خط ۱۰ متروی تهران به صورت مشارکتی راهاندازی میشود/ ۵۲ درصد کل مالیات کشور را تهرانیها میپردازند
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا حامد مظاهریان در نشست خبری که ظهر امروز در معاونت برنامهریزی شهرداری تهران با موضوع تبیین لایحه بودجه سال ۹۹ برگزار شد، اظهار کرد: از نظر بودجه بهمن و اسفند هم در کشور و هم شهرداری بسیار شلوغ است و ما امسال با احتساب متمم که هفته گذشته به تصویب نهایی شورا رسید، دو بودجه را به شورا ارسال کردیم.
وی با بیان اینکه در تدوین بودجه ۹۹ ما تغییر نگاه داشتهایم، گفت: این تغییر نگاه به واسطه مشارکت جوامع محلی محقق میشود که شورایاریها مهمترین رکن تحقق آن است.
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران افزود: ما در شهرداری تهران و شورای شهر به این توافق رسیدهایم که از پروژههای بزرگ بهسمت پروژههای درون محلات بازگردیم تا به واسطه آن مشارکت محلی و توجه به شاخصهای زیست محیطی را مد نظر قرار دهیم.
مظاهریان تصریح کرد: در بودجه سال ۹۹ تلاش کردیم تا بتوانیم به نیازهای محله پاسخگو باشیم که این موضوع نیازمند ایجاد دیالوگ در سطح خرد است که بخشی از آن با تعامل با شورایاریها فراهم خواهد شد.
سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان به پروژههای محلی عنوان کرد: اهمیت مباحث پروژههای محلی از این جهت حائز اهمیت است که کل میزان بودجه پروژههای عمرانی پایتخت در سال جاری، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی در خصوص بودجه حمل و نقل و ترافیک نیز گفت: ۵ هزار میلیارد بودجه حمل و نقل و ترافیکی است که ۳ هزار میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان به توسعه خطوط مترو و پایانههای آن، ۵۰۰ میلیارد تومان به اتوبوس و ۸۵۵ میلیارد تومان نیز به توسعه میدانگاههای شهری و فضاهای عمومی تخصیص یافته است.
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان در جهت احداث بوستانها تخصیص یافته است که با ۲۰۰ میلیارد بودجه محلات، ۷۰۰ میلیارد تومان برای احداث و راهاندازی بوستانها و پارکهای محلی درنظر گرفته شده است.
مظاهریان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با وجود وضعیت اقتصادی موجود امکان تحقق درآمدها در شهرداری وجود دارد؟ گفت: اقتصاد کلان مجموعه کل کشور را در بر میگیرد و شهر تهران نیاز نیست از همه این شاخصها تبعیت کند به عنوان مثال ۵۲ درصد کل مالیات کشور را تهرانیها میپردازند در حالی که تنها ۱۰ درصد جمعیت کل کشور را به خود اختصاص میدهند.
وی در ارتباط با اینکه تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوس در شهر تهران میزان پایینی است، گفت: آنچه در بحث حمل و نقل عمومی مورد اتفاق نظر است این است که موارد مطرح شده باید تحقق پذیر باشند. آنچه ما در سال ۹۹ مد نظر قرار داریم این است که در طرح جامع حمل و نقل میدل باس و مینیبوس در خطوط کوتاهتر جایگزین اتوبوس شود و همچنین از ظرفیت شرکتهای داخلی در تأمین اتوبوس استفاده شود.
معاون شهردار تهران در ارتباط با بودجه اجتماعی و فرهنگی نیز عنوان کرد: این بودجه افزایش قابل قبولی داشته است و با رقم مطرح شده روزانه یک و نیم میلیارد تومان هزینه بودجه فضاهای اجتماعی خواهد شد که این میزان به جز مباحث حقوق و نیروی انسانی آن است.
مظاهریان در ارتباط با راهاندازی دو گرمخانه جنرال در دو پهنه اصلی شهر تهران نیز گفت: با راهاندازی این دو گرمخانه میتوانیم در شبهای سرد سال پذیرای ۸ هزار نفر باشیم.
وی در ارتباط با بحث پروژههای عمرانی نیز گفت: برخی از پروژههای عمرانی از جمله خطوط ۶ و ۷ مترو و برج میلاد جزو پروژههایی هستند که به دلیل تعجیل در زمان افتتاح کامل نشده بودند. به ظاهر این پروژهها به فعالیت ادامه میدادند ولی کامل نبودند که ما مجبور شدیم در مدیریت شهری جدید هزینههای دیگری را در این پروژهها انجام دهیم.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: به تفکیک هزینههای که در بخش مترو انجام خواهد شد خط ۶، ۸۰۰ میلیارد تومان خط ۷، ۵۰۰ میلیارد تومان و خطوط آنتنی ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت.
مظاهریان در ارتباط با توسعه خط ۱۰ مترو تهران نیز گفت: این خط در منطقه ۲۲ راهاندازی خواهد شد که مبنای آن مشارکتی است. نوع شهرسازی این منطقه این امکان را می دهد که این خط به صورت TOD ساخته شود که بر این اساس تا شعاع محور ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری امکان سرمایهگذاری فراهم شود و انتفاع آن صرف ایجاد خط شود.
انتهای پیام/۴۱۰۵
انتهای پیام/