دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1398 - 13:06
آنا گزارش می‌دهد؛

پویش «مجلس شفاف و ضدفساد» در ایستگاه بهارستان/ برخی داوطلبان با شفافیت مبارزه می‌کنند!

تعدادی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بر اساس پویشی که اخیراً با عنوان «مجلس شفاف و ضدفساد» راه‌اندازی شده و به تبع پویش‌های پیشین و در پاسخ به مطالبه مردمی، فهرست اموالشان را در صفحات شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرده‌اند.
کد خبر : 469964
r5x5dkvviwga.jpeg

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مدتی است که در میان فعالان و کاربران صفحات مجازی، پویشی تحت عنوان «مجلس شفاف و ضدفساد» به راه افتاده و آرام‌آرام در حال تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی است و بر این اساس مردم خواستار شفاف‌سازی دارایی‌های کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.


پیش از این پویش، پویش‌های متفاوتی در سال‌های گذشته توسط کاربران فضای مجازی «ترند» شده‌اند؛ در سال 96، دقیقاً در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پویشی با عنوان «چالش شفافیت» توسط یکی از رسانه‌ها به راه انداخته شد که تحسین بسیاری از سیاسیون، نمایندگان و مردم را در پی داشت.


سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در صفحه شخصی خود  در شبکه‌های اجتماعی ضمن استقبال از این پویش تأکید کرد: «به‌طور کلی اطلاع‌رسانی کاندیداهای محترم ریاست جمهوری در حوزه شخصی و خانوادگی آنها، موجبات جلب اطمینان مردم را فراهم آورده و به نوعی پاسخگوی برخی شائبه‌ها و علامت سؤال‌ها خواهد بود».


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای گفت: طرح‌های شفاف‌سازی همچون پویش مذکور در جلوگیری از به‌وجود آمدن رانت اقتصادی برای افراد خاص سیاسی مفید بوده و اساساً درست نیست حوزه مسئولیتی یک مقام دولتی تبدیل به قدرت و مکنتی برای فرزندان و خویشاوندان وی شود.


علاوه بر پویش چالش شفافیت، سایر پویش‌های دیگر مانند «رأیت را بگو» و پویش «پزشکان بدون کارتخوان» و نیز پویش «شفافیت داوطلبانه هزینه‌های انتخاباتی» بلافاصله در جامعه فراگیر شد که جدا از موفقیت یا عدم موفقیت هرکدام از این پویش‌ها، از تأثیرگذاری بالایی برخوردار بودند و نشان‌دهنده درک و شعور سیاسی و اجتماعی کاربران فضای مجازی محسوب می‌‎شود.


تعدادی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بر اساس پویشی که اخیراً با عنوان «مجلس شفاف و ضدفساد» راه‌اندازی شده و به تبع پویش‌های پیشین و در پاسخ به مطالبه مردمی، فهرست اموالشان را در صفحات شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرده‌اند که در ادامه مشاهده می‌کنید.









دیدبان شفافیت و عدالت وابسته به احمد توکلی بلافاصله با داغ شدن این پویش و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تقاضا کرده، تعهدنامه 10 بندی را در راستای شفاف‌سازی اموال و دارایی‌ها پیش از ورود به مجلس در حین نمایندگی و پس از آن به امضاء برسانند که در ادامه تصویر این تعهدنامه ضمیمه این گزارش شده است.



بر اساس این گزارش، خبرنگار خبرگزاری آنا پیرو این پویش تلاش کرد تا با تعدادی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سرشناس که داوطلب انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند، تماس حاصل کند، اما هیچ‌کدام از آنها حاضر نشدند تا جزئیات لیست اموال و دارایی‌های خود را در اختیار این خبرگزاری قرار دهند.


خبرگزاری آنا براساس رسالت خود در امر اطلاع‌رسانی و آگاهی عمومی به محض اینکه هر کدام از کاندیداهای مطرح حاضر شدند، درباره لیست اموال و دارایی‌هایشان سخن بگویند، جزئیات را به اطلاع مردم خواهد رساند.


امید می‌رود تا در روزهای آینده بر تعداد کاندیداهایی که حاضر هستند، جزئیات اموال و دارایی‌هایشان را منتشر کنند، افزوده شود و این اقدام داوطلبان علاوه بر اینکه نوعی احترام به مطالبه مردمی محسوب می‌شود، سهم بسزایی در افزایش اعتماد عمومی و مشارکت حداکثری دارد و حتی به فراگیری مقوله شفافیت کمک می‌کند.


انتهای پیام/4079/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته