دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
داوطلب شده‌ایم تا جلوی مرگ را بگیریم

بهاره رهنما از آگاهی‌بخشی هنرمندان درباره دیابت می‌گوید

هر ١٤ دقیقه یک نفر جانش را پای دیابت از دست می‌دهد و حالا پنج چهره سینما و تئاتر و تلویزیون در کنار هم ایستاده‌اند تا مردم را برای پیشگیری از این مرگ خاموش آگاه کنند. بهاره رهنما، سحر دولتشاهی، کمند امیرسلیمانی، سام درخشانی و سروش صحت؛ سفیران آگاهی‌بخشی این کمپین هستند و هر کدام به مراکز مختلف درمانی و مدارس و اماکن عمومی دیگر رفته‌اند تا مردم را نسبت به این معضل درحال پیشروی، آگاه کنند.
کد خبر : 47142

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه شهروند نوشت: درحال حاضر تعداد مبتلایان به دیابت چنان افزایش یافته که جمعیت‌شان به اندازه کل جمعیت چین و هند با هم است. درواقع پیشروی این بیماری سبب شده تا چهره‌های سرشناس وارد شوند و سفیران اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی دراین‌باره باشند.


بهاره رهنما گفت یکی از شرکت‌های داروسازی که در زمینه دیابت فعال است، سالانه مبلغی از درآمد خود را به آموزش درباره این بیماری برای پیشگیری از آن اختصاص می‌دهد. رهنما درباره علت حضورش در این مشارکت گفت: «من به‌عنوان سفیر انجمن هموفیلی که بخشی از داروهاشان با این شرکت مشترک است، در نشستی به این نتیجه رسیدیم که مجموعه به شکل گروهی عمل کند و حلقه‌ای از چهره‌های مشهور را که دغدغه‌های اینچنینی دارند، جمع کنیم و بتوانیم از طریق رفتن به مدارس، خانه‌های بهداشت و سراهای محله، آموزش درباره این بیماری را در دو وجه شروع کنیم؛ نخست در جهت کنترل بیماری برای مبتلایان و دوم در جهت پیشگیری برای افراد دیگر.» در این سال‌ها حضور چهره‌های سرشناس در این ماجرا همیشه باعث آشنایی بیشتر مردم بوده است.
وقتی دراین‌باره از بهاره رهنما پرسیدیم، گفت: «پزشکان دلسوز و مجرب و آگاهی در این حوزه وجود دارند که ممکن است صدایشان به گوش همه نرسد. درواقع قرار است چهره‌های سرشناس وارد این کار شوند و از محبوبیت، شهرت و مقبولیت‌شان استفاده کنند تا این آگاهی در ابعاد هرچه وسیع‌تر گسترش پیدا کند.» البته سوال این‌جا بود که این جمع پنج نفره چطور قرار است سفیران آگاهی‌بخشی درباره این بیماری باشند. رهنما دراین‌باره گفت: «کل جمع ما دو دوره مختلف آموزشی را در دو کشور ترکیه و دانمارک از سر گذراندیم تا بتوانیم اطلاعات درستی دراین‌باره در اختیار عموم قرار بدهیم. انگیزه ما درواقع برای شرکت در این اقدام داوطلبانه هم این بود که این بیماری، بیماری قرن است و هر ١٤ دقیقه یک نفر دارد جانش را بابت آن از دست می‌دهد. بیماری‌ای هم هست که ریشه در سبک زندگی نادرست دارد و در کلانشهرها رشد پیدا می‌کند و متاسفانه در بچه‌ها هم گسترش پیدا می‌کند. بخش مهمی از ماجرا درواقع به‌خاطر تغذیه غلط است و قرار ما بر این بوده که بتوانیم آگاهی‌های لازم در این زمینه را بدهیم.»


او که چندی پیش برای انجام آموزش‌هایی در این زمینه به مرکز درمانی در حکیمیه تهران رفته بود، در ادامه گفت: «هر دیابتی به‌طور متوسط ٢‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان برای خانواده و کشورش هزینه برمی‌دارد و همین امر یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده دراین‌باره وارد عمل بشویم و به شکل گروهی اقدام کنیم.»


او همچنین در مسیر این آگاهی‌بخشی در دبیرستان دخترانه مطهری نیز حضور پیدا کرده و عنوان کرده بود خوردن فست‌فود یکی دیگر از دلایل ابتلا به دیابت است. دیگر اعضای این کمپین داوطلبانه هم هرکدام در امکان مختلفی حضور پیدا کرده‌اند تا بتوانند در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند. سحر دولتشاهی به مرکز دیابت سمرقندی رفته، کمند امیرسلیمانی در سالن اجتماعات بیمارستان آرش سخنرانی کرده، سروش صحت در دبیرستان شهید بهشتی شهرری درباره عوامل ابتلا به دیابت صحبت کرده و سام درخشانی هم در سالن اجتماعات معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ٨ تهران، از حضار خواسته تا با انجام آزمایش‌های دوره‌ای خون، از وضع سلامت‌شان اطلاع پیدا کنند. درحال حاضر ٥‌میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند و این درحالی است که در ایران از هر ایرانی، یک نفر نمی‌داند که به این بیماری مبتلاست. شهرنشینی و استفاده از غذاهای آماده، کم‌تحرکی جامعه، چاقی و افزایش وزن، رژیم غذایی ناسالم و استعمال دخانیات از مهم‌ترین عوامل ابتلا به دیابت شناخته شده‌اند و این گروه از هنرمندان تلاش دارند تا میزان آگاهی عمومی را دراین‌باره ارتقا بدهند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته