دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری جنجالی فیلم خروج مطرح شد؛

حاتمی‌کیا: دوست دارم فیلم حاج قاسم سلیمانی را بسازم/ قریبیان در اعتراض به وضعیت مسولان سینمایی از سینمای ایران خداحافظی کرد

نشست خبری فیلم «خروج» با حضور عوامل و بازیگران فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
کد خبر : 470554
1.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، نشست خبری فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور کارگردان، حبیب‌والی‌نژاد (تهیه‌کننده)، فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، سام قربیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، محمد فیلی (بازیگران)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، عماد خدابخش (تدوینگر)، محمد برادران (جلوه‌های ویژه بصری)، مجیدعلی اسلام (طراح صحنه) با حضور خسرو نقیبی (منتقد) و با اجرای محمود گبرلو عصر امروز جمعه هجدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.


در ابتدا قریبیان با اشاره به این موضوع که بعد از فیلم «گناهکاران» به جشنواره فیلم فجر نیامده‌است گفت: من برای دفاع از فیلم آمده‌ام.


در ادامه نقیبی با اشاره به جایگاه تثبیت شده حاتمی‌کیا در سینمای ایران افرود: او موثرترین فیلمساز بعد از انقلاب به شمار می‌آید. این فیلم بعد از سه‌گانه‌های اخیر پراکشن آقای حاتمی‌کیا برای من یادآور فیلم‌هایی مانند «موج مرده» اوست. فیلم «خروج» فیلم خلوتی‌است و و سکانس‌هایی از این فیلم ما را یاد سینمای سال‌های دور این فیلمساز می‌اندازد.


او ادامه داد: در این فیلم نسبت به فیلم‌های اخیر فیلمساز، خشم و اعتراض به شکل بارزتری نشان داده می‌شود. جنس اعتراض در این فیلم از جنس «موج مرده» است. حاتمی‌کیا متناسب با زمانه این جنس از اعتراض را برای این فیلم انتخاب کرده است.


حاتمی‌کیا در پاسخ به این سوال که اگر او جای کشاورز فیلم «خروج» بود به رئیس‌جمهور چه می‌گفت عنوان کرد: هر چقدر سنمان بالاتر می‌رود فیلمسازی برایمان سخت‌تر می‌شود، در 20 دقیقه اول فیلم تمام حرفم را بیان کردم و مشکلات را نشان دادم.


سام قریبان درباره نقش خود در این فیلم عنوان کرد: بازی در این نقش فرصتی بود که حاتمی‌کیا برایم به وجود آورد کمی نگران بودم زیرا ما در فیلم پدر و پسر نبودیم و ممکن بود این موضوع برای مخاطب باورپذیر نباشد. بعد از 26 سال دوباره توانستم رو به روی دوربین حاتمی‌کیا بایستم و از او بابت این انتخاب متشکرم.


پانته‌آ پناهی‌ها هم در پاسخ به این سوال که آیا نگران شباهت این نقش به نقشی که در فیلم «نفس» ایفا کرده نبوده است، تصریح کرد: من همیشه برای بازی در یک نقش نگرانم و نتیجه تمام فیلم‌هایی که تا به‌ حال در آن نقش‌آفرینی کردم همیشه برایم ترسناک بوده و هست. امیدوارم شما از حاصل فیلم «خروج» راضی بوده باشید.


فرامرز قریبیان هم درباره حضور در این فیلم گفت: من نقش‌های معترض را دوست دارم به این دلیل که خودم هم یک معترض هستم. در پرونده کاری‌ام در نقش‌های معترض زیادی ایفای نقش کرده‌ام و «خروج» بهترین آن‌هاست. من خود در حال حاضر یک «بخشی» هستم.


حاتمی‌کیا در پاسخ به چرایی ساخت چنین فیلمی در دولت دوازدهم عنوان کرد: هر دولتی روی کار بیاید همین اتفاقات می‌افتد و من باز هم به همین شکل فیلم می‌سازم. از سال 89 تحقیقاتم را برای ساخت «خروج» شروع کردم .در این سال‌ها ایده‌ای که برای فیلمم می‌خواستم شکل نمی‌گرفت اما در این دوره توانستم آن را بنویسم و بسازم.


او ادامه داد: بازی کردن با بازیگرانی که تجربیات زیادی دارند بسیار لذت‌بخش بود، سفر این عزیزان با تراکتور هرگز از خاطرم نمی‌رود حتی الان که فیلم را می‌بینم باز هم از نتیجه فیلم ذوق می‌کنم.


حاتمی‌کیا در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دریافت سیمرغ دارد یا خیر تصریح کرد: آنقدر در طول 35 سالی که در سینمای حرفه‌ای کار می‌کنم فیلم ساخته‌ام که توجه نشدن به فیلم‌هایم برایم عادی است و هیچ مشکلی هم ندارم. به فیلم «پیراهن یوسف» یا «چ» اصلا توجهی نشد. همه چیز به داورانی که در این دوره حضور دارند بستگی دارد زیرا تصمیم گیری دست آن‌هاست.


او همچنین درباره اینکه چرا فیلم «خروج» مردمی نیست گفت: ای کاش بعدا هیئتی تشکیل شود و از کسانی که کارت خبرنگاری در دستشان است تحقیق شود، این بار مهندسی به ظاهر ساده اما در اصل پیچیده‌ای انجام شده است، همه چیز را به زمان ارجاع می‌دهم زیرا تنها زمان است که نشان می‌دهد کدام فیلم در تاریخ و اذهان مردم می‌ماند.


در حال تکمیل ...


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب