دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1398 - 13:00
تحلیلگر امور عراق در گفتگو با آنا:

دولت عراق به پشتوانه راهپیمایی میلیونی مردم، خواستار خروج نظامیان آمریکایی شود

یک تحلیلگر امور عراق گفت: پس از مصوبه مجلس نوبت دولت عراق است که به پشتوانه همه‌پرسی مردمی خواستار خروج نظامیان آمریکایی شود.
کد خبر : 468286

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روز جمعه تظاهرات میلیونی و ضد آمریکایی مردم عراق با هدف تأکید بر حاکمیت ملی این کشور و خروج نظامیان و نیرو‌های بیگانه از خاک عراق برگزار شد و یک همه‌پرسی مردمی را در این کشور عضو محور مقاومت رقم زد. مردم عراق با شرکت در این تظاهرات میلیونی مهر تأییدی بر موضوع خروج نظامیان تروریست آمریکایی‌ها از خاک کشورشان زدند و نشان دادند این موضوع اکنون مطالبه ملی مبدل شده است.


اجتماع میلیونی روز جمعه مردم عراق را می‌توان سرآغاز موج تازه ضد اشغالگری در کشورهای غرب آسیا دانست؛ چه اینکه بسیاری از سیاستمداران و مردم این کشور خواهان خروج نیروهای تروریست آمریکایی هستند و بی‌تردید دامنه تظاهرات به کشورهای دیگر نیز کشیده خواهد شد.


سیدرضا الغرابی، تحلیلگر امور عراق در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: تظاهرات جمعه میلیونی و تاریخی عراق رویداد مهم و قابل توجهی در تاریخ معاصر این کشور به‌شمار می‌رود، از این حیث که پس از سال‌ها دخالت، تجاوزات و تعدی‌های دولت آمریکا در امور داخلی، مردم رنج کشیده عراق در پاسخ به ندای رهبران مقاومت به خیابان‌های بغداد آمدند و پشتیبانی خود را از مقاومت و همچنین مصوبه مجلس نشان دادند.


سید رضا قزوینی غرابی


سیدرضا الغرابی (قزوینی)، تحلیلگر امور عراق


وی افزود: آخرین نمونه‌های دخالت، تجاوزات و تعدی‌های دولت آمریکا در امور داخلی عراق را می‌توان در بمباران مقرهای نیروهای رسمی حشدالشعبی در «القائم» و شهادت بیش از 30 رزمنده و همچنین ترور فرمانده میدانی حشد یعنی ابومهدی المهندس مشاهده کرد. مردم عراق خوب می‌دانند که بخش مهمی از مسیر اصلاحات و مبارزه با فساد در قطع دخالت‌های آمریکا به‌عنوان حامی بزرگ فساد تجلی می‌یابد.


این تحلیلگر امور عراق عنوان کرد: همه‌پرسی بزرگ ملت عراق به‌طور قطع پشتیبان قابل توجهی برای تلاش‌های گروه‌های مقاومت و برخی جریان‌های سیاسی است که از مدت‌ها قبل به‌دنبال پایان دادن به حضور نیروهای نظامی خارجی به‌ویژه آمریکایی‌ها بودند. همه‌پرسی مردمی دست این گروه‌ها را برای افزایش فشارها برای خارج شدن نیروهای خارجی بازتر می‌کند.


الغرابی با بیان اینکه پس از مصوبه مجلس نوبت دولت عراق است که به پشتوانه همه‌پرسی مردمی خواستار خروج نظامیان آمریکایی شود، گفت: این موضوع نیازمند ارائه یک چارچوب زمان‌بندی شده دو طرفه برای خروج نیروها خواهد بود و پس از آن به‌طور قانونی این نیروها موظف به خروج از خاک عراق خواهند بود.


وی تأکید کرد: اینکه روند خروج یا اخراج نیروهای خارجی به‌ویژه آمریکایی چگونه اجرایی یا با چه تحولاتی مواجه شود نیز در جای خود قابل بحث خواهد بود.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته