راهکار دستیابی به علوم بهرهگیری از ایمان و عمل صالح است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، حجتالاسلام عباسعلی شاملی در کارگاه آموزشی «آسیبشناسی حوزه تعلیم و تربیت در دانشگاهها» که در حاشیه طرح شهید شهریاری ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد با اشاره به تعاریف تعلیم و تربیت و نیز چیستی نظام تعلیم و تربیت اسلامی و مبانی هستیشناسی و انسانشناسی آن اظهار کرد: «هستیشناسی برمبنای دو نظریه بیگبنگ و آفرینش تفسیر شده است.»
وی افزود: «نظریه داروین که نظریه تکامل تدریجی جهان و انسان است و آفرینش که همان نظریه خلقت خدای متعال بوده دو گونه تلقی از عالم و آدم به دست میدهند كه یكی مبتنی بر شانس و تصادف و دیگری بر برنامه و هدفگذاری حكیمانه استوار است.»
استاد جامعةالمصطفی العالمیه علاوهبر تعریف عالم مادی به تشریح سه بخش ماده، انرژی و کدهای اطلاعات پروتئینی (ژنها) پرداخت و بیان کرد: «نوع خلقت عالم و آدم دارای هر سه بخش است و خداوند متعال انسانها را با قابلیت و ظرفیت داراشدن تمام علوم طبیعی و ماوراءالطبیعی آفریده است که انسان با بهرهگیری از ایمان و عمل صالح میتواند به آنان دست یابد.»
شاملی رویکردهای انسانشناختی را شامل نظریههای هفتگانه در باب طبیعت آدمی دانست و خاطرنشان کرد: «در یك رویكرد اسلامی آدمی دارای طبیعت پاک است که باید با پرورش استعدادهای مادی و معنوی خود به تجلی صفات و اسمای الهی در خود پرداخته تا وجود پاک خود را حفظ و به تعالی و سعه وجودی دست یابد.»
وی با بیان اینکه ارزشها مولود جهانبینی انسانها هستند، تأکید کرد: «برخی از ارزشها ذاتی و جهانشمول هستند و به انسانیت بستگی داشته و هیچکس در جوامع دیگر آنها را رد نمیكند. همچنین میتوان بهواسطه استفاده از ظرفیتهای فطری انسانی، به نظام باورها و ارزشها و نظام رفتاری آنان تعالی بخشید.»
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: «با بهرهگیری از ارزشها میتوان مفاهیم دینی و اعتقادی را مؤثرتر به مؤمنان انتقال داد.»
شاملی به تبیین سه مرحله در نظام تعلیم و تربیت نبوی پرداخت و در توضیح تزكیه به دو نظریه نهاد آرام و ناآرام انسانی اشاره و بر ضرورت هوشمندسازی در سه گام خودشناسی، خودباوری و خودبسندگی و نخستین گام تربیت نبوی تأكید كرد.»
به گزارش آنا، بخش پایانی این نشست به تبیین فرآیند كیفیسازی پژوهش و بازشناسی تکنیکهای لازم در رسیدن به پژوهش خلاق و نوآوری اختصاص یافت.
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/