دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1398 - 09:03
ویترین کتاب/ 26

همه چیز درباره نویسنده بهترین رمان پلیسی ایران در «راه ننوشته»

کتاب «راه ننوشته» مصاحبه‌ای بلند با قاسم هاشمی‌نژاد درباره آثار مکتوب اوست.
کد خبر : 468543
21578.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «راه ننوشته» با زیر عنوان «با قاسم هاشمی‌نژاد درباره‌ی کتاب‌هایش» تنها گفتگوی بلند قاسم هاشمی‌نژاد است که علی‌اکبر شیروانی تدوین کرده و از سوی انتشارات هرمس به بازار کتاب آمده است.


قاسم هاشمی‌نژاد متولد ۱۳۱۹ در آمل درگذشته فروردین ۱۳۹۵ در تهران نویسنده، شاعر، مصحح و مترجم ایرانی بود. او در دهه ۱۳۴۰ در روزنامه آیندگان نقد ادبی می‌نوشت و در سال ۱۳۵۸ یکی از بهترین رمان‌های پلیسی ایران را با نام فیل در تاریکی نوشت که مشهورترین اثر وی نیز به‌شمار می‌رود.


آنگونه که علی‌اکبر شیروانی در مقدمه کتاب آورده است، این کتاب حاصل گفتگوهایی‌ست که با سماجت او و سرانجام رضایت قاسم هاشمی‌نژاد از پاییز ۱۳۹۲ آغاز شده و در پاییز ۱۳۹۳ به پایان رسیده است.


گفتگوی بلند حاضر تنها معطوف است روی آثار این نویسنده و مشخصاً آن بخش از آثار هاشمی‌نژاد که در قالب کتاب به بازار آمده‌اند. هاشمی‌نژاد با توجه به خصلت ذاتی‌اش تمایلی برای پرداختن به زندگی خصوصی‌اش نشان نداده است اما با این حال درلابه‌لای گفته‌های کتاب اطلاعاتی بسیار اندک درباره زندگی او می‌توان یافت. اما آنچه دارای اهمیت است ویژگی‌های فردی هاشمی‌نژاد از جنبه‌های گوناگون است که از گفته‌های او می‌توان به آنها پی‌برد. یکی از آن نمونه‌های کمیاب در این روزگار، آدمی فرهیخته با دایره وسیعی از دانش و بسیار فروتن و با حجب و حیایی در خور ستایش که حتی وقتی شاعری نامدار به غلط درباره کتابش نظری می‌دهد، آن را دستاویزی برای تخطئه طرف مقابل قرار نداده و با فروتنی از نقد او تشکر می‌کند.


عناوین فصل‌های کتاب اشاره به آثار مکتوب هاشمی‌نژاد دارد. شیروانی در این کتاب از «فیل تاریکی» آغاز می‌کند، تنها رمان پلیسی- جنایی تر و تمیز ایرانی که محصول میانه دهه پنجاه است، ابتدا به صورت پاورقی در مجله رستاخیز جوان درآمد و سپس توسط نشر زمان (۱۳۵۸) کتاب شد. در ادامه کتاب نیز هر فصل به کتابی اختصاص داده شده است، از ترجمه رمان معروف «ریموند چندلر» و داستان «خیرالنساء» تا تحقیق و تألیف در حوزه ادبیات عرفانی، شعر، نقد ادبی و .... دایره فعالیت‌های هاشمی‌نژاد متنوع و پراکنده‌نماست؛ اما وقتی که گفته‌های او در این کتاب را می‌خوانیم، یک نظام فکری کم و بیش منسجم در هاشمی‌نژاد خواهیم یافت که مبتنی‌ست بر جستجوگری، بنابراین اگر سراغ حیطه‌های مختلف رفته، نوع نگاه او بوده که آنها را به هم مرتبط و منسجم ساخته است.


انتهای پیام/4028/ 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته