دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1398 - 00:05
در گزارش آنا بخوانید؛

«مجلس تراز انقلاب»؛ از وکیل‌الدوله نبودن تا ساده‌‌‌زیستی و عدم ثروت‌اندوزی

خبرگزاری آنا در گفتگو با فعالان سیاسی و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ویژگی‌های «مجلس تراز انقلاب» را بررسی کرد.
کد خبر : 470608
فرید-8-610x400.jpg

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس دهم آخرین روزهای خود را سپری می‌کند. یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند در سراسر کشور برگزار خواهد شد، به همین دلیل با سرفصل قرار دادن نقاط ضعف و قوت مجلس دهم باید به سمت بهارستان یازدهم حرکت کرد.


طبق قانون اساسی مجلس باید در رأس امور کشور باشد و بررسی طرح‌ها، لوایح‌ها و قانون‌گذاری از مهم‌ترین برنامه‌های بهارستان است. مجلسی که تعهد و تخصص کافی برای پیشبرد امور را دارا نباشد، نمی‌تواند در تصمیم‌‌گیری‌های کلان کشوری اثرگذار باشد و از بُعد وکالت مردم خارج شده و تبدیل به وکیل‌الدوله می‌شود.


بر اساس این گزارش؛ خبرگزاری آنا با برخی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی گفتگوهای را صورت داد تا بررسی کند که «مجلس تراز انقلاب» باید چه شاخص‌های باید داشته باشد. در این گفتگوها نمایندگان مجلس و برخی فعالان سیاسی از تعهد تا شجاع و کارآمدی را ویژگی‌ها یک نماینده مجلس برشمردند که به اختصار در ذیل آمده است.


نماینده شعار ندهد


عبدالله ناصری، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات درباره ویژگی‌ها مجلس تراز انقلاب به خبرنگار آنا گفت: «متأسفانه برخی از نمایندگان مجلس مبتلا به مبالغه‌گویی و اغراق‌گویی هستند، بنابراین مجلس تراز باید از شعار فاصله بگیرد».


مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با موضوع مجلس تراز انقلاب اشاره کرد که باید نمایندگان در زمان‌های تبلیغات انتخاباتی به جای دادن وعده‌های بیهوده به حل مشکلات اساسی تأکید کنند.


حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی روحانیت مبارز در گفتگو با خبرنگار آنا، داشتن مجلس تراز انقلاب را در گرو تشکل احزاب قوی و کارآمد دانست که به دور از وعده و شعار کار خود را در بهارستان انجام دهند.


مجلس انقلابی به فکر معیشت مردم باشد


حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت یازدهم داشتن روحیه جهادی را نمونه نماینده مجلس تراز انقلاب معرفی کرد و گفت: «مجلس انقلابی در حل مشکلات مردم سریع عمل می‌کند و راهکارهای اقتصادی برای رفع معضلات و ارتقای معیشت مردم دارد».


حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره مجلس تراز انقلاب به خبرنگار آنا، گفت: «مجلس باید از نمایندگان متدین،‌ پاکدست، با درایت، دانشمند و شجاع تشکیل شود تا مقابل توطئه دشمنان و سختی‌های ایجاد شده در این مسیر ایستادگی کامل داشته باشند».


مجلس جای افراد متدین و شجاع است


محمد حسینی، نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چه افرادی باید در مجلس تراز انقلاب حضور داشته باشند، گفت: «مردم به افرادی رأی دهند که در مجلس دنبال مطامع شخصی، حزبی و مال‌اندوزی نباشند و فقط تخصص و تعهدشان را پای نظام و مرم بریزند».


سید محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی درباره ویژگی‌ها مجلس تراز انقلاب به خبرنگار آنا، شجاعت، ساده زیستی، پاکدستی، تجربه و تخصص از ضروریات یک نماینده مجلس دانست و بیان کرد: «نماینده‌ای که به کمیسیونی برود که تخصص و شرایط سخن گفتن و اظهار نظر در آن را ندارد، اصلح نیست».


نماینده آلوده نشود


اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا درباره شاخص‌های مجلس تراز انقلاب اسلامی، اظهار کرد: «نماینده‌ای باید وارد مجلس شود که آلوده به سودجویی‌ها نشود، البته برخی مسئولان دولتی هم سودجو هستند و می‌خواهند از قدرت نمایندگان سوءاستفاده کنند».


حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع با اشاره به اینکه مجلس نباید وکیل‌الدوله باشد بلکه باید وکالت مردم را به نحوه احسن انجام دهد، گفت: «حضور لیستی افراد ضربه سنگینی به مجلس دهم وارد کرد، بنابراین نباید مجلس لیستی داشته باشیم».


جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره تشکیل مجلس تراز انقلاب با اشاره به اینکه متأسفانه نبود احزاب ضعفی در عرصه سیاسی کشور است،  خاطرنشان کرد: «در صورتی که احزاب قوی در کشور حاضر بودند، جناح‌ها در احزاب هضم می‌شدند، اما اکنون لازم است جریان‌ها مصالح کشور و مردم را در اولویت قرار دهند».


مجلس آینده با فساد و رانت مقابله کند


حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی متخصص به امور مجلس، عدالت‌خواهی و کارآمدی را نمونه نماینده مجلس تراز انقلاب دانست و گفت: «نماینده انقلابی باید در مسائل گوناگون مجلس اثرگذار باشد و با رانت و مفاسد اقتصادی مبارزه کند و خودش هم آلوده به مفاسد نباشد، همچنین شرایط را برای مفاسد دیگر مهیا نکرده باشد».


حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی درباره شاخص‌های مجلس تراز انقلاب اسلامی، گفت: نماینده‌ای که اسلام‌شناس و ایران شناس نیست و نسبت به دین، سیاست و انقلاب بی‌توجه است، جایگاه مجلس را مخدوش می‌کند و به همین ترتیب مجلس تراز تشکیل نمی‌شود».


12 ویژگی برای داشتن مجلس تراز انقلاب اسلامی توسط نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی کشور مطرح شد که از داشتن احزاب قوی تا اسلام‌شناسی در آنها جای گرفته است.


به قدری تشکیل مجلس تراز انقلاب اسلامی دارای اهمیت است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به موضوع «شاخص‌های انتخاب درست و خصوصیات فرد منتخب» اشاره کردند و گفتند: «باید فردی را برای مجلس انتخاب کرد که مؤمن، انقلابی، شجاع، دارای روحیه جهادی، کارآمد و به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد».


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: «فردی که از سخن گفتن بر ضد فلان قدرت خارجی هراس دارد، لایق نمایندگی مردم باعزت، مقتدر و شجاع ایران نیست».


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
Kazim
Norway
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
۰
فرودگاه اربیل فاسد است و هرج و مرج در عراق را افزایش می دهد . بعلاوه, این فرودگاه بد است این فرودگاه در نزدیکی ایران است این یک مشکل بزرگتر است . باید بسته بشه. فرودگاه اربیل... برای امنیت ايران
هلدینگ شایسته