دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شش نکته درباره سریال «ملکاوان»؛

از وحشت تا امنیت/ نخستین تولید آی فیلم چگونه مخاطب را جذب کرده است؟

«مُلکاوان» روایتگر سرنوشت زنی است که شوهرش در خارج از کشور خودکشی کرده و نهادهای امنیتی داخلی و خارجی در پی یافتن علت این خودکشی هستند.
کد خبر : 469073
ملکاوان.jpg

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سریال «ملکاوان» نخستین مجموعه تولیدی شبکه آی فیلم است که پخش آن از 22 دی ماه آغاز شده است. «مُلکاوان» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی محمد مصری‌پور و زهرا اسحاقیان تولید شده و روایتگر سرنوشت زنی است که شوهرش در خارج از کشور خودکشی کرده و نهادهای امنیتی داخلی و خارجی در پی یافتن علت این خودکشی هستند.


گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا به بهانه استقبال مخاطبان از این سریال، به بیان شش نکته پیرامون این مجموعه پرداخته که در ادامه پیش روی شماست.




1. بعد از موفقیت مجموعه «یادآوری» که آن هم از تولیدات معاونت برون مرزی رسانه ملی به شمار می‌رود، «ملکاوان» دیگر سریال تولیدی اداره کل فیلم و سریال این معاونت است که در اولین نوبت پخش خود، مورد توجه مخاطبان شبکه آی فیلم، یکی از 14 شبکه تلویزیونی برون مرزی قرار گرفته و نشان می‌دهد که این شبکه در کنار جذابیت‌های بازپخش سریال‌های خاطره انگیز، از ظرفیت‌های خوبی در تهیه سریال‌های تولیدی توسط معاونت برون مرزی برخوردار است.


این استقبال بالا، لازم می‌نماید که التزام بیشتری در مدیران و سیاست گذاران این معاونت در افزایش سریال‌های تولیدی به وجود بیاید. به ویژه اینکه شبکه آی فیلم از پتانسیل بالا و سرمایه ارزشمندی چون مخاطب انبوه برخوردار است که تولید سریال های جدید در این شبکه از امکان مخاطب پذیری بیشتری نسبت به سایر شبکه‌ها برخوردار بوده و می‌تواند هویت رسانه‌ای خود را تقویت و تحکیم نماید.
 سریال‌های یادآوری و ملکاوان به دلیل برخی ویژگی‌های ساختاری و مضمونی سریال‌های متفاوت‌تری محسوب می‌شوند و این انتظار از شبکه آی فیلم که بیشترین سهم را در نمایش و بازپخش سریال‌های تلویزیونی دارد، می‌رود که تولیدات مستقل خودش متفاوت تر از مجموعه‌های نمایشی شبکه‌های دیگر باشد.


2. ملکاوان از تنوع و تعدد بافتاری و جغرافیایی در لوکیشن برخوردار است که همین مسئله، هم جذابیت‌های بصری آن را بیشتر کرده و هم امکان تعلیق پذیری قصه را با توجه به ساختار معمایی و امنیتی بودن آن بیشتر می‌کند. مُلکاوان نام خیالی برای ملک و منطقه‌ای در شمال کشور است. البته در واقعیت هم بخش هایی از سریال در مازندران تصویربرداری شده و بخش‌های دیگرش در تهران و شهریار و ..... ضبط شده است. این تنوع لوکیشن، فارغ از تامین زیبایی شناسی بصری سریال، به تناسب ریتم قصه متناسب با ماهیت معمایی قصه کمک کرده است.


3. فارغ از جزئیات قصه، ساختار کلی درام در بستر یک قصه اجتماعی و معمایی روایت می‌شود که با موقعیت‌های امنیتی گره خورده و در نهایت تعلیق پذیری و هیجان برساخته آن را افزون تر کرده است. توجه به مسائل و موقعیت‌های امنیتی و تزریق آن در بستر یک درام خانوادگی در یک مجموعه تلویزیونی، فرصت و فضای تازه ای در ساحت سریال سازی است که تاکنون کمتر به آن توجه و پرداخته شده است. این در حالی است که مسائل امنیتی به واسطه هیجان و التهاب ذاتی آن که با رمزگذاری‌های پر تعلیق همراه است، می‌تواند فرصتی باشد تا مخاطب از بند سریال‌های کند و ملال آور تکراری رهایی یافته و قصه‌های متفاوت تری را تجربه کند.


در ملکاوان، قصه فضای رازآلودی دارد، اجتماعی است و ماجرای زنی را روایت می‌کند که همسرش در خارج از کشور خودکشی کرده است و این ماجرا و یافتن علت خودکشی، پای نهادهای امنیتی را به میان می‌کشد و ماجراهایی را در این سریال رقم می‌زند که هیجان‌انگیز و گاه ترسناک است. 


4. عنصر ترس و دلهره ویژگی طبیعی سریال‌های اطلاعاتی – امنیتی و معمایی است که اتفاقا در بین مخاطبان امروزی به ویژه نسل جوان‌تر طرفداران زیادی دارد و می‌تواند به بخش عمده‌ای از سلیقه‌های مخاطبان تلویزیونی پاسخ دهد. اینکه حضور ترس و دلهره ممکن است برای برخی از مخاطبان مناسب نباشد از طریق درجه بندی سنی از طریق خود شبکه آی فیلم، مصونیت رسانه‌ای ایجاد کرده و این به عادت‌های رسانه‌ای مخاطب برمی‌گردد که اگر یک محصول نمایشی را برای خود یا اعضای خانواده اش مناسب نمی‌داند به این هشدارها توجه کرده و از تماشای آن امتناع کند. اما عنصر ترس و وحشت بخشی از طبیعت ژانرهای معمایی و امنیتی است که از آن گریزی نیست.


ضمن اینکه در سریال ملکاوان این ترس در نهایت به واسطه عملکرد همان نیروهایی امنیتی به ایجاد حسی از امنیت منجر می‌شود و ترویج خشونت و دلهره افکنی نیست. ضمن اینکه در نهایت به مسئله امید می‌پردازد و نشان می‌دهد که هر آدمی با هر گذشته‌ای باید به آینده امیدوار باشد و آینده را سفید ببیند. امیدی که از دل ترس و ناامنی ایجاد شده و می تواند مخاطب را در برابر ناملایمات زندگی مقاوم تر کند.


5. ملکاوان هم سریالی پر بازیگر است هم نقش متفاوتی از بسیاری از بازیگران آشنای آن شاهدیم. هم از بازیگران شناخته شده بهره برده و هم بازیگران کمتر شناخته شده اما حرفه‌ای و تاثیرگذار.  نازنین فراهانی، داریوش فرهنگ، امین زندگانی، رضا مولایی، فریبا متخصص، پرویز فلاحی‌پور، صفا آقاجانی، معصومه آقاجانی، علی سلیمانی، پانته‌آ سیروس، غزال نظر، کمند امیرسلیمانی، سعید امیرسلیمانی، جلال فاطمی، میثاق زارع، ‌الهام شعبانی، بهزاد داوری، حمید شریف‌زاده،‌ هادی نوری، بهناز نادری، بهار قاسمی، ریحانه رضی، فرید قبادی، سمیه تاجیک، سیامک قاسمی، آسو پاشاپور، آریا جوکار از جمله بازیگران این مجموعه هستند که نشان می دهد با قصه ای پر کاراکتر مواجه هستیم که هر کدام از شخصیت‌ها، هم قصه خود را دارند و هم سهم موثری در شکل گیری قصه کلی ایفا می‌کنند.


6. سریال ملکاوان از همان ابتدا به واسطه قصه پر کشش و کشمکش‌اش توانسته مخاطب را با خود همراه کند و او را در یک موقعیت معمایی قرار داده که نه فقط تماشاگر قصه است که از طریق رمزگشایی ذهنی به کنشگری هم دست می زند. مخاطب ما فارغ از کم و کیف محتوایی سریال به سریال هایی با چنین ساختاری نیاز دارد تا از یک تماشاگری منفعل به مخاطب کنشگر بودن بدل شود.


انتهای پیام/4139/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب