دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1398 - 00:02
الاخبار گزارش کرد؛

پاتک سنگین ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ائتلاف سعودی‌/ عملیات «بنیان مرصوص»‌ ارتباط دشمن را با صنعا قطع کرد

یک روزنامه عرب‌زبان در گزارشی از عملیات و موفقیت‌های میدانی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نوشت: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی پاتک سنگینی به ائتلاف سعودی زدند که به آزادسازی همه مناطق «نهم» منجر شد.
کد خبر : 469110

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: دیگر جاده آسفالت شده‌ای برای رسیدن به صنعا، پایتخت یمن باقی نمانده است و منطقه «نهم» واقع در شرق یمن صحنه عملیات نظامی نیروهای مورد حمایت ائتلاف سعودی و در رأس آنها شبه‌نظامیان «الاصلاح» نیست تا بخواهند همچنان بر دولت صنعا فشار آورند. با انجام عملیات «بنیان مرصوص» برای نخستین‌بار در چهار سال اخیر همه راه‌ها به پایتخت یمن به‌طور کامل مسدود شده و «نهم» تا دروازه‌های شهرهای مرکزی مأرب و الجوف به‌طور کامل در کنترل نیروهای دولت صنعا قرار گرفته است.



نقشه توزیع مناطق تحت کنترل در دو جبهه مأرب و الجوف (29 ژانویه)


طبق این گزارش، هفته گذشته نیروهای مورد حمایت ائتلاف سعودی بیانیه جدیدی علیه یمن صادر کردند و از آغاز درگیری‌های صنعا خبر دادند؛ ولی این نیروها که مهیای رسیدن به غرب مأرب و سپس نواحی شرقی مرکز الجوف شده بودند، به سرعت بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر مربع از مناطق تحت کنترل خود را در جبهه «نهم» واقع در شرق صنعا از دست دادند. به تعبیر مسئولان صنعا، «مثلث پیروزی» جدید شامل «نهم»، غرب مأرب و شرق الجوف شکل گرفت که در آن بیش از 45 هزار سرباز و نیروهای شبه‌نظامی حزب «اصلاح» (شاخه اخوان‌المسلمین در یمن) حضور داشتند و در یک ماه گذشته آماده عبور از منطقه «نهم» شده بودند تا خود را به صنعا برسانند.


بیشتر بخوانید:


آرامکو عربستان مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت


ائتلاف سعودی-اماراتی در صنعا به جان هم افتادند


موفقیت ارتش یمن با وجود نابرابری نیروها


الاخبار افزود: آنها خود را به کمتر از 20 کیلومتری صنعا رساندند، می‌خواستند در رشته‌کوه‌های «یام» پیشرفتی غیرمنتظره را رقم بزنند و خود را به منطقه «ارحب» برسانند تا به‌این‌وسیله به صنعا نزدیک‌تر شوند. در اجرای این نقشه که در دو هفته گذشته طراحی و پیاده‌سازی شد، عنصر نیروهای واکنش سریع و پیش‌رونده بسیار مهم بود که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند آن را با وجود نابرابری نیروها ناکام بگذارند و باعث شوند مهاجمان به سمت مأرب و دروازه‌های شهر «الحزم»، مرکز استان الجوف عقب‌نشینی کنند.


مارب


مأرب یمن


این روزنامه لبنانی می‌نویسد: در سوی مقابل و در عملیات نظامی‌ای که نام «بنیان مرصوص» بر آن گذاشته شد، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی توانستند بر نقاط راهبردی کوه‌های «البیاض»، «القب»، و رشته‌کوه‌های «الیام» و «المناره» مسلط شوند. همچنین در الجوف نقاط اتصال سه جبهه نظامی را قطع کردند و توانستند امنیت را به راه‌های مواصلاتی صنعا - الفرضة در ناحیه الجوف تا دروازه‌های شهر مأرب بازگردانند، یعنی جاهایی که مورد استفاده نیروهای «الاصلاح» قرار داشت و محل تجمع اصلی آنها در یمن به‌شمار می‌رفت.



نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ادامه عملیات زمینی خود به فرماندهی برخی فرماندهان ارشد، حمله گسترده‌ای به خطوط دفاعی نیروهای ائتلاف سعودی انجام دادند و توانستند 9 نقطه از جبهه «نهم» را تا جبهه‌های الجوف و مأرب آزاد کنند و به کنترل خود درآورند.



«یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن  پس از تحولات نظامی و موفقیت‌های ارتش و کمیته‌های مردمی بیانیه‌ای را که انتظار می‌رفت یکشنبه گذشته اعلام شود، به تأخیر انداخت و روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از عملیات «بنیان مرصوص» خبر داد. 


نقشه‌های سعودی‌ها ناکام ماند


وی تصریح کرد: این عملیات در پاسخ به نقشه‌های خصمانه‌ای که صنعا را هدف قرار داده بود، انجام شد که در آن 17 تیپ نظامی، 20 گردان و نیروهای حزب «اصلاح» وابسته به عبدربه منصور هادی، رئیس دولت مستعفی یمن با پشتیبانی هوایی ائتلاف سعودی مشارکت کرده بودند.


یحیی سریع


یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن


سریع افزود: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی پاتکی زدند که به آزادسازی همه مناطق «نهم» منجر شد و نیروهای دشمن متحمل خسارت‌های سنگین جانی و تجهیزاتی شدند. نیروهای ارتش تا غرب شهر مأرب پیشروی و تعدادی از محلات استان‌های  مأرب و الجوف را آزاد کردند. در کل بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر مربع حجم مساحت‌های آزادشده تخمین زده می‌شود.


سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: این عملیات به کشته، زخمی و اسیر شدن هزاران نفر از نیروهای دشمن (سعودی) منجر شد و انتقام سختی از عملیات نیروهای دشمن در جبهه «نهم» گرفته شد که  با 17 تیپ نظامی و 20 گردان حمله کرده بودند.


هدف قرار دادن تأسیسات آرامکو


یحیی سریع با بیان اینکه نیروهای مسلح یمن موفق شدند در چارچوب عملیات «بنیان مرصوص» با حمله گسترده‌ای که قرار بود صنعا را هدف قرار دهد،  مقابله کنند، گفت:  نیروهای مسلح ما هیچ جنگی با فرزندان کشور ندارند و دفاع ما مقابل تجاوز خارجی و نیروهای اشغالگر و کسانی است که به کشور خیانت کردند.


الاخبار نوشت: سریع موفقیت‌های ارتش را در میدان نبرد با ائتلاف سعودی برشمرد و گفت که نیروهای یمنی در راستای عمل به دستورات فرماندهان و با هدف جلوگیری از خونریزی بیشتر در جنگ، صدها نفر از نیروهای دشمن را فراری دادند تا به این وسیله جان خود را حفظ کنند. نیروهای یمنی همچنین در پاسخ به افزایش حملات هوایی دشمن در عملیات غیرمنتظره‌ای تأسیسات شرکت آرامکو را در جیزان واقع در جنوب‌ غربی عربستان هدف قرار دادند. همچنین فرودگاه أبها و جیزان، پایگاه خمیس مشیط و مقرهای حساسی در عمق خاک عربستان با تعداد زیادی موشک و پهپاد هدف قرار گرفت.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته