یک صادرکننده نمونه: تولیدکنندگان ایرانی در پساتحریم راهی جز ارتقای کیفیت کالا ندارند
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت، پیام شاهعلی با بیان اینکه در شرایط پساتحریم تنها تولیدکنندگان کالاهای باکیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی میتوانند در بازار رقابتی دوام بیاورند، گفت: صادرات یک موضوع کاملا رقابتی است و این واقعیتی است که در شرایط فعلی کشور همه صنایع با آن درگیرند.
وی با بیان اینکه رقابت در صادرات به معنای رقابت در کیفیت و قیمت است، افزود: نخستین مشکل در صادرات محصولات، رعایت نشدن حداقل استانداردهای کیفی تولید در فروش صادراتی است. مشکل دوم نیز به کاهش قیمت فروش و ارائه تخفیفات غیرمتعارف به پشتوانه تضعیف فرمولاسیون در تولیدات باز میگردد.
شاهعلی با بیان اینکه این مشکلات به دفعات در جلسات مشترک با مسئولان وزارت صنایع مورد تأکید قرار گرفته است، ادامه داد: «کیفیت» در صادرات عامل تعیینکننده است و هر قدر این کیفیت کاهش یابد، قابلیت رقابت از بین رفته و توان صادرات کمتر میشود.
وی ابراز امیدواری کرد که واحدهای نظارتی به منظور حمایت از صادرات و دفاع از اعتبار ملی و برند ایرانی بتوانند با استاندارد کردن فرمول تولید، محصولات صادراتی را به جایگاه واقعی خود باز گردانند.
شاهعلی وجود تحریمهای اقتصادی و عدم امکان انتقال ارز به کشور را نیز از دیگر موانع صادراتی دانست و اظهار کرد: متأسفانه سیستم پولی و بانکی ما برخلاف تلاش دولتمردان نتوانسته متناسب با وضع موجود حامی تولید باشد. این در حالی است که واحدهای تولیدی به منظور ادامه حیاتشان باید بخش عمدهای از سرمایه در گردش خود را از طریق سیستم بانکی تأمین کنند.
وی یکی از خواستههای صادرکنندگان را تک نرخی شدن قیمت ارز عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در دو سال اخیر نوسان نرخ ارز کم بوده ، به استثنای چند ماهی که حدود چند درصدی رشد داشته است.
این صادرکننده نمونه اظهار کرد: دولت با بهکارگیری سیاستهای خاص اقتصادی موفق شد نوسان نرخ ارز را کنترل کند و آن هیجانی که در بازار وجود داشت که اثر مستقیمی نیز بر روی خرید مواد اولیه داشت تحت کنترل قرار گرفت. به هر حال یکی از بهترین حالات این است که ارز تک نرخی شود تا ورود مواد اولیه دچار نوسان پی در پی نشود.
شاهعلی با بیان اینکه در همه جای دنیا از صادرات در بخش خصوصی حمایت ویژهای میشود، تاکید کرد: متأسفانه وضع صادرات کشور به جایی رسیده است که غالب تولیدکنندگان محصولات صادراتی خود را به بهای تمامشده و بعضا با زیان صادر میکنند.
وی با بیان اینکه این امر عمدتا به منظور تأمین نقدینگی رخ میدهد، خاطر نشان کرد: وجود جایزه صادراتی به عنوان یک عامل تشویقی برای صادرکنندگان نقشی تعیینکننده خواهد داشت. این در حالی است که صادرکنندگان طی سالهای گذشته از این حمایت محروم بوده و برای حفظ بازار و مشتریان خود مجبور شدهاند برخلاف برخی زیانها، همچنان پیشتاز صادرات باشند.
انتهای پیام/