دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1398 - 19:39
با راه‌اندازی سامانه هوشمند حریم شهر تهران صورت گرفت؛

برخورداری پایتخت از اطلاعات لازم به‌منظور ساماندهی و یکپارچگی مکانی حریم

با راه‌اندازی سامانه یکپارچه هوشمند حریم شهر تهران و ثبت تخلفات روند ثبت تخلفات به‌صورت 100 درصد هوشمند انجام خواهد شد و پایتخت در آینده از اطلاعات لازم در راستای ساماندهی و یکپارچگی مکانی حریم برخوردار خواهد شد.
کد خبر : 468225
تهران.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عصر امروز سامانه یکپارچه هوشمند حریم شهر تهران و ثبت تخلفات رونمایی شد.


بنا به گفته مجتبی شکری مدیرکل حریم شهر تهران  از این پس هر گونه ارزیابی عملکرد نواحی دارای حریم را در خصوص نحوه برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات از طریق سامانه هوشمند ثبت تخلفات صورت می‌گیرد و گزارش‌‌های شفاهی مبنای اثر نخواهد بود.


وی می‌گوید، هوشمندسازی حریم هم در تخلفات و هم در مصوبات از سال 1393 پایه‌گذاری شده و براساس همکاری و تعامل با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران فرآیند تحلیل حریم بر روی سامانه جامع اطلاعات مکانی ایجاد شد. اقداماتی همچون مرزبندی‌های حریم، تدقیق عکس‌های هوایی و تعیین وسعت حریم هر منطقه از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در بحث هوشمندسازی حریم است.


تا سه ماه آینده 100 درصد  ثبت تخلفات در حوزه حریم به‌صورت هوشمند خواهد بود


مدیرکل حریم شهر تهران با اشاره به این مطلب که پس از تصویب طرح راهبردی حریم پایتخت در سال 1395 در شورای‌عالی معماری و شهرسازی و اعمال برخی ضوابط و مقررات عام و پهنه بندی‌های کلان، خرد و عام در آن، این طرح راهبردی مبنای ضوابط و مقررات کنونی حریم قرار گرفته است، افزود: با بارگذاری و مرزبندی تصاویر در سامانه جامع اطلاعات مکانی، پهنه‌بندی‌های طرح راهبردی و مرزبندی تداخلات حریم، بارگذاری و در دسترس مناطق قرار گرفت.


بنابر اذعان شکری  برای ایجاد امکان رصد بهتر، مناطق دارای حریم به سه پهنه شمالی، جنوبی و شرقی تقسیم و سه مدیر پهنه در نظرگرفته شده است. در همین راستا با استفاده از ظرفیت مناطق، نواحی و شرکت شهربان و حریم‌بان میزان بازدید از حریم افزایش یافته و کنترل گستره اراضی با دقت بیشتری انجام می‌شود. 


مدیرکل حریم شهر تهران مدعی است با تطبیق تصاویر ماهواره‌ای به صورت مکانیزه در بازه زمانی سه‌ماهه روند ثبت تخلفات را به صورت 100% هوشمند امکان‌پذیر خواهد بود.


فقدان یک برنامه مشخص در حوزه حریم ما را رو‌در‌روی مردم قرار می‌دهد


 عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در مراسم رونمایی از سامانه یکپارچه هوشمند حریم شهر تهران عنوان کرد: فقدان یک برنامه مشخص در حریم باعث می‌شود ما رو‌در‌روی مردم قرار بگیریم اما وقتی هماهنگی در این حوزه وجود داشته باشد می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.


وی ادامه داد: تهران شامل تهران، ری و شمیرانات است و باید بگویم یک پنجم جمعیت کشور در 2 درصد مساحت ایران متمرکز شده است که این مسأله می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.


معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: با این‌که حریم شهر مشخص است اما نمی‌توانیم موضوعات مردم در حریم را فارغ از شهر تهران بررسی کنیم و این جای سؤال دارد که آیا مثلاً موضوعات شهر قدس را می‌توانیم فارغ از منطقه ۱۸ تهران ببینیم؟


گلپایگانی اذعان کرد: در آبان ماه سال ۹۵ رشد جمعیت تهران حدود ۱.۶ درصد تعیین شده اما در همان زمان رشد جمعیت برخی از شهرهای اطراف تهران حدود ۱۰ درصد بوده است. این رشد سرسام‌آور تبعاتی به همراه خواهد داشت و می‌بینیم وقتی در طرح جامع برای اسلامشهر ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر سرانه خدماتی در نظر گرفته شده و حالا که جمعیت اسلامشهر به ۸۰۰ هزار نفر رسیده چه مشکلاتی را در نظام مدیریتی ایجاد کرده است.


وی افزود: این مطلب که بارها در جلسات مختلف عنوان کردم که در اطراف مجموعه شهری تهران یک خطر جدی برای کشور ایجاد می‌شود و اگر به آن توجه نکنیم حتماً گریبان ما را خواهد گرفت.


معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در ادامه در خصوص سامانه جامع کنترل حریم، گفت: طرح ساختار حریم در حال آماده شدن است و معتقدم که این طرح باید در شورای شهر به تصویب برسد و بعد از امضا توسط وزیر کشور به شهرداری‌ها ابلاغ شود و در این میان مداخله شورای عالی استان‌ها قابل توجیه نیست زیرا متولی حریم شهر، شورای اسلامی شهر است.


حاشیه‌نشینی و تراکم جمعیتی جزئی از بحث حریم است


محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز در این مراسم با اشاره به این مطلب که بحث حریم در مدیریت شهری بسیار مهم است زیرا مباحث حاشیه‌نشینی و تراکم جمعیتی نقاط مختلف تهران را شامل می‌شود، گفت: اطلاعات زیادی برای پایش حریم شهر تهران نداریم و لازم است سامانه‌ای برای کنترل حریم وجود داشته باشد.


وی تصریح کرد: موضوع تخلفات حریم موضوعی جدی است و تمام تلاش‌ها در راستای ساماندهی و یکپارچگی مکانی حریم خواهد بود تا این سامانه بتواند برای آینده تهران اطلاعات لازم را گردآوری کند.


مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در ارتباط با اقدامات انجام شده در جهت ایجاد سامانه یکپارچه هوشمند حریم شهر تهران نیز گفت:  عکس‌برداری و تهیه مدل سه بعدی و نقشه پایه از حریم، پیش‌بینی سامانه جامع مدیریت و کنترل شهرداری و سرویس‌های مرتبط (سرنا) در بحث حریم‌بان و شهربان برای جلوگیری از تخلفات از جمله فعالیت‌هایی است که بدین منظور صورت گرفته است.


گفتنی است عصر امروز در مراسمی در تالار ایران زمین شورای اسلامی شهر تهران که با حضور تنی چند از مدیران ارشد شهری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد از سامانه هوشمند پایش حریم شهر تهران و ثبت تخلفات رونمایی شد.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته