دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1398 - 15:48
محجوب در گفتگو با آنا:

مجلس مأمور اجرای قانون نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس مأمور اجرای قانون نیست، مجلس دو وظیفه اصلی‌اش قانونگذاری و نظارت است.
کد خبر : 468401

علیرضا محجوب در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در خصوص موضوع مطرح شده توسط عباس عبدی در برنامه «بدون توقف» مبنی بر اینکه «مجلس ما ناکارآمد است» اظهار کرد: این صحبت حرف پخته‌ای نیست، اساساً هر کس به موضعی که علاقه‌مند است می‌تواند اعلام نظر کند و بر آن اساس نظر دهد. من با تجربه و حضوری که در مجلس داشتم تصور می‌کنم که تمامی مجالس ما توانا بودند و در سقف توانایی‌شان کوشیدند.


وی ادامه داد: اینکه ما فکر کنیم انتظاراتی که در ذهن ماست باید تحقق پیدا کند، این انتظار نابجایی است و انتظار به جا این است که مجالس را از باب کارایی و کارآمدی در عرصه قوانین و نظارت مورد بررسی قرار دهیم، اگر فرض کنیم مجلس تحقیق و تفحص نکرده و یا گزارش نداده خوب این مقصر مجلس است که تا اینجا که می‌دانیم بیش از چند صد گزارش، تحقیق و تفحص وجود دارد.


نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این خصوص نیز باید ببینیم چه کسانی مسئول اجرا بودند و اجرا نکردند و یا در عرصه قانونگذاری قوانین کجا در اجرا نقص داشتند، گفت: مجلس مأمور اجرای قانون نیست، مجلس دو وظیفه اصلی‌اش قانونگذاری و نظارت است، کسانی که نظری دارند شفاف باید بگویند که از ابتدای تأسیس مجلس از زمان مشروطه تا کنون این نهاد کجا ناکارآمد بوده، خصوصا مجلس شورای اسلامی که سرآمد کارآمدی در ادوار مختلف مجلس بوده است.


دبیرکل خانه کارگر همچنین با تأکید بر اینکه مجالس همواره افت و خیز دارند و تأثیرات‌شان هم متفاوت است، تصریح کرد: من در این مورد قاطعانه اعتقاد دارم همه مجالس نزدیک هم بودند و همه آنها با گرایش‌های مختلف و با برداشت‌های مختلف همواره کوشیده‌اند و تلاش‌شان کرده‌اند، حالا کوشش یکی را مقبول می‌دانیم و یکی را مهجور ولی این برداشت ماست. 


محجوب همچنین در خصوص موضوع دیگر مطرح شده توسط عباس عبدی میهمان برنامه بدون توقف با این مضمون که «رأی مجلس در خصوص برجام صوری بود»، نیز اعلام کرد: این نظر شخصی‌شان است، در تمام دنیا برای همه موضوعات همه ارکان باید تصمیم بگیرند، در بسیاری از کشورها این نقش را احزاب ایفا می‌کنند اما این خلأ در کشور ما وجود دارد که بعد از حزب جمهوری اسلامی که سال‌ها حزب قدرتمندی در کشور ما بود دیگر حزب قدرتمندی پدید نیامد که این هماهنگی توسط حزب انجام بگیرد، بنابراین نهادها، مسئولان و افراد تأثیرگذار باید با هم هماهنگ باشند که خوب اگر نهایت هماهنگی شده بود قطعا اشکالات کمتر می‌شد یا بازتاب‌های مثبت‌تری داشت.


وی اضافه کرد: برداشت عبدی در این خصوص بریده‌ای است، قطعا وقتی نهادهای بدل وجود ندارند، وظیفه نهادهای مستقیم این است که با هم هماهنگی داشته باشند، مسئولان در قوای مختلف با هم می‌نشینند و با هم تفاهم می‌کنند.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب