دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1398 - 12:50
سامانی در سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی:

احیای کرامت و عزت نفس ارمغان انقلاب اسلامی برای زنان بود

نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» گفت: حداقل ارمغان انقلاب اسلامی برای من به عنوان یک زن مسلمان ایرانی احیای کرامت و عزت نفس بود که سالیان سال زیر نگاه‌های ابزاری و جاذبه‌های جنسیتی از بین رفته بود.
کد خبر : 470918

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در آستانه‌ی فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب، سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی با موضوع معرفی کتاب «آن مرد با باران می‌آید» و انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر این کتاب از سوی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.


این برنامه قبل از ظهر امروز یکشنبه ۲۰ بهمن‌ماه در فرهنگسرای اندیشه با حضور ایمان عطارزاده؛ معاون هماهنگی و رئیس حوزه ریاست مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، علیرضا مختارپور؛ مدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وجیهه سامانی؛ نویسنده‌ی کتاب، محسن مؤمنی‌شریف؛ رئیس حوزه هنری، عموم علاقمندان و جمعی از فعالان حوزه‌ی ادبیات انقلاب اسلامی با اجرای نجم‌الدین شریعتی برگزار شد.


در ابتدای این برنامه ایمان عطارزاده گفت: باید نشر و تدوین و معرفی افکار رهبر انقلاب برای نسل فعلی و ثبت در تاریخ و انتقال به نسل آینده صحیح و بی‌پیرایه منتقل شود.


رونمایی از تقریظ کتاب آن مرد با باران می‌آید


وی افزود: یکی از ویژگی‌های ممتاز رهبر انقلاب انس با کتاب و کتابخوانی است و اهتمام به ترویج کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی بوده است که بیش از صدها یادداشت و تقریظ و حاشیه‌نویسی از ایشان بر کتاب‌های مختلف وجود دارد که امیدواریم تمام این یادداشت‌ها را منتشر نماییم.


عطارزاده افزود: یکی از اهداف انتشارات رهبر انقلاب برای کتاب‌های مختلف علاوه بر ترویج و توصیه به خواندن کتب و معرفی آنها زنده نگه داشتن و بازخوانی آنها در این زمان است که می‌تواند راهگشا باشد.


در ادامه این برنامه بخشی از رمان «آن مرد با باران می‌آید» به صورت نمایشنامه رادیویی توسط تعدادی از گویندگان رادیو اجرا شد. بخش بعدی این مراسم به اجرای سرودی از گروه سرود نوجوان طلایه داران اختصاص داشت.


در بخش دیگری از این مراسم وجیهه سامانی نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» درباره چگونگی نوشتن این رمان گفت: سال ۸۹ بود که فراخوان سومین دوره داستان انقلاب حوزه هنری جرقه اولیه نگارش رمانی در حال و هوای انقلاب را در ذهنم روشن کرد. با خودم فکر کردم در تمام طول این سال‌ها، در قامت یک نویسنده برای این انقلاب چه کردم؟ انقلابی که حداقل ارمغانش برای من به عنوان یک زن مسلمان ایرانی احیای کرامت و عزت نفس بود که سالیان سال زیر نگاه‌های ابزاری و جاذبه‌های جنسیتی از بین رفته بود. انقلابی که به ما نه به عنوان جنس دوم و بازیچه و ضعیفه که به عنوان اشرف مخلوقات و کسی که بهشت زیر پای اوست و از دامن او مرد به معراج می‌رود، نگاه می‌کرد.


این نویسنده ادامه داد: انقلابی که به ما جسارت اندیشیدن، خواندن، نوشتن و حضور پررنگ و مؤثر در تمام فعالیت‌های اجتماعی را داده بود. انقلابی که متأسفانه زیر سایه جنگ تحمیلی و زودهنگام اما طولانی، حقش به درستی ادا نشده بود و می‌رفت که مورد تحریف و فراموشی قرار گیرد. پس دست به قلم شدم تا به قدر بضاعت و توانم سهمم را از هنری که داشتم ادا کرده باشم. دست به قلم شدم فقط به این نیت که نامم جزو نویسندگان و سرایندگان از این حماسه پرشکوه قرن و تنها انقلاب اسلامی در تمام جهان ثبت شود.


سامانی بیان کرد: من داستان نوجوان را انتخاب کردم چرا که هم عرصه را در این میدان خالی‌تر دیدیم و هم نوجوانان بی‌شماری را می‌دیدم که هیچ شناخت و ذهنیتی نسبت به دهه‌های قبل از خود نداشتند. برای اینکه کار مستندی و قابل دفاع ارائه کنم بالغ بر ۹ ماه زمان صرف تحقیقات میدانی، پژوهش و مطالعه کردم. بخت یارم بود و رمانم در سومین دوره جایزه انقلاب برگزیده شد.


وی با اشاره به خاطره‌ای از امیرحسین فردی عنوان کرد: سال ۹۰ یکی دو ماهی از چاپ کتاب گذشته بود که از دفتر مرحوم امیرحسین فردی مؤسس جایزه انقلاب اسلامی تماس گرفته شد و آقای فردی پشت خط آمدند و گفتند به رغم بیماری که داشتم یک شبه کتاب را خواندم.


این نویسنده با بیان اینکه اولین جرقه‌های داستان نویسی با خواندن مجله‌های کودک و نوجوان در وجودش روشن شده است، ابراز کرد: امروز پس از ۲۳ سال قلم زدن تازه می‌فهمم که کلمات چقدر در بیان احساسات عاجزند. امروز بی‌هیچ ادعایی اینجا ایستاده‌ام به تماشای متاعی که هیچ کدام‌مان قدر و قیمت واقعی‌اش را ندانسته‌ایم و حقش را ادا نکرده‌ایم. اینجا ایستاده‌ام فقط دلخوش به اینکه نامم جزو دوستداران و خریداران یوسف زمان ثبت و ضبط شود.


پس از سخنرانی سامانی، محمد رسولی شاعر جوان به روی سن رفت و به شعرخوانی پرداخت.


در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در این مراسم با اشاره به اینکه این کتاب برای نوجوانان بسیار جذاب خواهد بود، عنوان کرد: حضور نوجوانان، جوان‌ها در این جلسه حال و هوای خاصی به آن بخشیده است چراکه مخاطبان اصلی برنامه امروز نوجوانان هستند. خواندن این اثر مرا به روزهای مدرسه برد.


وی ضمن تشکر از نویسنده کتاب بیان کرد: خانم سامانی با قلم روان خاطرات و مخاطرات دوران انقلاب را به یاد ما آورد. این کتاب حکایت و قصه‌ای واقعی از نسل ما است.


رونمایی از تقریظ کتاب آن مرد با باران می‌آید


نماینده رهبر انقلاب در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: نسل دانش‌آموزان دوران دفاع مقدس خیلی زود بزرگ شد و سعادت‌مندی آن نسل این بود بیداری ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تماشا می‌کرد و خودش نیز سهمی در میان مبارزان داشتند.


 حاج علی‌اکبری افزود: خانم سامانی سراغ موضوعی رفته که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آن وضوع نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در انقلاب اسلامی است. اما او این خدمت بزرگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داد و سراغ نقش‌آفرینی دانش‌آموزان و برجسته‌سازی این نقش رفته است.


امام جمعه موقت تهران همچنین با بیان اینکه جریان دانش‌آموزی از دهه ۲۰ نمایان شد اضافه کرد: این جریان در دهه ۲۰ با نواب صفوی نمایان شد، اما می‌توانیم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دهه ۳۰ و ۴۰ با تحولات نهضت بیداری اسلامی دنبال کنید تا در دهه ۵۰ که به اوج خود رسید.


وی ادامه داد: پس از ۱۷ شهریور فضای سنگینی بر جامعه ما حاکم شد و حدود ۲ هفته‌ای حالت رکود در فضای انقلاب بود تا در نهایت باز شدن مدارس در مهرماه و حضور جریان دانش‌آموزی، انقلاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجدداً به حرکت درآورد.


نماینده رهبر انقلاب در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه در خاطرم هست ما دبیرستانی‌ها وارد خیابان می‌شدیم و مردم نیز به ما ملحق می‌شدند، توضیح داد: در جریان مبارزات انقلاب وقتی پدرها و مادرها می‌دیدند فرزندانشان در میانه میدان هستند، آنها هم به بچه‌ها ملحق می‌شدند. در کتاب هم ابتدا شخصیت بهزاد وارد میدان می‌شود و بعد پدر و مادرش وارد صحنه شده و این جریان قابل مشاهده است.


حاج علی‌اکبری گفت: این رمان بسیار جذاب، خوب و به اندازه نوشته شده، به علاوه آن میناکاری‌ها و زیبایی‌هایی در حوادث و شخصیت‌ها رعایت شده که مجموعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواندنی‌تر کرده است. از دیگر مزیت‌های این کتاب خانواده‌محور، مدرسه‌محور و مسجدمحور نوشته شدن آن است و توانسته به درستی کنار هم بودن این سه مکان را نشان دهد.


وی به طلایه‌داری روحانیت و انعکاس جریان محرم در این رمان اشاره کرد و بیان کرد: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نکته دیگر که باید درباره این اثر مطرح شود، این است که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شیطنت‌ها و شلوغ‌بازی‌ها و سربه‌هوایی‌های نوجوانان خوب توانسته به مخاطب منعکس شود و فضای داستان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلنشین‌تر کرده است و نشان می‌دهد این اثر که جوان‌ها موتور پیشران انقلاب بودند و دیگران نیز با آنها همراه شده‌اند. در بخش‌های مختلف هم به نقش حمایتگر زنان در قالب مادر این خانواده اشاره دارد.


نماینده رهبر انقلاب در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در پایان سخنان خود رمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار برجسته دانست و گفت: مثل همیشه ما سپاسگزار رهبر عزیزمان هستیم که با گوهرشناسی و عنایت تربیتی که دارند چنین گوهرهایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشف می‌کنند و به جامعه معرفی می‌نمایند. این برای ما افتخار و مسؤولیت‌آفرین است.


رونمایی از تقریظ کتاب آن مرد با باران می‌آید


رونمایی از تقریظ کتاب آن مرد با باران می‌آید


در بخش پایانی این مراسم از وجیهه سامانی نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» با حضور تعدادی از مسئولان تقدیر شد. حسن ختام این مراسم قرائت تقریظ مقام معظم رهبری بر این رمان نوجوان بود.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته