دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1398 - 15:07
یادداشت/ سعید صائمی*

پنج ویژگی برای شکستن روند ارزیابی ریسک حسابرسی داخلی

سعید صائمی از دانشگاه علوم تحقیقات، طی یادداشتی با ذکر پنج نکته پنج ویژگی اصلی در فرآیند ارزیابی خطر IA را بیان کرد.
کد خبر : 470231
photo_2020-02-06_11-03-55.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا_ سعید صائمی، با توجه به اینکه سازمان‌ها برای مدیریت ریسک‌های در حال توسعه خود مدیریت و تصمیم‌گیری می‌کنند، برای تست‌های حسابرسی داخلی برای ارزیابی و نظارت بر وسعت خطرات از طریق فعالیت‌های ارزیابی ریسک به طور فزاینده پیچیده می‌شود. از لحاظ تاریخی، تابع حسابرسی داخلی (IA) دسترسی محدود به تکنولوژی را برای تکمیل ارزیابی ریسک داشته است، و در نتیجه تلاش قابل توجهی برای جمع‌آوری و پردازش اطلاعات لازم صورت می‌گیرد.


در نتیجه، بسیاری از فرآیندهای ارزیابی ریسک ممکن است در رسیدن به پتانسیل کامل آنها در تجزیه و تحلیل خطر و ارائه ارزش به عملکرد IA و سازمان به طور کلی توجه داشته باش ادارات پیشرو به دنبال IA فرایند ارزیابی ریسک IA را مختل می‌کنند - آنها با وضعیت موجود پیش آمده رضایت ندارند و می‌خواهند اطلاعات بهتر و بینش بیشتری برای مدیریت استراتژی حسابرسی و برنامه‌ریزی خود داشته باشند.


ادارات این سازمان‌ها از تکنولوژی برای ارزیابی و ارزیابی ریسک‌های کمی استفاده می‌کنند و نوآوری را در ارتباط با مشارکت کلیدی خود دارند. آنها بر هماهنگی با اولویت‌ها و اهداف استراتژیک شرکت تمرکز می‌کنند، بینش‌ها را برای کسب و کار و ارائه ارزش‌هایی که سازمان را به روش های جدید و متفاوت تحت تاثیر قرار می دهند متمرکز می‌کنند.


ارزیابی‌های پیشرو در ارزیابی ریسک IA پنج ویژگی اصلی در فرآیند ارزیابی خطر IA را نشان می‌دهند: نوآوری، تعامل، تاثیر، اطلاعات و بینش.


1-نوآوری


یک فرایند ارزیابی خطر ابتدایی چه چیزی در یک سال به نظر می‌رسد؟ دو سال؟ ده سال؟ هیچ پاسخی  برای این وجود ندارد. تغییرات همواره ادامه خواهد داشت و نیاز به بخش های IA برای نوآوری و گسترش فرآیندهای جدید، فناوری های جدید و ایده های جدید است. تیم های IA خود را به چالش کشیده تا در مورد راه های جدید و نوآورانه برای رسیدن به یک کار یا انجام فعالیت هایی که می تواند رسیدن به کارایی، کارآیی هایی یا ارزش بیشتر (یا اهدافی که می خواهید برسد) را به کار گیرد. برای فعال کردن فرهنگ نوآوری، بخش کلی آی.ان نیاز به درک کامل ایده ها و اصول پشت آن دارد. برنامه های نوآوری مشترک بر سه اصل کلیدی تمرکز دارند: ارزیابی، انکوباسیون و اعدام.


2- تعامل


هنگامی که IA قادر به تعامل معنادار و سازگار با ذینفعان کلیدی در سراسر سازمان است و دیدگاه خود را در مورد خطرات در حال ظهور به ارمغان می آورد، نتیجه گفت و گو و گفتگوهای تجاری بیشتری را انجام داده است . هنگامی که IA درک بهتر از اولویت های سازمان، اهداف کسب و کار و مشخصات ریسک داشته باشد، نتیجه یک طرح حسابرسی هدفمند و ارزشمند برای سازمان است.


مشارکت بیشتر (در مقایسه با یک فرآیند در زمان یا فرآیند سالانه)، IA را با بینش بیشتری و فرصت پاسخگویی به موقع بیشتر به خطرات و چالش های فعلی و در حال ظهور


3- تاثیر


مصاحبه های استثنایی بر اساس پرسش های روشنگری، سوالاتی مطرح می شود که عنصر انسانی ریسک را در بر می گیرد و علل ریشه را کشف می کند.


سوالات ارزیابی ریسک مبتنی بر رفتار بررسی می کند که چگونه کارکنان در پاسخ به خطرات و کنترل ها عمل می کنند و یک زبان مشترک برای بحث و درک تاثیرات عنصر انسانی را در محیط کلی خطر می کنند. این سوالات در دو نیروی تأثیرگذار - سازمانی و فردی - که رفتار و تاثیر آنها بر نتایج را توضیح می دهد، تعیین می شود.


 4- اطلاعات


توابع IA به طور مداوم با چگونگی جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف به چالش می کشد تا امکان خرید بیشتر و همسو شدن قوی تر از خطرات کلیدی سازمان و برنامه حسابرسی مربوطه را فراهم کند.


ارزیابی ریسک از گذشته، به شدت متاثر از مصاحبه با مدیران کلیدی در بخش های کسب و کار شرکت ها و انتخاب است. این اغلب زمان زیادی طول می کشد و بحث در سیلیس ها انجام می شود که در آن اطلاعات و بینش ها در سراسر سازمان جمع نمی شوند یا ارزیابی نمی شوند.


ابزار همکاری کمک می کند بینش و بازخورد بیشتر از یک گروه از افراد در سراسر سازمان را در اختیار داشته باشد. برای مثال، یک پلت فرم همکاری مجازی برای شرکت در یک اتاق یا در سراسر جهان در فرآیند ارزیابی خطر IA استفاده می شود و شرکت کنندگان می توانند فعالیت هایی مانند طوفان مغزی، رتبه بندی رأی دادن در مورد مسائل مهم ریسک را انجام دهند.


 5- بینش


تجزیه و تحلیل داده ها و تجسم داده ها یک موضوع داغ برای توابع IA برای چندین سال است. با این حال، بسیاری از توابع IA در استفاده از تجزیه و تحلیل تنها در جریان برنامه ریزی و اجرای حسابرسی متمرکز هستند. در حال حاضر توابع IA پیشرو در حال استفاده از تحلیل داده‌ها هستند تا بینش را در طول فرآیند ارزیابی خطر IA به عنوان راهی برای تأثیر بر ماهیت برنامه حسابرسی و دامنه حسابرسی های خاص ارائه دهند.


توابع IA همچنین از ابزار تجسم داده برای کمک به ترکیب عناصر کمی در فرایند ارزیابی خطر استفاده می کنند. این مجموعه داده ها سنتز شده و به «داشبورد های ریسک» تجسم می شوند و سپس به منظور کمک به توابع IA، درک معیارهای عملکرد کلیدی، تغییرات در کسب و کار و تغییرات در مشخصات ریسک، مورد استفاده قرار می گیرند.


توابع پیشرونده IA شروع به معرفی تجزیه و تحلیل تجویزی می کنند، در نتیجه تعیین اینکه کدام تصمیم گیری یا اقدامات نتایج موثرتری را در برابر یک مجموعه مشخص از اهداف و محدودیت ها تولید می کنند. ابزارهای تجزیه و تحلیل رجیستری عبارتند از بهینه سازی، اتوماسیون قوانین کسب و کار و مدل تصمیم گیری یادگیری در زمان واقعی، که می تواند به طور مداوم برای شناسایی خطرات کلیدی یا پرچم های قرمز مورد استفاده قرار گیرد.


برای در اختیار داشتن بینش، شروع به کوچک شدن کنید (برای مثال تجزیه و تحلیل برای یک تابع، تقسیم یا فرآیند در مقابل یک واحد کل کسب و کار) و چندین برنده سریع با برنامه تجزیه و تحلیل داده‌ها. به عنوان مثال، یک یا دو بخش یا فرایند را شناسایی کنید که در آن تجزیه و تحلیل‌های توصیفی یا پیش بینی شده قابل استفاده است و سپس از آنجا گسترش می یابد. سپس به دنبال راهی برای پیشرفت بیشتر استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها - به عنوان مثال گسترش به واحد های تجاری دیگر، افزایش پیچیدگی و سفارشی سازی را انجام دهند.


*سعید صائمی دکترای حسابداری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

برچسب ها: نوآوری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته