دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1398 - 00:12
عرفانی در گفتگو با آنا:

جایزه‌های ادبی جمهوری اسلامی بارها به مخالفان انقلاب اسلامی رسیده است

یک نویسنده جوان عنوان کرد: بارها و در دوره‌های مختلف جوایز ادبی جمهوری اسلامی به نویسندگان و شاعرانی که هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد رسیده است.
کد خبر : 470052
IMG09131713.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اعلام برگزیدگان بخش ویژه چهاردهمین جشنواره شعر فجر «بخش ویژه شعر جوان» از سوی هیئت داوران و قرار گرفتن نام سارا متقی از رشت در بین برگزیده‌های این بخش به دلیل اظهارت هتاکانه‌ای که در فضای مجازی منتشر کرده بود انتقادهای گسترده  از سوی اهالی ادبیات به همراه داشت.


سارا عرفانی نویسنده جوان کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره حواشی به وجود آمده در جشنواره شعر فجر گفت: به نظر من باید برگزیدگان این جشنواره بیشتر رصد و بررسی شوند. این یک درد است که ما در درون جمهوری اسلامی، در جایزه‌ها و جشنواره‌های مهم انقلاب اسلامی شاهد این اتفاقات هستیم.


وی با اشاره به اینکه این نوع اظهار نظرها از طرف برگزیدگان جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی تازگی ندارد، عنوان کرد: یکی از برندگان دوره‌های قبل جایزه جلال آل احمد هم در فضا مجازی اظهارات عجیبی منتشر کرده بود. در همین چند وقت اخیر هم یکی از بازیگران اظهار نظر کرده بود که کاری به اسم جشنواره فجر ندارم و در آن حاضر می‌شوم، یعنی اعلام می‌کنند با اسم جشنواره که مربوط به انقلاب است نسبتی ندارند. این یک درد است که جشنواره‌های هنری اصلی‌مان این‌طور پیش می‌روند که به جای اینکه هم‌راستا با دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران باشند؛ اسلامی بودن و ایرانی بودن در متن آنها خیلی وقت‌ها مغفول واقع می‌شود و فقط فرم و تکنیک آثار در نظر گرفته می‌شود.


نویسنده کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» بیان کرد: بسیاری از نویسندگان بدون توجه به جایزه می‌نویسند ولی برخی ممکن است به هر حال برنده شدن و دیده شدن در جوایز و رقابت‌ها برایش باعث دلگرمی و پشت‌گرمی باشد. در این شرایط جوایز به نویسندگان و شاعرانی که هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد و اتفاقاً همیشه مخالف هستند و اصلاً حتی ممکن است نیازی به این حمایت‌ها نداشته باشند، می‌رسد.


عرفانی افزود: مسئولان این جشنواره‌ها باید فکر ویژه‌ای برای جلوگیری از وقوع این نوع اتفاقات انجام دهند؛ تا این اتفاق تکرار نشود. باید با یک پلنی سراغ بررسی آثار بروند نه اینکه بگوییم می‌خواهیم با یک نگاه باز با آثار برخورد کنیم.


بسیاری از جشنواره‌های ادبی متعهد با یک نگاه باز تلاش می‌کنند تمام آثار را بررسی کنند تا ببینند کدام کار برتر است ولی از آن سمت برخی جوایز و جشنواره‌های مدعی با نگاه تنگ و سختگیرانه آثار را داوری می‌کنند.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته