برنامه تنظیم بازار کالاهای پرمصرف ماه رمضان تصویب شد
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، با توجه به نیاز ماهانه کشور به انواع خرما به میزان حدود ۶۰ هزار تن که در ماههای پرمصرف و کممصرف با تلورانس حدود ۳۰ درصد محقق میشود و از طرفی قول و تعهدی که وزارت جهاد کشاورزی و مسئولین استانهای تولیدکننده مبنی بر تأمین خرمای ماه مبارک رمضان بدون هرگونه کمبود و افزایش قیمت در جلسه تنظیم بازار به اعضای کارگروه دادهاند، مقرر شد عرضه خرما مورد مصرف ایام مذکور در رنج قیمتهای فعلی در مبادی تأمین (حدود ۱۶.۵۰۰ تومان نرخ فروش خرمای درجه ۱ مضافتی در استانهای مبدأ تولید با تلورانس مثبت و منفی ۱۰۰۰ تومان برای هر کیلوگرم و کنترل و حفظ نرخ فعلی کف بازار خرما که برای مصرفکننده خرمای مضافتی درجه یک زیر ۲۷.۰۰۰ تومان است) محقق شود.
متولیان تولید مکلف شدند علاوه بر تعهد فوق در قالب تفاهمنامه همکاری با دولت راهکارها و تضامین تحقق تصمیم فوق را با بهرهگیری از دو محور حداکثر ظرف یک هفته به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار ارائه کنند.
محور اول خرید و ذخیرهسازی حدود ۱۲۰ هزار تن مصارف فروردین و اردیبهشتماه (مصارف ماه مبارک رمضان و عید نوروز) است و محور دوم نیز گرفتن تضامین لازم از صادرکنندگان برای ذخیرهسازی ۱۵ درصد نیاز بازار زیر کلید دولت برای عرضه با قیمت تثبیتی در ایام مذکور و یا استفاده از ابزار عوارض و یا مجوز صادرات برای کنترل قیمتهای داخلی که میتواند متأثر از ارزش ریالی صادرات که وابسته به قیمت جهانی و نرخ ارز است مدیریت شود، است.
بنابراین با تعهدات فوق هیچ دغدغهای برای تأمین و تنظیم بازار این کالا برای صادرکنندگان، تولیدکنندگان و مصرفکنندگان این کالا نبایستی وجود داشته باشد چرا که سیاستگذاری ستاد تنظیم بازار کشور در راستای حمایت از تولید، سفره مردم و افزایش ارزشافزوده داخلی و ارزآوری این کالا برای کشور است.
همچنین کارگروه نظر بخش تولید که قیمتهای فعلی را برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان متعادل و مناسب میدانستند را پذیرفت و مقرر شد در صورت تحقق وعده تولیدکنندگان مبنی بر عرضه حداکثری خرما و عدم افزایش قیمت، عوارض صادراتی مصوب شده برای خرما در حد سیاستگذاری بماند و ابلاغ اجرایی نشود.
بدیهی است در صورتی که نرخ عرضه خرما ناشی از افزایش مصرف در پیک تقاضا وعدم تأمین مکفی طبق تعهد فوق بخواهد افزایش یابد دریافت عوارض اجرایی خواهد شد همه تلاش تنظیم بازار کشور اعم از حلقههای تولید، توزیع، کنترل و نظارت و اطلاعرسانی این است که حداقل کالای پرمصرف ایام ماه مبارک رمضان را بتواند کمتر از سال قبل و در حدود قیمتهای فعلی برای انواع خرما که متضمن منافع حلقههای مختلف زنجیره ارزش این کالا و سفره مردم است حفظ و عرضه کند.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/