دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی کارشناسان با آنا مطرح شد

چرا قیمت طلا در ایران از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند؟

با وجود کاهش قابل توجه قیمت طلا در بازار جهانی، قیمت این کالا در داخل کشور افزایش یافته است.
کد خبر : 47217

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، وضع یادشده این سوال را به وجود می‌آورد که چرا قیمت طلا در داخل ایران از قیمت‌های جهانی تبعیت نمی‌کند؟


افزایش نرخ طلا با تغییر قیمت ارز در بازار آزاد


رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار آنا گفت: علت تغییرات کوچک در قیمت طلا، افزایش قیمت ارز است.


محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه تغییرات فعلی به دلیل افزایش قیمت ارز در بازار آزاد است،‌ افزود: دو روز در هفته با تعطیلی بازارهای جهانی مواجه‌ایم و این نیز عدم تغییر در وضع طلا و سکه را به همراه دارد.


کشتی‌آرای: هر گونه اتفاق مثبت در کشور طبیعتاً ارزش پول داخلی را افزایش می‌دهد و قیمت طلا را پایین می‌آورد و این روند امکان دارد معکوس اتفاق بیفتد

کشتی‌آرای عوامل اقتصادی را عامل افزایش و کاهش قیمت دلار دانست و تاکید کرد: تنها شاخص‌های جهانی و قیمت ارز است که بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد.


وی با اشاره به اینکه شرایط پساتحریم نیز تاثیری روی قیمت طلا نخواهد داشت، تاکید کرد: توافقات صورت گرفته و تصویب قانون‌هایی در این زمینه تنها بر روی قیمت ارز تاثیر می‌گذارد و قیمت طلا ناشی از فعل و انفعالات سیاسی نیست.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران توضیح داد: هر گونه اتفاق مثبت در کشور طبیعتاً ارزش پول داخلی را افزایش داده و قیمت طلا را پایین می‌آورد و این روند امکان دارد معکوس اتفاق بیافتد.


وی اظهار کرد: برای مثال ماشینی از کمپانی تویوتا امروز 120 میلیون تومان و روز دیگر 121 میلیون تومان فروخته می‌شود. در حالی که ماشین ثابت مانده و نوسان نرخ ارز بر قیمت آن تاثیر گذاشته است.


قیمت طلای ایران تابع هیچ شرایطی نیست


اما نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌و‌گو با آنا با بیان اینکه اقتصاد کشور ما با اقتصاد اروپا و آمریکا متفاوت است، افزود: بارها قیمت شمش در جهان تغییر پیدا کرده است و در داخل کشور ما رفتاری معکوس از خود نشان داده است.


مهدی طاهر حکاک نوسان قیمت طلا را ناشی از سیاست‌های جهانی و نحوه عرضه و تقاضای آن دانست و گفت: وقتی قیمت شمش در جهان تغییر می‌کند، در تمام کشورهای این تغییر تاثیرگذار خواهد بود، اما در ایران نتیجه دیگری از خود نشان می‌دهد.


حکاک: بارها قیمت شمش در جهان تغییر پیدا کرده است و در داخل کشور ما رفتاری معکوس از خود نشان داده است

وی با اشاره به اینکه هنوز کسی درباره این رفتار معکوس چیزی نمی‌داند، عنوان کرد: می‌توان گفت عرضه و تقاضا در تغییر قیمت داخلی تاثیرگذار است.


حکاک با اشاره به اینکه ما با بورس جهانی هماهنگی نداریم، تاکید کرد: اگر قیمت طلا در بورس لندن 100 دلار باشد، در ایران قیمت 99 یا 101 دلار خواهد شد.


نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با تاثیر رفع تحریم‌ها بر این بازار نیز گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها چرخ اقتصاد ایران نیز می‌چرخد و بالطبع روی قیمت طلا نیز تاثیرگذار خواهد بود و آن را کاهش خواهد داد.


دلار 3 هزار و 500 تومانی دلیل افزایش قیمت طلا شد


در همین زمینه رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی آنا، با بیان اینکه تقریباً طی 10 روز گذشته حدود 32 تا 35 دلار کاهش قیمت طلا را در بازار جهانی تجربه کرده‌ایم، افزود: یکی از دلایل این اتفاق افزایش نرخ بهره در آمریکا بوده است.


احمد وفادار با ابراز تأسف از روند معکوس قیمت طلا در کشورمان تاکید کرد: زمانی که طلا در بازار جهانی تقریباً 30 دلار بود، قیمت دلار در ایران 3 هزار و 450 تومان شد و این قیمت طلا را بالا برد.


وفادار: عده‌ای از سودجویان و سفته‌بازها نرخ دلار را افزایش می‌دهند و این دلیل پایین نیامدن قیمت طلا در ایران است

وی افزود: متاسفانه نمی‌دانم چرا نرخ دلار در ایران افزایش پیدا کرده است. عده‌ای از سودجویان و سفته‌بازها نرخ دلار را افزایش می‌دهند و این دلیل پایین نیامدن قیمت طلا در ایران است.


وفادار تنها دلیل افزایش قیمت طلا را افزایش نرخ دلار دانست و گفت: اگر قیمت دلار کاهش یابد، مطمئن باشید که قیمت طلا و سکه کاهش شدیدی خواهد داشت.


طلا در ایران از قیمت جهانی پیروی نمی‌کند


یک کارشناس طلا نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی آنا با اشاره به اینکه این تغییرات به شرایط عرضه و تقاضا در کشور وابسته است، بیان کرد: خروج طلای خام از کشور ما به شکل و شمایل کشورهای دیگر نیست و ایران درصد کمی از قیمت‌های جهانی پیروی می‌کند.


ابراهیم محمدولی با اشاره به تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت این کالا تاکید کرد: این مشکل را نه مسئولان سازمان مالیاتی توانسته‌اند حل کنند و نه اعضای این صنف نسبت به آن آگاهی دارند.


وی با اشاره به اینکه اگر تحریم‌ها به شکل گفته شده برداشته شود، طبیعتاً قیمت طلا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، عنوان کرد: البته با توجه به قیمت ارز نباید انتظار تغییر زیادی در این بخش داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته