دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1394 - 11:03
قاسمی درگفت‌وگو با آنا:

همایش ملی آرا و اندیشه‌های ابوعلی فارسی فسوی در واحد فسا برگزار می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا از برگزاری نخستین همایش ملی آرا و اندیشه‌های ابوعلی فارسی (نحوی) فسوی در این واحد دانشگاهی خبر داد.
کد خبر : 47101

دکتر نوشاد قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، اظهار کرد: نخستین «همایش ملی آراء و اندیشه‌های ابوعلی فارسی (نحوی) فسوی و اهمیت علم تفسیر، نحو و لغت در اسلام» روز پنجشنبه 28 آبان 1394 در تالار غدیر دانشکده فنی – مهندسی این دانشگاه برگزار خواهد شد.


وی افزود:‌ بخشی از مقالات پذیرفته در این همایش در مجله علمی پژوهش«زبان و ادبیات فارسی» واحد فسا به چاپ خواهد رسید.


قاسمی محور‌های اصلی این همایش را بررسی و تبیین شخصیت ابوعلی، بررسی آرای تفسیری ابوعلی، بررسی آرای نحوی ابوعلی، بررسی آرای لغوی ابوعلی، بررسی آرای کلامی و فلسفی ابوعلی، بررسی آرای ابوعلی ور علم قرائت و تاثیرپذیری عالمان برجسته از آرای ابوعلی و تاثیرپذیری ابوعلی از سایر دانشمندان دانست.


قاسمی موضوعات با محوریت علم نجوم این همایش را قرآن کریم و علم نحو، جایگاه علم نحو در ادبیات عرب، نقش دانشمندان ایرانی در تطور علم نحو، دانشمندان برجسته علم نحو و آثار آنها و مقایسه تطبیقی علم نحو در زبان فارسی و عربی نام برد

این مسئول جایگاه علم تفسیر در معارف دینی، نقش پیامبر اکرم در تفسیر قرآن کریم، نقش امامان شیعه در تفسیر قران کریم، علم تفسیر در عصر صحابه و تابعان، مدارس مهم تفسیری، روش‌ها و گرایش‌های تفسیری، دانشمندان برجسته علم تفسیر و آثار آنها و نقش دانشمندان ایرانی در تطور علم تفسیر را از موضوعات این همایش با محوریت تفسیر عنوان کرد.


وی موضوعات با محوریت علم نجوم این همایش را قرآن کریم و علم نحو، جایگاه علم نحو در ادبیات عرب، نقش دانشمندان ایرانی در تطور علم نحو، دانشمندان برجسته علم نحو و آثار آنها و مقایسه تطبیقی علم نحو در زبان فارسی و عربی نام برد.


قاسمی با توجه به دیگر موضوع این همایش با عنوان محوریت علم لغت، گفت: نقش قرآن کریم در لغت شناسی، جایگاه علم لغت در ادبیات عرب، نقش دانشمندان ایرانی در تطور علم لغت، دانشمندان برجسته غلم لغت و آثار آنها . لغات دخیل فارسی در عربی و بالعکس دیگر موضوعات این همایش است.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا همچنین از میزگرد ویژه همایش ملی آراء و اندیشه‌های ابوعلی فارسی (نحوی) فسوی با عنوان شناسایی علما و دانشمندان نام برد.


ابوعلی حسن بن احمد بن عبدالغفار بن محمد بن سلیمان بن ابان نحوی فارسی که به اختصار ابن درستویه خوانده می‌شود، از علمای بزرگ نحو و از معاصران و مصاحبان عضدالدوله دیلمی بود. ابوعلی به سال ۲۸۸ هجری قمری در فسا به دنیا آمد و پس از تحصیل مقدمات در فسا و شیراز در سن نوزده سالگی یعنی سال ۳۰۷ هجری قمری به بغداد رفته و از محضر استادانی چون ابن السراج زجاج و مبرمان بهره‌مند می‌شود تا اینکه خود در علوم ادبی، خاصه نحو سر آمد اقران شد.


او کتاب ایضاح و تکمله را که هر دو در علم نحوست به نام عضدالدوله دیلمی نوشت و به وی اهدا کرد. صاحب نامه دانشوران به او ۱۹ کتاب را نسبت داده‌ است و وفات او را در سال 377 هجری قمری به سن نود و اندی در بغداد دانسته‌ است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب