دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1394 - 10:05

امیرعبدالهیان: الجبیر دون شأن یک وزیر رفتار کرد/ داعش امکان حمله به هواپیمای روس را نداشته است

معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف با مشارکت کشورهای متعدد در خصوص حل بحران سوریه که به علت حضور نداشتن ایران هیچ‌کدام نتیجه عملی نداشت، گفت: برخی کشورها فکر می‌کردند بدون ایران می‌توانند آنچه را خود می‌خواهند جمع‌بندی و اجرا کنند.
کد خبر : 46895

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه شب گذشته در برنامه «گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما» افزود: در نشست وین طرف‌های مختلف از اتحادیه اروپا گرفته تا عمان تلاش کردند تا جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت کند.


وی با اشاره به اینکه برخی تلاش کردند بگویند حضور ایران در این اجلاس به‌عنوان پذیرش کناره‌گیری بشار اسد از قدرت است، افزود: حضور ما در این نشست تأکیدی بر آن بود که جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده برداشتن گام‌های مناسب برای راهکاری سیاسی در حل بحران سوریه است.


معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: در این نشست ایران اجازه نداد دیگر کشورها نسبت به آنچه حق مردم سوریه است اظهارنظر کنند.


وی افزود: معتقدیم هیچ‌کس حق اظهارنظر در مورد آینده سوریه را ندارد و این تنها حق مردم سوریه است و این مسئله با تلاش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بندهای چالشی در بیانیه پایانی مورد تائید قرار گرفت، اگرچه ناراحتی برخی طرف‌ها را به دنبال داشت.


امیر عبداللهیان تصریح کرد: طرف مقابل در پی آن بود که آنچه را در میدان نظامی و امنیتی با حمایت 5 ساله از تروریست‌ها به دست نیاورده است در میز مذاکره به آن برسد.


وی نشست وین را چالشی، پیچیده و دشوار خواند و گفت: اگرچه عراق، لبنان، عمان و روسیه نقش کمک‌کننده را داشتند اما چالش‌های اساسی با جمهوری اسلامی ایران وجود داشت.


ظریف در زمان رسمی جلسه یک‌بار با بی‌اعتنایی به اظهارات عادل الجبیر و بار دیگر با صراحت اتهامات بی‌اساس او را رد کرد و اقدامات نادرست عربستان در قبال سوریه و برخی مسائل منطقه را بیان کرد

معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بیانیه پایانی نشست وین در چارچوب اصول ما، روسیه و سوریه و در چارچوب حقوق بین‌الملل جمع‌بندی شد.


تلاش ایران برای درگیر نشدن با عربستان/ الجبیر دون شان وزیر رفتار کرد


وی بابیان اینکه هیئت ایرانی در این نشست تلاش کرد وارد چالش با عربستان نشود و بر روی راه‌حل سیاسی موضوع سوریه تمرکز کند اما عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، اظهاراتی نامتوازن و بی‌اساس مطرح کرد و رفتاری دون شأن وزیر امور خارجه یک کشور بروز داد که با واکنش تند آقای ظریف مواجه شد.


امیرعبداللهیان بابیان اینکه عادل الجبیر با این نیت وارد جلسه شده بود که از آن جدول زمانی کوتاه‌مدت خارج شود که رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت کنار برود، افزود: وزیر امور خارجه عربستان اصلاً در پی مفاهیمی همچون حق و اراده مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان نبود و اظهارات نادرستی را بیان کرد.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ وی افزود: آقای ظریف در زمان رسمی جلسه یک‌ بار با بی‌اعتنایی به اظهارات عادل الجبیر و بار دیگر با صراحت اتهامات بی‌اساس او را رد کرد و اقدامات نادرست عربستان در قبال سوریه و برخی مسائل منطقه را بیان کرد.


درباره آینده سوریه هیچ معامله‌ای نکردیم


امیرعبداللهیان ضرورت همزمان مبارزه با تروریسم ورود سیاسی در سوریه و برگزاری انتخابات در این کشور بر مبنای استانداردهای بین‌المللی و نه مداخلات خارجی و همچنین توجه به مسئله آوارگان، مباحث انسان‌دوستانه و حفظ استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در بیانیه پایانی نشست وین دانست.


معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: در این نشست هیچ امتیازی داده نشد و ما درباره آینده سیاسی سوریه هیچ معامله‌ای نکردیم و تنها مواضع صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران را با صدای بلند بیان کردیم.


امیرعبداللهیان افزود: با استدلال و منطق طرح پیشنهادی آمریکا که قرار بود روی میز قرار گیرد به ایده‌های سیاسی ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل دفاع از مردم سوریه تبدیل شد.


تندترین مواضع اروپایی‌ها را فرانسه و انگلیس داشتند


وی گفت: در این نشست همه کشورهای غربی در مقابل ما نبودند به طوری که نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه ایتالیا و آلمان تلاش در متوازن کردن دیدگاه‌ها داشتند و البته تندترین مواضع اروپایی‌ها را فرانسه و انگلیس اتخاذ کردند.


معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه ادامه داد: آمریکا در پی استفاده از فرصت برای رسیدن به اهدافش بود اما چون راه‌حل سیاسی در دستور کار بود استدلال و منطق گفت‌وگوی جمهوری اسلامی ایران موردتوجه قرار گرفت و طرف‌های مقابل چون هیچ‌گونه استدلالی نداشتند و خلع سلاح شدند.


وی گفت: برخی کشورها زمان‌بندی 6 تا 18 ماهه را درروند سیاسی سوریه در نظر و بر آن اصرار داشتند که پس‌ از آن بشار اسد از قدرت کنار برود.


معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اهداف روسیه درنبرد با تروریست‌ها در سوریه، گفت: روس‌ها متحدانی برای خود در منطقه عربی از جمله عراق و لیبی سابق و سوریه کنونی داشتند و معتقدند آمریکا در لیبی سرشان کلاه گذاشته و آخرین پایگاهشان سوریه است.


ایران تلاش کرده از ظرفیت سوریه در راستای منافع خود استفاده کند


وی توسعه تروریسم تحرکات داعش و نگرانی از بازگشت تروریست‌ها به آسیای میانه و روسیه را از دیگر علت‌های حضور روسیه در سوریه دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است از ظرفیت سوریه در راستای منافع منطقه‌ای خود بهره‌برداری کند و آنچه در پنج سال گذشته بین ایران و روسیه در قبال سوریه دنبال شده روزبه‌روز تقویت‌شده است.


امیر عبداللهیان با اشاره به تحرکات دانش بین سوریه عراق و نزدیک شدن داعشی‌ها به مرزهای سرزمینی ما در خاک عراق درگذشته افزود: یکی از اهداف استراتژیک جمهوری اسلامی ایران این است که در هر اقدامی تأمین حداکثری امنیت و منافع ملی کشور موردتوجه قرار بگیرد.


معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: درتر اقدامی توجهمان به جهان اسلام و محور مقاومت با نگاهی راهبردی امنیتی بوده است .ماه‌ها به روس‌ها گفتیم که اگر با تروریست در سوریه، عراق و یمن مبارزه نکنند باید با آن‌ها در ایستگاه‌های متروی مسکو مبارزه کنند.


امیر عبداللهیان افزود: اگر دستگاه‌های امنیتی بااقتدار از نفوذ و ورود و خیزش تروریست‌ها و جریان ضد امنیتی در کشور نمی‌توانستند دفاع کنند باید امروز در کوچه‌های تهران با این گروه‌ها جریانات تروریستی روبرو می‌شدیم.


تعیین زمان نشست آینده سوریه به نماینده ویژه واگذار شده است


امیر عبداللهیان گفت: دریکی از بندهای نشست وین تأکید شده است که نمایندگان حکومت سوریه و معارضه با هماهنگی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه باهم گفتگو کنند اما اینکه در این مذاکرات سوری-سوری چه کسانی شرکت کنند و زمان آنچه وقت باشد به نماینده ویژه واگذارشده است که وی به دیگر کشورها اطلاع دهد.


معاون عربی آفریقای ویر آمور خارجه افزود: در آغاز گفتگوهای سوری-سوری باید مرز میان معارضه معتقد به گفت‌وگوهای سیاسی و گروه‌های مسلح چسبیده به تروریست‌ها کاملاً مشخص شود و کسانی در گفت‌وگوهای ملی حاضر شوند که از توانایی و قابلیتی برخوردار باشند که بخش مهمی از جامعه سوریه را نمایندگی کنند.


امکان آتش‌بس در سوریه در کمتر از یک ماه وجود دارد


امیرعبداللهیان آتش‌بس در سوریه را دست‌یافتنی دانست و گفت: اگر همین امروز کشورها و دستگاه‌های امنیتی حامی تروریست‌ها حمایت خود از آنها را قطع کنند در یک جدول زمانی کمتر از چند ماه امکان برقراری یک آتش‌بس سراسر در سوریه وجود دارد.


یمن پیروز نظامی نخواهد داشت و این بحران جز با راهکاری سیاسی پایان نمی‌یابد

وی افزود: متأسفانه از ابتدای تحولات سوریه بازیگران خارجی با تروریست‌ها در راستای منافعشان بازی کردند و همان کسانی که این بازی را با آن‌ها داشتند اکنون نگران بازگشت آن‌ها به کشورهای خود هستند.


امیر عبداللهیان گفت: اما هنوز کشورهایی در منطقه و خارج از آن به این باور نرسیدند که ضروری است حمایت‌هایشان از تروریست‌ها در سوریه و منطقه را خاتمه دهند.


وی تصریح کرد با اشاره به اینکه ما سالها تحت تحریم‌های سخت بودیم وبری انتقال یک دلار در سیستم بانکی دنیا مشکل داشتیم، افزود: اما امروز دانشی‌ها بخشی از نفت عراق و سوریه را می‌فروشند و برخی شرکت‌های خارجی خریدار آن هستند و درآمدهای آن در سیستم مالی بین‌المللی گردش دارد درحالی‌که چندین قطعنامه علیه آن‌ها صادرشده است.


داعش امکانات حمله به هواپیمای روسیه را نداشته است


امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره ادعای داعش در موردحمله به هواپیمای مسافربری روسیه گفت: بر اساس اطلاعات ما چنین امکاناتی در اختیار گروه تروریستی دانش نیست که در ارتفاع بالا با این دقت یک هواپیمای مسافربری را هدف قرار دهد.


وی افزود: اگر سرنگونی هواپیمای مسافربری روسیه دلایل فنی نداشته باشد آن‌ وقت باید در بین کشورهایی که مخالف اقدام نظامی روسیه در سوریه بودند و در دستگاه‌های امنیتی آن‌ها و امکانات تسلیحاتی پیشرفته‌شان در منطقه خارج از منطقه علت این سرنگونی را دنبال کرد.


معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با اشاره به‌اشتباه راهبردی سعودی‌ها در حمله به یمن گفت: یمن پیروز نظامی نخواهد داشت و این بحران جز با راهکاری سیاسی پایان نمی‌یابد.


امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه سعودی‌ها، آمریکایی‌ها و غربی‌ها گفته بودند کمتر از سه هفته موضوع یمن را حل می‌کنند افزود: به دلایل مختلف این سه هفته تا شش ماه حمایت غربی‌ها و سکوت کشنده آن‌ها و حتی کشورهای مسلمان در منطقه را به همراه داشت.


وی ادامه داد: با این‌حال مردم، عشایر و گروه‌های مختلف در یمن که وحدت و امنیت کشورشان برایشان مهم است به سعودی‌ها اجازه ندادند تا موضوع از طریق نظامی پایان یابد.


معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: امروز عربستان سعودی از سر استیصال حاضر است پای میز مذاکره حضور یابد و از ابتدا هم کاملاً روشن بود که این روش نظامی و ماجراجویانه عربستان کمکی به امنیت آن‌ها نمی‌کند.


امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد تا سعودی‌ها این بار عاقلانه رفتار کنند و پس از هفت ماه از این خطا بازگردند و مسیر سیاسی را دنبال کنند و اجازه دهند یمنی‌ها نسبت به آینده‌شان تصمیم بگیرند.


وی تصریح کرد: تردید نداریم اگر همه گروه‌های یمنی فرصت تعیین سرنوشتشان را داشته باشند نسبت به تأمین امنیت کل منطقه ازجمله عربستان توجه دارند اما این فهم و درک باید در طرف سعودی حاصل شود.


معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه شرایط کنونی در فلسطین اشغالی را نتیجه رفتار غلط رژیم صهیونیستی و حمایت اشتباه برخی غربی‌ها از آن‌ها و اقدامات آنان در تداوم شهرک‌سازی و یهودی‌سازی قدس دانست.


امیرعبداللهیان بابیان اینکه شاهد انتفاضه سوم در فلسطین هستیم، گفت: این انتفاضه پیامی قوی برای صهیونیست‌ها و پیامی وحدت‌بخش برای فلسطینی‌ها و مقاومت در منطقه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته