دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1394 - 13:58

جهانگیری: چه بدی‌ای از امید مردم دیده‌اید که به دنبال القای ناامیدی در جامعه هستید؟

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: دولت تصمیم گرفته است که طرح‌های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کند و از نظر دولت، مدیرانی موفق‌تر هستند که بتواند این سیاست را به درستی اجرا کنند.
کد خبر : 46978

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، عصر شنبه در جلسه‌ی شورای اداری استان زنجان با اشاره به شرایط اخیر و روند رو به بهبود وضع اقتصادی کشور اظهار کرد: با لغو تحریم‌ها در آینده‌ نه چندان دور و از سال آینده آثار مثبتی پدیدار و وضع اقتصادی کشور متحول خواهد شد.


وی افزود: البته این پیش‌بینی‌ها بدین معنا نیست که دولت از مشکلات و تنگناهای مردم بی‌اطلاع است بلکه دولت از وضع زندگی مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه آگاهی دارد و درباره آن احساس مسئولیت می‌کند.


معاون اول رئیس‌جمهوری بی‌اطلاعی دولتمردان از وضع زندگی مردم را یکی از بدترین پدیده‌های مدیریتی یک کشور دانست و گفت: اگر دولتمردان ندانند زندگی مردم چگونه می‌گذرد اتفاقی بسیار دردناک است. هم در زندگی و معیشت مردم و هم در سطح کلان اقتصاد کشور محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد که باید برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی شود.


جهانگیری افزود: این توقع و انتظار که دولت بتواند به تنهایی همه‌ مشکلات را به سرعت برطرف کند، انتظاری نادرست است زیرا حل بسیاری از مسائل و مشکلات نیازمند صرف زمان است ضمن آنکه همه‌ ارکان نظام نیز باید دولت را در حل مشکلات یاری کنند.


وی ادامه داد: اگر همه ارکان نظام دولت را یاری کنند و مردم و نهادهای مختلف نیز در صحنه حضور داشته باشند، می‌توان انتظار داشت که بتوانیم با تکیه بر ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور از مشکلات عبور کنیم.


در خصوص موضوع یمن نیز سرانجام ناچار خواهند شد که از جمهوری‌اسلامی‌ایران کمک بگیرند


معاون اول رئیس‌جمهوری از پرونده‌ هسته‌ای به‌ عنوان یک موفقیت بزرگ که با همدلی و همراهی همه‌ ارکان نظام شکل گرفت، افزود: در پرونده‌ هسته‌ای، مدیریت کلان با مقام‌ معظم‌ رهبری بود و رئیس‌جمهوری نیز که از قدرت و شناخت کافی تحلیل مسائل بین‌المللی برخوردار است، وقت ویژه‌ای برای پرونده‌ هسته‌ای گذاشت و تیم مذاکره‌کننده‌ مجرب و توانمند کشورمان نیز توانست این دستاورد را نصیب کشور نماید.


جهانگیری اضافه کرد: تا پیش از این برای دنیا یک شوخی تلقی می‌شد که شش کشور قدرتمند جهان به همراه سازمان‌ملل، اتحادیه‌ اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک طرف میز مذاکره بنشینند و در طرف مقابل یک کشور به تعبیر آنها جهان سومی بتواند در مذاکرات اهداف از پیش تعیین‌شده‌ خود یعنی تثبیت حقوق هسته‌ای، حفظ دستاوردهای هسته‌ای و لغو تحریم‌ها را محقق سازد.


وی موفقیت ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای را یک اتفاق بی‌سابقه و تاریخی توصیف کرد و گفت: مقامات سایر کشورها که با مقامات ایرانی دیدار و ملاقات دارند، به ملت ایران به خاطر این پیروزی تبریک می‌گویند و تاکنون حتی یک مقام خارجی هم در این دیدارها نگفته است که مثلا اگر فلان امتیاز را هم در مذاکرات کسب می‌کردید، بهتر بود.


معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: خوشبختانه دولت هم در مرحله‌ مذاکرات از پشتیبانی رهبر معظم‌ انقلاب، مجلس‌ شورای‌اسلامی و قوه‌ی‌قضاییه برخوردار بود و هم پس از انجام توافق، برجام در مجلس‌ شورای‌ اسلامی و شورای‌ عالی‌امنیت‌ملی که نمایندگان همه‌ قوا در آن عضویت دارند به تأیید رسید و در این میان تأیید مقام‌ معظم‌ رهبری نیز از همه مهمتر و کارسازتر بود.


جهانگیری: تا پیش از این برای دنیا یک شوخی تلقی می‌شد که شش کشور قدرتمند جهان به همراه سازمان‌ملل، اتحادیه‌ اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک طرف میز مذاکره بنشینند و در طرف مقابل یک کشور به تعبیر آنها جهان سومی بتواند در مذاکرات اهداف از پیش تعیین‌شده‌ خود یعنی تثبیت حقوق هسته‌ای، حفظ دستاوردهای هسته‌ای و لغو تحریم‌ها را محقق سازد

جهانگیری با اشاره به اقتدار روزافزون جمهوری‌ اسلامی‌ ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد: کشورهای جهان، امروز به خوبی می‌دانند که بدون مشارکت ایران مسئله‌ سوریه و سایر مسائل منطقه قابل حل نیست و با آنکه در نشست‌های قبلی برای حل بحران سوریه از ایران دعوت نشده بود، ایران را در نشست اخیر دعوت کرده‌اند و به همین دلیل شاهد نتایج بهتر این نشست در مقایسه باگذشته هستیم.


وی ادامه داد: در خصوص موضوع یمن نیز سرانجام ناچار خواهند شد که از جمهوری‌اسلامی‌ایران کمک بگیرند. ایران همواره بر راه حل مسالمت‌آمیز و حل‌وفصل مسائل بین‌المللی از طریق گفت‌وگو تأکید داشته است. چگونه انتظار دارند که بر سر مردم یمن بمب بریزند و از آنها بخواهند که واکنشی نداشته و فقط تسلیم باشند.


دورانی که بتوانند ایران را به بازار کالاهای مصرفی خود تبدیل کنند، سپری شده است


معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش بهای نفت و ضرورت حضور بیش از پیش بخش خصوصی برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی خاطرنشان کرد: دولت تصمیم گرفته است که طرح‌های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کند و از نظر دولت مدیرانی موفق‌تر هستند که بتواند این سیاست را به درستی اجرا نمایند.


جهانگیری همچنین با اشاره به رویکرد جدی دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی افزود: مدیری که با آغوش باز از بخش خصوصی و فعالان عرصه صادرات استقبال نکند و به عبارتی دیگر کمک‌کننده صادرات نباشد، از نظر دولت مدیر مطلوبی نیست.


وی با بیان اینکه «دولت سیاست‌ها و تدابیر ویژه‌ای را برای دوران پساتحریم تدوین کرده است»، اظهار داشت: برخلاف تصور برخی افراد، دولت از توافق هسته‌ای ذوق‌زده نیست و راه حل همه مشکلات را به این توافق پیوند نزده است؛ بلکه معتقد هستیم که مسائل کشور با عقل، تدبیر و برنامه قابل حل است و در این میان یکی از تدابیر عقلانی این است که مسائل را با دنیا از طریق گفت‌وگو حل کنیم و تعامل سازنده‌ای با جهان داشته باشیم.


معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اهمیت جذب سرمایه‌گذاران خارجی و مشارکت فعال بخش خصوصی برای ورود به دوره‌ رونق و شکوفایی اقتصادی تصریح کرد: شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی که برای فعالیت در ایران ابراز تمایل و آمادگی کرده‌اند باید اولویت‌های مقطع فعلی ایران را بشناسند و بدانند ایران امروز با گذشته تفاوت دارد و دیگر دورانی که بتوانند ایران را به بازار کالاهای مصرفی خود تبدیل کنند، سپری شده است. برای همکاری با ایران باید نسبت به مشارکت اقتصادی و تجاری اقدام کنند و در ایران کالایی تولید کنند که قابلیت صادرات داشته باشد.


جهانگیری با بیان اینکه «پس از لغو تحریم‌ها منابع مالی مسدود شده‌ ایران وارد اقتصاد کشور خواهد شد و میلیاردها دلار سرمایه‌ خارجی نیز جذب کشور می‌شود»، گفت: متأسفانه عده‌ای به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم هستند و باید از این افراد پرسیده شود که چه بدی‌ای از امید مردم دیده‌اید که به دنبال القای یأس و ناامیدی در جامعه هستید.


وی اصلاح فضای کسب‌وکار را از دیگر برنامه‌های مهم دولت برشمرد و افزود: براساس اعلام بانک جهانی، رتبه‌ی ایران در فضای کسب‌وکار تا پیش از این دولت 152 بوده است و هفته‌ گذشته که بانک جهانی رتبه‌ی جدید را اعلام کرد، ایران در جایگاه 118 قرار داشت که البته با وجود چندین پله ارتقاء، معتقد هستیم محاسباتشان دارای اشکال است و جایگاه ایران از این هم مطلوب‌تر است که در این زمینه کارشناسان کشور در حال مذاکره با آنها هستند.


معاون اول رئیس‌جمهوری اصلاحات نظام بانکی و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را از دیگر برنامه‌های قطعی دولت خواند و گفت: اقتصاد مقاومتی چراغ راه توسعه‌ی اقتصادی کشور است که در دستور کار دولت قرار دارد و به زودی در همه ی استان‌ها ستادی در این زمینه تشکیل خواهد شد تا برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را به صورت جدی دنبال کند.


سیف: قرار است کارت خرید کالاهای ایرانی طی یک برنامه‌ زمانبندی برای اقشار مختلف کشور صادر شود. افراد می‌توانند با استفاده از این کارت کالاهای ایرانی را تا سقف 10 میلیون تومان خریداری کنند که این اتفاق گامی در جهت حمایت از صنعت و تولیدات داخلی کشور خواهد بود

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری دو انتخابات پیش رو، بر اهمیت حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس‌شورای‌اسلامی و مجلس خبرگان تأکید کرد و گفت: هرچه حضور مردم با شکوه تر و پرشورتر باشد، بر اقتدار نظام به خصوص در مقطع فعلی افزوده خواهد شد.



در این جلسه، نماینده‌ ولی فقیه در استان و امام جمعه‌ زنجان نیز با تأکید بر اینکه فرصت خدمت به مردم یک میدان مسابقه است، گفت: باید قدر این فرصت استثنایی را بدانیم و در جهت خدمت هرچه بیشتر به مردم گام برداریم.



آیت‌الله علی خاتمی همچنین از برقراری آرامش و اجتناب از ایجاد التهاب در کشور که در دو سال اخیر به واسطه‌ی برنامه‌ریزی دولت تدبیر و امید به وجود آمده است، قدردانی کرد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست از تدوین نقشه ی راه توسعه‌ی صنعت استان زنجان خبر داد و افزود: قرار است در این استان شهرک صنعتی با مساحت 100 هکتار احداث شود که این می تواند مقدمه‌ای برای توسعه‌ی صنعتی استان زنجان باشد.


رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای خروج از رکود و تحرک بخشیدن به اقتصاد کشور، پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد را یکی از ضرورت‌ها و نیازهای سرمایه‌گذاران دانست و گفت: با تلاش‌های دولت تدبیر و امید آرامش به اقتصاد کشور بازگشته و پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد، زمینه‌ی فعالیت و کار را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.


سیف از صدور کارت خرید کالاهای ایرانی در آینده‌ نزدیک خبر داد و گفت: قرار است این کارت طی یک برنامه‌ زمانبندی برای اقشار مختلف کشور صادر شود و افراد می‌توانند با استفاده از این کارت کالاهای ایرانی را تا سقف 10 میلیون تومان خریداری کنند که این اتفاق گامی در جهت حمایت از صنعت و تولیدات داخلی کشور خواهد بود.


استاندار زنجان هم گزارشی از وضع استان در بخش‌های مختلف ارائه کرد و با اشاره به پتانسیل بالای معدنی استان زنجان و برخورداری از نیروی انسانی تحصیل‌کرده در رشته‌های مختلف گفت: استان زنجان بیش از دو میلیون و ششصد هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که حدود دو میلیون تن از آن مازاد بر مصرف استان می باشد.


وی همچنین با اشاره به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان زنجان، بر لزوم توجه به این جاذبه ها و جذب گردشگران به این استان تاکید کرد.


نمایندگان مردم استان زنجان در مجلس شورای اسلامی هم هر کدام طی سخنانی دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و با قدردانی از خدمات و تلاش‌های دولت در دو سال اخیر، دستاورد هسته‌ای را مورد حمایت قرار داده و از دولت به خاطر تلاش‌های بی‌وقفه در راستای حل و فصل پرونده‌ هسته‌ای قدردانی کردند.


در این جلسه همچنین نماینده‌ بخش خصوصی و چند تن از شخصیت‌های اجتماعی و فرهنگی استان که در زمینه‌های علمی و نیز ارائه خدمات خیریه به مستمندان فعالیت دارند، نظرات خود را بیان کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته