دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1398 - 12:21
حسین امیرعبداللهیان:

سردار سلیمانی در اوایل جنگ سوریه، صحنه نبرد را از دفتر بشار اسد مدیریت می‌کرد

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وضع سوریه به حدی بحرانی شده بود که سردار سلیمانی گفتند در دفتر بشار اسد کنار وی می‌نشیند و از همان‌جا صحنه مبارزه با تروریسم را مدیریت می‌کند.
کد خبر : 470906
_MID0099.jpg

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حسین امیرعبدالهیان ظهر امروز در همایش تحلیل شخصیت سردار سلیمانی که در باغ کتاب تهران برگزار شد، گفت: من این توفیق را داشتم که تقریباً بیش از دو دهه در دستگاه دیپلماسی به بخش کوچکی از مأموریت سردار سلیمانی به‌عنوان یک سرباز کمک کنم، اما درس‌های بسیار بزرگی را از نزدیکی با ایشان در بحران‌های مختلف منطقه به‌ویژه در دو دوره گذشته گرفتم؛ نکته نخست درباره ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی است که ایشان را می‌توان به معنای واقعی سردار صلح و امنیت نامید.


دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی افزود: درباره شجاعت، ولایتمداری و عشق ایشان به مردم ایران زیاد شنیده‌ایم، ولی به ذکر این جمله بسنده می‌کنم که شجاعت، تدبیر و نگاه راهبردی سردار شهید سلیمانی به‌گونه‌ای بود که در مقطعی در اوایل بحران سوریه همه‌چیز برای سقوط دمشق مهیا بود، این شهر محاصره شد و حتی مراکز حکومتی به‌وسیله کانال‌های زیرزمینی که تروریست‌ها حفر کرده بودند، در معرض تهدید قرار داشت. در این وضعیت برخی از ایرانی‌های مقیم سوریه فشار زیادی وارد کرده بودند که ایران پرواز بفرستد چراکه به نظر آن‌ها دمشق در حال سقوط بود و باید بازمی‌گشتند.


امیرعبدالهیان تأکید کرد: پزشکان و متخصصان زیادی به وضعیت سوریه کمک می‌کردند؛ هر نیروگاه برقی که به‌وسیله تروریست‌ها نابود می‌شد، مهندسان ایرانی آن را اصلاح می‌کردند. وضع به حدی بحرانی شده بود که سردار سلیمانی گفتند با همان پرواز به دمشق می‌روند، در دفتر بشار اسد کنار وی می‌نشیند و از همان‌جا صحنه مبارزه با تروریسم را مدیریت می‌کند.


وی افزود: این نگاه راهبردی سردار سلیمانی بسیار عالی بود، اما ویژگی دوم، ایمان ایشان بود. سردار سلیمانی یک دیپلمات برجسته بود، در مقاطع مختلف می‌دیدیم که سردار سلیمانی به‌گونه‌ای رفتار می‌کردند که گویی یک یا دو دوره وزیر امور خارجه یا سفیر بودند یا تحصیلاتشان در حوزه سیاست خارجی بوده است. ایشان روش‌های حل منازعات را می‌فهمید و به دیپلماسی به‌عنوان یک ابزار و روش در کمک به روش و هدف خود نگاه می‌کرد. در مقاطع مختلف در پیچیده‌ترین اوضاع، سردار سلیمانی در کنار مدیریت نظامی و فرماندهی باید یک مذاکره دیپلماتیک را اداره می‌کرد.


مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اوضاع منطقه ما در سال‌های اخیر بسیار پیچیده بود و تحولات پیچیده و سریع باعث شد سردار سلیمانی فقط نظامی نیندیشد و نظامی برنامه‌ریزی نکند، لذا ایشان به‌راحتی در حوزه دیپلماسی متمرکز می‌شود و وقتی وارد این میدان می‌شدند مشاهده می‌کنید تا چه اندازه بر آن حوزه تسلط دارند. دلیل این موضوع نیز تجربه و دانشی است که در حوزه‌های مختلف کسب کردند.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته