دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1393 - 16:33
کارشناسان و چهره‌های مذهبی در گفت‌وگو با آنا مطرح کردند؛

استراتژی و کانال ارتباطی دولت با علما مشخص شود/ دولت اجازه ندهد عده‌ای برای مراجع ذهنیت‌سازی کنند

دیدارهای پراکنده با علما و مراجع تقلید، در مجموع خوب است ولی به دلیل غیرمنسجم بودن نمی‌تواند نتایج مورد انتظار را به بار آورد. ممکن است برخی از وزرا برای انجام موضوعی با علما دیدار کنند. ولی دولت باید چارچوب مشخصی را در این رابطه به وجود آورد و همه چیز در این چارچوب شکل بگیرد.
کد خبر : 4699

پروین طالبیان، گروه سیاسی: از روزی که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد، تنها یکبار در روز 13 تیرماه سال 92 به قم رفته و از آن روز تاکنون دیگر سفری به قم نداشته است. اما از آن زمان تا به امروز، حواشی زیادی پیرامون ارتباط دولت و علما شکل گرفته است. انتقادات برخی علما از اعضای کابینه و همچنین انتقادات به برخی عملکردهای دولت نشان از آن دارد که گزارش‌های واصله به قم، گزارش‌های کانالیزه شده از سوی جریان‌هایی خاص است. برخی کارشناسان بر این باورند که دولت نتوانسته به خوبی ارتباط خود با قم را مدیریت کند؛ نشان به این نشان که دکتر روحانی، مشاور مشخصی در امور روحانیت ندارد.


محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته، در سفری به قم، با مراجع تقلید دیدار کرد؛ اما صاحب‌نظران بر این باورند که این تک مضراب‌ها نمی‌تواند این خلأ را پر کرده و این ضعف را بپوشاند.


این پرسش‌ها که، «رابطه دولت تدبیر و امید با علما و مراجع تقلید دچار چه خلأیی است؟» و «چه راهکارهایی برای رفع این نقصان وجود دارد؟»، سؤالاتی است که خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در گفت‌وگو با برخی چهره‌های روحانی، به طرح آنها پرداخته است:


درایتی: دولت سازمان‌یافته‌تر با علما ارتباط برقرار کند


در همین زمینه حجت‌الاسلام مصطفی درایتی با بیان اینکه «سفرهای پراکنده و موردی به قم از سوی برخی اعضای دولت را اقدامی مثبت ارزیابی کرد»، تصریح کرد: دولت یازدهم استراتژی روشنی برای ارتباط با علما در پیش نگرفته است؛ در حالی که این ارتباط می‌تواند جلوی بسیاری از حاشیه‌سازی‌های مخالفان را بگیرد.


مشاور رئیس دولت اصلاحات در امور روحانیت و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به سفر محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به قم و دیدار با علما و مراجع تقلید، این اقدام را مثبت و سازنده خواند و در این حال تأکید کرد: به نظر می‌رسد دولت استراتژی روشنی برای ارتباط علما در پیش نگرفته است و این می‌تواند یک ضعف باشد زیرا اطلاعات نادرستی که در اختیار علما و مراجع قرار می‌گیرد، ممکن است برای دولت چالش ایجاد کند.


وی با اشاره به اینکه «خیلی از تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد و برای علما ذهنیت‌سازی ضد دولت می‌کند، قابل توضیح است»، افزود: دولت می‌تواند با ارتباط مناسب جلوی بسیاری از حواشی و حاشیه‌سازی‌های مخالفان را بگیرد.


درایتی با تأکید بر اینکه «این موضوع باید بیشتر مورد توجه دولت قرار گیرد و ساز و کار مناسب‌تری برای آن در نظر داشته باشد»، اظهار کرد: اینکه به صورت موردی به موضوع پرداخته شود به شدت به دولت آسیب می‌زند. اگر کسانی هستند که ارتباط با علما را در دولت یازدهم پیگیری می‌کنند، روشن است که عملکردشان کفایت نمی‌کند.


وی با بیان اینکه «راه ارتباطی دولت با علما باید مشخص و معلوم باشد»، گفت: اگر این راه، کتمان شود و کسی از وجود چنین محملی خبر نداشته باشد، قطعا ارتباط با جامعه هدف، دچار اختلال است.


درایتی تصریح کرد: باید افرادی شناخته شده از بدنه حوزه که توان لازم را برای برقراری و پیگیری این ارتباط داشته باشند، منصوب شوند و به صورت مستمر، پیگیر برقراری و حفظ و تداوم این ارتباط باشند.


مشاور رئیس دولت اصلاحات در امور روحانیت با اشاره به ضرورت تعامل و ارتباط دولت‌ها با روحانیت و علما گفت: اساسا روحانیت سخنگوی بخشی از جامعه است؛ بخشی که اتفاقا نقش مهمی هم در کشور دارند و نمی‌‌توان آنها را نادیده گرفت.


وی افزود: قطعا دولتی که به دنبال حفظ پایگاه اجتماعی خود است و جلب حمایت مردمی را مد نظر دارد، نمی‌تواند از این بخش غافل باشد و از این رو، دولت یازدهم باید سامان‌یافته‌تر این موضوع را دنبال کند و این امر می‌تواند بسیاری از نارسایی‌ها را برطرف کند.


درایتی در پایان تأکید کرد: دیدارهای پراکنده با علما و مراجع تقلید، در مجموع خوب است ولی به دلیل غیرمنسجم بودن نمی‌تواند نتایج مورد انتظار را به بار آورد. ممکن است برخی از وزرا برای انجام موضوعی با علما دیدار کنند. ولی دولت باید چارچوب مشخصی را در این رابطه به وجود آورد و همه چیز در این چارچوب شکل بگیرد.


فاضل میبدی: دولت اجازه ندهد عده‌ای برای مراجع و علما ذهنیت‌سازی کنند


همچنین حجت‌الاسلام فاضل میبدی، با اشاره به حاشیه‌سازی برخی افراد علیه دولت و القای این مطلب که دولت یازدهم نسبت به مسائل شرعی بی‌تفاوت است، گفت: از این دست تحرکات قبلا هم علیه دولت اصلاحات وجود داشت و در آن زمان هم در مسائل جزئی تحرکات تندی داشتند.


این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با تأکید بر اینکه «دولت یازدهم متأسفانه عملکرد مناسبی در ارتباط‌گیری منسجم با علما و مراجع قم نداشته است»،‌ گفت: عده‌ای که دنبال اغراض جناحی و نگران وضع خود هستند، درباره دولت اعتدال هم مانند دولت اصلاحات، به ذهنیت‌سازی برای علما مشغو‌ل‌اند و با وارد شدن به مسائل جزئی و دروغ‌پردازی در این زمینه، علیه دولت جوسازی می‌کنند.


وی در این باره به موضوع مجوز تک‌خوانی زنان اشاره کرد و گفت: دولت باید رابطه‌اش را با علما تقویت کند؛ در غیر این‌ صورت کسانی صحنه‌گردان ارتباط علما با دولت خواهند شد که دلشان به حال شرع و اسلام نسوخته است.


فاضل میبدی با بیان اینکه «عده‌ای می‌خواهند علما را در مقابل دولت قرار دهند تا در انتخابات‌های بعد پیروز شوند»، گفت: آقای روحانی باید یک فرد بانفوذ و صاحب علم در حوزه را برای رابطه با علما انتخاب کند؛ البته اکنون نام کسانی مطرح شده است ولی باید به صورت رسمی فردی را در این زمینه در نظر بگیرند و به صورت رسمی نیز او را به عنوان رابط علما و دولت معرفی کنند.


این استاد حوزه با اشاره به اینکه «دولت می‌تواند در ارتباط با علما بهتر از این عمل کند»، گفت: نباید دولت اجازه دهد که عده‌ای ذهن آقایان را نسبت به دولت خراب کنند. البته دولت کارش اجراست و مراجع درباره امور طلاب و مباحث دینی وظیفه دارند؛ ولی همکاری این دو باعث می‌شود که تلقی‌های ساخته شده برای مراجع و ابهامات آنها نسبت به رویکرد دینی دولت، برطرف شود.


وی با بیان اینکه «البته از برخی علمای بزرگوار نیز انتظار می‌رود، پس از تحقیق و پرس‌وچو از مقام‌های مسئول درباره صحت و سقم گزارش‌های دریافتی واکنش نشان دهند»، افزود: مثلا در موضوع تک‌خوانی زنان، هرچند که واقعا رخ نداده است؛ اما اگر هم واقعا رخ داده بود مبنا آن است که اگر مفسده‌ای در کنارش باشد، حرام است. حضرت امام، آیت‌الله سیستانی، آیت الله تبریزی معتقدند صرف اینکه زنی آواز بخواند مبنای حرمت نیست؛ ولی اگر در کنارش مفسده‌ای باشد، حرام است.


فاضل میبدی در ادامه تصریح کرد: عده‌ای می‌خواهند با اینگونه القائات، دولت را در جهت اهداف خود تضعیف کنند. روزی بهانه می‌آورند که چرا وزیر امور خارجه آمریکا با وزیر امور خارجه‌مان راه رفته است و روزی بهانه دیگری را مطرح می کنند. اگر ملامت‌گران دولت یازدهم، دلشان برای اسلام سوخته بود و به دنبال عدالت اجتماعی بودند، در دولت قبل که بسیاری از ارزش‌های اسلام زیرپا گذاشته می‌شد، دلشان برای اسلام می‌سوخت.


غرویان: دولت تعامل مطلوبی با علما دارد/ یکی از اعضای خبرگان در دفتر دولت در قم مستقر است


البته در این میان با وجود رویکردهای انتقادی، رویکردهای مثبتی هم نسبت به رابطه دولت و علما وجود دارد.


حجت‌الاسلام محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) گفت: اکنون دولت خودش در قم دفتری دارد و رابطی بین دولت و روحانیت در آنجا مشغول به فعالیت است.


این استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با آنا، درباره رابطه دولت با علما اظهار کرد: رئیس جمهوری خودشان از علما هستند. رابطه دولت با علما کاملا در شخصیت رئیس جمهوری پیداست. آقای رئیس جمهوری در مجلس خبرگان حضور دارند و ارتباط نزدیکی با حوزه، مراجع و مقام معظم رهبری دارند.


وی افزود: خوشبختانه دائما اعضای دولت و وزرا به حوزه علمیه قم رفت‌و آمد می‌کنند و جلسه دارند و درباره مسائل سیاسی و اجتماعی نظرات خود را مطرح می‌کنند. از این رو تعامل دولت با علما مطلوب ارزیابی می‌شود.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) درباره اطلاع‌رسانی مسائل مختلف بین دولت و علما تصریح کرد: این یک کار دوطرفه است هم دفتر علما و مراجع باید دقت بیشتری در خبرگیری‌ها داشته باشند و هم دولت باید اخبار خودش را از کانال صحیح به علما برساند.


غرویان ادامه داد: در این میان واسطه‌هایی هستند که گاهی اخلال ایجاد و روی اغراض خاصی خبرها را تحریف می‌کنند در نتیجه اخبار نادرست را به مراجع می‌رسانند؛ برای مثال از یک خبرگزاری یا روزنامه چیزی را ب نشان می‌دهند که باعث واکنش می‌شود.


وی یادآور شده: دولت خودش در قم دفتری دارد و رابطی بین دولت و روحانیت در آنجا مشغول به فعالیت است و آن دفتر متولی همین است که اخبار درست منتقل و رابطه دولت با روحانیت حفظ شود.


این عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در پاسخ به این سؤال که "آیا این دفتر مسئول مشخصی دارد؟" خاطرنشان کرد: من خیلی نمی‌خواهم به این موضوع ورود کنم ولی یکی از اعضای خبرگان در این دفتر مستقر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته