دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس اقتصادی بیان کرد؛

تورم ایران نتیجه گرانی کالا در سمت عرضه/ کاهش تورم هدف واقعی ساختار طرح بانکداری

کارشناس اقتصادی درباره ساختار طرح بانکداری گفت: ، ساختار بانک مرکزی با هدف کنترل و کاهش تورم طراحی شده که می‌تواند به تشدید رکود دامن بزند.
کد خبر : 468651
155350_262.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حسین درودیان پیش از ظهر امروز در نشست « ارزیابی طرح بانکداری از منظر سیاست پولی» که در محل مرکز پژوهش‌ها برگزار شد، گفت: بانک مرکزی در اغلب کشورها،‌ عموماً مولود بخش خصوصی و بانک‌های خصوصی بوده و نقش حل کننده بحران‌های بانکی را ایفا کرده است. در جهان ابتدا بانک مرکزی با هدف مدیریت بانک‌های خصوصی ایجاد شد. سپس رفته رفته به این نتیجه رسیدند که می‌تواند بر سایر بانک‌ها نظارت کند.


وی افزود:‌هدف اصلی از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی افزایش رشد اقتصادی و اشتغال است و زمانی کنترل تورم  مهم است که زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در 30 سال اخیر به دلیل حاکمیت نئولیبرالیسم برخی موضوعات مانند استقلال بانک‌ها، کنترل تورم و خصوصی‌سازی، تجارت آزاد و کاهش حجم دولت مطرح شده است و دولت‌ها به دنبال استفاده از این ابزارها برای کاهش تورم و تحقق ثبات اقتصادی بوده‌اند. در این تفکر ثبات اقتصادی موجب رشد اقتصادی می‌شود و خود اقتصاد خود به خود به سمت رشد می‌رود.


درودیان درباره علت اصلی تورم در اقتصاد ایران گفت: در اقتصاد ایران تورم فقط ناشی از سیاست پولی نیست بلکه در برخی از سال‌ها تورم سمت عرضه موجب تورم شده است زیرا کالا قبل ورود به بازار به دلیل افزایش قیمت ارز، گران شده است. به همین دلیل در این شرایط ابزار بانک مرکزی برای کنترل تورم تنها افزایش نرخ بهره است که به رکود دامن می‌زند.


وی افزود: در طرح بانکداری مجلس، ساختار بانک مرکزی با هدف کنترل و کاهش تورم طراحی شده است که می‌تواند به تشدید رکود دامن بزند. همچنین از نظر ابزارهای سیاستی که طرح آمده مناسب است و همچنین راه برای ایجاد ابزارهای لازم توسط بانک مرکزی در نظر گرفته شده و طراحی بسیاری از ابزارها بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده است


این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی بهترین ابزار برای رشد و کنترل تورم است و شیوه‌ای که در طرح فعلی مبنی بر عدم اولویت بندی در نظر گرفته شده، بسیار مناسب است. اما ساختاری که در طرح بانکداری در نظرگرفته شده به تحقق تورم می‌انجامد چون ساختار آن بسیار تو در تو طراحی شده و عملاً جلو کار جدید گرفته شده است.


انتهای پیام/4141/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته