دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1398 - 17:45
ظریف:

پیشنهاد رهبر انقلاب تنها راهکاری است که در فلسطین راهگشاست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پیشنهاد رهبر معظم انقلاب تنها راهکاری است که در فلسطین می‌تواند راهگشا باشد.
کد خبر : 470068
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه آیین آغاز به کار انجمن دیپلماسی ایرانی که بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل برگزار شد، در جمع خبرنگاران، در خصوص سفر بورل به ایران گفت: اروپا در جایگاهی نیست که برای طرح ادعایی خود در قالب ماده ۳۶ عمل کند، چرا که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام این ماده را در برابر نقض تعهدات از سوی آمریکا و اروپا مطرح کرد.


وی در خصوص مسئله فلسطین، ادامه داد: پیشنهاد رهبر معظم انقلاب تنها راهکاری است که در فلسطین می‌تواند راهگشا باشد.


وی با اشاره به تعهدات اروپا در برابر برجام و بی تعهدی آن‌ها در برابر اجرای تعهداتشان اظهار کرد: ما در نوامبر 2018 به آن‌ها اعلام کرده بودیم که در قالب ماده 36 تمام مراحل این ماده را عملیاتی کرده‌ایم و تصمیم به کاهش تعهدات خود داریم. اروپایی‌ها در آن زمان در برابر نامه ما کاری نکردند؛ بنابراین ادعاهای آن‌ها در برابر اقدامات ما برای کاهش تعهدات برجامی جایگاهی ندارد.


وی با بیان اینکه ما این موضوع را طی نامه 14 صفحه‌ای اخیر و همچنین در دیداری که در هند با ایشان داشتیم مطرح کرده بودیم و روز گذشته نیز بار دیگر به آن اشاره کردیم ادامه داد: در جریان سفر آقای بوررل به تهران غیر از موضوع برجام در مورد امنیت منطقه، طرح صلح هرمز و اینکه ایران بر همکاری با کشورهای منطقه جهت ایجاد امنیت در این منطقه تأکید دارد صحبت کردیم. ایشان نیز نظرات خود را در مورد تحولات منطقه بیان کردند. بحث‌های خوبی صورت گرفت. ایشان نظرات ما را شنید، ما هم نظرات خود را مطرح کردیم و ما امیدواریم که ایشان بتواند به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش خود را به خوبی ایفا کند.


وی همچنین با بیان اینکه در این دیدار در مورد موضوع فلسطین و معامله قرن نیز نظرات خود را مطرح کردیم و آقای بوررل نیز نظرات اتحادیه اروپا را در این زمینه مطرح کرد، تأکید کرد: آمریکایی‌ها هرگونه موقعیت خود را در این طرح به عنوان مشارکت‌کننده در حل مسئله فلسطین از دست داده‌اند.


ظریف با نکوهش طرح معامله قرن که از سوی آمریکایی‌ها ارائه شده است، گفت: آمریکایی‌ها در قضیه سلب حقوق مردم فلسطین و غصب این منطقه از صهیونیست‌ها نیز تندتر هستند.


وی با تأکید بر اینکه این مردم فلسطین هستند که باید سرنوشت خود را تعیین کنند ادامه داد: به نظر ما پیشنهاد مقام معظم رهبری در مورد برگزاری رفراندوم معقول‌ترین و معتبرترین راهکار در ارتباط با موضوع فلسطین است و این راهکاری است که در دیگر نقاط جهان نیز جواب داده است.


ظریف تأکید کرد: صهیونیست‌ها به همراه حامیانشان 70 سال است که سعی کرده‌اند مردم فلسطین را سرکوب کنند. این سرکوب‌ها به نتیجه نمی‌رسد و راحت‌ترین راه برای حل این موضوع شنیدن نظر مردم فلسطین و برگزاری رفراندوم است.


وی همچنین در پاسخ به این سؤال که شما قرار است به زودی اجلاس امنیتی مونیخ شرکت کنید مهم‌ترین محورهای صحبتتان در این اجلاس چه خواهد بود، گفت: این موضوع بستگی به این دارد که نوع حضور در این اجلاس در چه فرمت و چه شکلی باشد. در این اجلاس در مورد امنیت منطقه و خطراتی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند صحبت می‌کنیم. از جمله تبعات اقدامات خطرناک آمریکا در منطقه، ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد سلیمانی و همراهانشان، تأثیر مخرب سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه، موضوع معامله قرن و خروج آمریکا از برجام، این‌ها مواردی است که سلبی مطرح خواهیم کرد. در بحث ایجابی نیز در مورد طرح صلح هرمز و نقشی که این طرح می‌تواند در ایجاد امنیت در منطقه ایفا کند صحبت می‌کنیم.


وزیر خارجه کشورمان با اشاره به نقش ایران در مبارزه با تروریسم اظهار کرد: بزرگ‌ترین شهید مبارزه با تروریسم سردار سلیمانی است. ایشان بزرگ‌ترین نقش را در مبارزه با تروریسم در منطقه داشتند. آمریکایی‌ها نتوانستند ایشان را در میدان نبرد به شهادت برسانند بلکه از طریق یک عملیات تروریستی بزدلانه ایشان را شهید کردند.


وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر دستگیری دو عضو یک گروهک تروریستی در یکی از کشورهای اروپایی به اتهام جاسوسی برای عربستان گفت: متأسفانه اروپایی‌ها اجازه دادند که تروریست‌ها در اروپا مأمن بگیرند. تروریست‌هایی که نه‌تنها دستشان به خون مردم ایران آغشته است بلکه از خاک اروپا به نفع تروریستی‌ترین کشورها استفاده می‌کنند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب