دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1398 - 15:47
آنا گزارش می‌دهد؛

آیا استانداری مخالف تلاش شهرداری تهران برای افزایش نرخ طرح ترافیک خواهد ماند؟

افزایش نرخ عوارض طرح ترافیک در حالی از سوی شورای شهر تهران برای فرمانداری ارسال شد که به‌نظر می‌رسد همچنان این افزایش قیمت‌ها به نفع اقشار مرفه است، موضوعی که در هفته گذشته با مخالفت استانداری مواجه شد.
کد خبر : 470663
طرح+ترافیک (1).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با نزدیک‌شدن به ایام پایانی سال، وزارتخانه‌ها، ادارات و سازمان‌ها به دلیل برنامه‌ریزی و تدوین بودجه سال آینده بسیار شلوغ هستند. سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی با توجه به ارتزاق از منابع دولتی مشکل چندانی در تعیین و تدوین آن ندارند و تحقق آن با کمی مدیریت و برنامه‌ریزی چندان دور از دسترس نیست.


در این میان بودجه‌نویسی سازمان‌ها و ارگان‌هایی که میزان بودجه خود را براساس وجوه دریافتی از مردم همچون عوارض اخذ می‌کنند و از آن به‌عنوان منابع پایدار هم یاد می‌کنند کار را کمی دشوار می‌کند.


هر چه گستره جامعه‌ای که درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه از آن کسب می‌شود، بزرگ‌تر باشد حساسیت آن نیز برای جامعه بیشتر خواهد شد.


شهرداری یکی از نهادها و ارگان‌هایی است که به‌دلیل اداره شهر و خدماتی که ارائه می‌کند هزینه‌ای را نیز در قالب عوارض  از مردم دریافت می‌کند.


گرانی، تورم، تحریم و ... مجموعه عواملی هستند که اقتصاد جامعه و همچنین نرخ خدمات را در شهر تعیین می‌کند و افزایش بدون توجه به وضعیت جامعه می‌تواند منجر به بروز نارضایتی عمومی شود.


یکی از عوارضی که در کلانشهر تهران بیش از همه عمومیت دارد، عوارض طرح ترافیک است که هر ساله در دو ماه پایانی سال حرف و حدیث‌های آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سرخط اخبار حوزه شهری می‌شود.


امسال نیز مطابق سنوات گذشته حرف و حدیث‌هایی در این خصوص مطرح شد. نخستین واکنش به پیشنهاد افزایش عوارض طرح ترافیک مربوط به محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران بود که عنوان کرد شهرداری تهران قصد دارد با افزایش 62 درصدی عوارض تاوان عمل نکردن دولت به وعده‌هایش را از مردم بگیرند و ما مخالف این موضوع هستیم.


این در حالی است که پیروز حناچی، شهردار تهران و محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز افزایش نرخ عوارض در سال آینده را نرمال و براساس نرخ تورم عنوان کردند.


همه حرف و حدیث‌ها تا زمان تصویب آن در شورای اسلامی شهر تهران ادامه پیدا کرد. بخشی از تغییر و تحولات این طرح بدین شرح است:



  • محدوده اجرای طرح‌ ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا تغییری نخواهد کرد.



  • سقف ورود به محدوده طرح ترافیک 103 هزار خودرو در روز است.



  • نرخ پایه طرح ترافیک با 21 درصد افزایش از 23 هزار تومان به 28 هزار تومان رسید.



  •  افزایش قیمت طرح ترافیک برای معاینه فنی برتر ۱۳,۵ درصد و برای معاینه فنی عادی ۲۱ درصد است.



  • تخفیف معاینه فنی برتر با 5 درصد افزایش به 30 درصد رسید، بنابراین حداقل قیمت برای ورود به محدوده طرح‌های ترافیکی در ساعات غیرپیک برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر ۱۶ هزار و ۴۶۴ تومان و در ساعت پیک ۳۵ هزار و ۲۸۰ تومان محاسبه خواهد شد.



  • خودروهای فاقد معاینه فنی برتر برای ورود به محدوده طرح ترافیک در ساعات غیرپیک ۲۳ هزار و ۵۲۰ تومان و در ساعات پیک ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود.



  • تردد در محدوده طرح ترافیکی که از روزهای قبل در حساب شهروندی رزرو کرده باشند 20 درصد تخفیف خواهند داشت.



  • در صورتی‌که متقاضیانی که نسبت به رزرو طرح اقدام کرده ولی وارد محدوده نشوند به‌دلیل اشغال ظرفیت ۲۰ درصد هزینه طرح ترافیک از افراد دریافت خواهد شد.



  • در روزهای آلوده که شاخص آلایندگی به 100 برسد بهای ورود به طرح 50 درصد و در صورتی‌که این شاخص بالای 150 باشد افزایش 100 درصدی قیمت خواهد داشت.



  • در سال 99 هیچ مجوز سالیانه صادر نشده و مجوزها با توجه به ظرفیت مشخص روزانه خواهد بود.



  • برای ساکنین محدوده‌های طرح‌های ترافیکی برای سال آینده تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده و خروج قبل از ساعت۸:۳۰ صبح و یک ورود بعد از ساعت ۱۷ رایگان خواهد بود، اما تردد بین ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ با تخفیف ۵۰ درصد لحاظ می‌شود.


بنابر اعلام عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران که در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا مطرح شد، محدوده، میزان سهمیه، نرخ و ... در شورای شهر در هفته گذشته به تصویب رسیده و از سوی رئیس شورای اسلامی شهر تهران به فرمانداری ارسال شده تا در کمیته تطبیق مورد بررسی قرار گیرد و پس از تأیید، ابلاغ شود.


تمامی این اظهارنظرها در حالی عنوان شد که محمد تقی‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در گفتگو با رسانه‌ها از اعلام استانداری به فرمانداری‌ مبنی بر عدم موافقت با افزایش عوارض در شهر تهران در کمیته تطبیق خبر داد.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران اظهار کرد: به فرمانداری تهران اعلام شده که در کمیته تطبیق با هیچ مصوبه‌ای که باعث افزایش عوارض در تهران شود، موافقت نکند.


به‌نظر می‌رسد علیرغم تعدیل درخواست افزایش نرخ عوارض طرح ترافیک در سال 99 از سوی شورای اسلامی شهر تهران نظر استانداری مانعی بر سر راه مدیریت شهری به‌منظور گران‌تر اداره کردن شهر است.


طرحی که به‌نظر می‌رسد افزایش نرخ آن باز هم به نفع اقشار مرفه جامعه است. تخفیف 30 درصدی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر گواهی بر این مدعاست. به‌نظر نمی‌رسد به جز خودروهای خارجی حداقل چند صد میلیونی بتوانند این استانداردهای معاینه فنی برتر را پاس کنند. بنابر اذعان سید محمدمهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست خودروهای داخلی ۲ سال پس از تولید ۴ برابر زمان تولید آلایندگی ایجاد می‌کنند و بنابر اطلاعات به‌دست آمده تاکنون ۶۰ درصد خودروهای با عمر کمتر از ۴ سال موفق به دریافت معاینه فنی برتر نشدند.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته