اطلاعات قرار دهند.


این بیانیه می‌افزاید: بسیاری از آنان شجاعانه جان خود را در منازعه‌ای که آن را پوشش می‌دادند، از دست دادند، ولی تعداد بسیار زیادی را عمدا به‌خاطر تلاش برای گزارش حقیقت سرکوب می‌کنند. تنها هفت درصد از چنین پرونده‌هایی حل شده است و کمتر از یک جنایت از هر 10 مورد به‌طور کامل بررسی می‌شود. چنین مصونیتی موجب بیشتر شدن ترس در میان روزنامه‌نگاران شده است و دولت‌ها را قادر می‌سازد تا با سانسور از معرکه بگریزند.


دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: ما باید برای مبارزه با این روند، بیشتر فعالیت و اطمینان حاصل کنیم که روزنامه‌نگاران می‌توانند آزادانه گزارش تهیه کنند. آنان نباید به‌دلیل ترس از جانشان درگیر خودسانسوری شوند.


روز بین‌المللی «پایان دادن به مصونیت برای جنایت علیه روزنامه‌نگاران» به‌وسیله مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد تا بر ضرورت حمایت فوری از روزنامه‌نگاران تاکید کند و خاطره ترور دو روزنامه‌نگار فرانسوی در مالی در 2 نوامبر 2013 را گرامی بدارد.


«بان کی‌مون» در این فراخوان می‌افزاید: من پیشگامی یونسکو برای رهبری طرح سازمان ملل متحد در راستای اقدام درباره ایمنی روزنامه‌نگاران و موضوع مصونیت از مجازات را می‌ستایم، ساز و کار قدرتمندی که تلاش‌ کارگزاری‌های سازمان ملل متحد، دولت‌ها، جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها را به هم پیوند داد.


وی تصریح کرد: بیایید با یکدیگر به چرخه این مصونیت پایان دهیم و از حق روزنامه‌نگاران برای بیان حقیقت به قدرت‌ها دفاع کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته