دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با آنا؛

علت خروج هواپیمای تهران-کرمانشاه از باند در دست بررسی است/ اختصاص هواپیما برای بازگشت مسافران از چین

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به حادثه امروز در فرودگاه کرمانشاه گفت: علت خروج هواپیمای تهران -کرمانشاه از باند در دست بررسی است.
کد خبر : 469253
201901101975950983.jpg

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره سانحه هوایی که صبح امروز در فرودگاه کرمانشاه به وقوع پیوست، گفت: هواپیمای مسیر تهران -کرمانشاه صبح امروز پس از ورود به فرودگاه شهر کرمانشاه و پس از انجام تاکسی‌وی از باند فرودگاه خارج شد. هواپیما از نوع ایرباس 319 و متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر بوده که 102 مسافر و 8 خدمه داشته است.


وی درباره آخرین وضعیت مسافران این پرواز گفت: مسافران این پرواز هیچ گونه آسیبی ندیده‌اند و هم‌اکنون مشکلی برای خروج آن‌ها از هواپیما و فرودگاه وجود ندارد عوامل و مسئولان فرودگاه پیگیر رفع مشکلات هستند که باند این فرودگاه آماده پرواز شود.


سخنگوی سازمان هواپیمایی درخصوص ارتباط علت این سانحه با مشکل کوتاه بودن طول و کم بودن پهنای باند فرودگاه‌هایی مانند کرمانشاه و ماهشهر گفت: این نظر نظری کارشناسی نیست اگر باند فرودگاه امکان پذیرش هواپیمایی را نداشته باشد اصلاً پرواز آن هواپیما انجام نمی‌شود. دلایل اتفاق امروز باید پس از بررسی کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شود.


گزارش خبرنگار آنا اضافه می‌کند چندی پیش حادثه‌ای مشابه در فرودگاه ماهشهر رخ داد که منجر به خروج هواپیما از باند شد.


در همین رابطه برخی از کارشناسان معتقدند زمانی که فرودگاه ماهشهر در سال ۱۳۴۹ احداث شد و حتی در سال ۱۳۷۰ که عملیات توسعه آن توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شد، باند فرودگاه تا ۲۷۰۵ متر گسترش یافت اما بااین‌حال آمادگی فرود هواپیماهای بوئینگ مسافربری را به طور کامل ندارد.


طبق قوانین ایکائو برای هر نوع هواپیما طول باند مشخصی تعیین شده است. هواپیماهای کوچک‌تر به طول باند کمتری نیاز دارند، اما هواپیماهای مسافربری غول‌پیکر مثل ایرباس مطمئناً نیازمند فضای باند بسیار بزرگ‌تری هستند. برای آنکه اجازه برخاستن و فرود یک مدل هواپیمای خاص در یک فرودگاه داده شود، مشخصات و ابعاد باند چک و بررسی می‌شود.


پس از بررسی مشخصات باند فرودگاه و در صورت استاندارد بودن ابعاد و اندازه باند، اجازه فعالیت آن هواپیما در آن فرودگاه داده می‌شود. طول استاندارد باند فرودگاه برای هواپیماهایی که وزنشان کمتر از ۲۰۰۰۰۰ پوند (۹۰۷۱۸ کیلوگرم) است می‌بایست حداقل ۱۸۲۹ متر (۶۰۰۰ فوت) باشد. هواپیماهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر مثل هواپیماهای پهن‌پیکر نیز به باند طولانی‌تری نیاز دارند؛ که ظاهراً مشکل ایجادشده در فرودگاه کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنا نیست.


*اختصاص هواپیما برای بازگشت مسافران از چین


جعفرزاده با اشاره به وضعیت پروازهای ایران و چین و تعلیق این پروازها گفت: تمهیداتی برای بازگشت مسافران و دانشجویان حاضر در چین اندیشیده است که با هماهنگی وزارت امور خارجه و سایر مسئولان ذی‌ربط قراراست برنامه لازم برای اختصاص هواپیما جهت بازگشت مسافران حاضر در چین در نظر گرفته شود.


وی درباره اقدامات سازمان هواپیمایی برای قرنطینه مسافران ورودی به کشور گفت: سازمان هواپیمایی از همان ابتدا همه اقدامات لازم و پیشگیرانه را برای ویروس کرونا اجرایی کرده است تا مشکل خاصی به وجود نیاید.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته